Gå til innhold
Fiskersiden

Har du eget kamera eller bruker du mobil ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Tidligere i sommer kjøpte jeg meg nytt kamera. Canon EOS M50 med div ekstra tilbehør som egen mikrofon osv. Jeg skulle lage youtube filmer å ta gode bilder. Men plutselig har jeg lagt det hele på is. Dagens telefoner tar jo mer en gode nok bilder. Til dere som tar mye bilder. Bruker dere tlf eller eget kamera ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, TT skrev:

Jeg har speilrefleks, normalobjektiv, teleobjektiv, vidvinkel, lyssterkt fastobjektiv, blits og stativ.

- men bruker det aldri ....:wacko:

Ja noen er kanskje flinkere enn andre. Man skal jo ha med seg alt sammen også. Sekken min til sluk bokser og andre ting blir ofte for liten. Jeg tar alltid med meg for mye på hver tur. Jeg er en av de som aldri lærer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det aller meste. På de fleste turene er bare mobilen med, men jeg har en trefot (eBay) og en mikk (RØDE) med sånn i tilfelle jeg skulle få trangen til å være informativ på film. De gangene jeg går inn for å lage film men er alene, kombinerer jeg det med et actionkamera så jeg får to ulike kameravinkler.

De gangene vi virkelig går inn for å lage film, ala havabborfilmen, så har vi en plan for det. Da er det gjerne minst to båter, og vi veksler på rollen som "kameramann". Vi kombinerer da actionkamera med et bedre håndholdt videokamera, har skikkelige mikrofoner og følger at manus vi har diskutert på forhånd. Det å ha en plan, et slags manus, er noe jeg vil anbefale på det sterkeste kontra tilfeldig filming her og der som blir vanskelig å klippe sammen til noe meningsfylt senere. det kutter også ned på den kjipeste delen av filmjobben, nemlig redigeringen i ettertid. 

En skikkelig mikrofon er det kanskje viktigste tilbehøret uansett kamera. Med en pelsdott på en skikkelig mikrofon (ala RØDE) blir lyden ENORMT mye bedre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, erik skrev:

Har det aller meste. På de fleste turene er bare mobilen med, men jeg har en trefot (eBay) og en mikk (RØDE) med sånn i tilfelle jeg skulle få trangen til å være informativ på film. De gangene jeg går inn for å lage film men er alene, kombinerer jeg det med et actionkamera så jeg får to ulike kameravinkler.

De gangene vi virkelig går inn for å lage film, ala havabborfilmen, så har vi en plan for det. Da er det gjerne minst to båter, og vi veksler på rollen som "kameramann". Vi kombinerer da actionkamera med et bedre håndholdt videokamera, har skikkelige mikrofoner og følger at manus vi har diskutert på forhånd. Det å ha en plan, et slags manus, er noe jeg vil anbefale på det sterkeste kontra tilfeldig filming her og der som blir vanskelig å klippe sammen til noe meningsfylt senere. det kutter også ned på den kjipeste delen av filmjobben, nemlig redigeringen i ettertid. 

En skikkelig mikrofon er det kanskje viktigste tilbehøret uansett kamera. Med en pelsdott på en skikkelig mikrofon (ala RØDE) blir lyden ENORMT mye bedre. 

 

Jeg har alt du beskriver men det ligger bare å støver ned. Må ta meg sammen å prøve å planlegge noe som du sier.

 

20201027_182900.thumb.jpg.c9288127ca79d6da3d3c85a2104ac0f3.jpg

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har semiproff speilrefleks med flere virkelig gode objektiv, som virkelig har fått kjørt seg opp gjennom årene. Men nå fotograferer jeg nesten utelukkende med min kjære Huawei, som har fått noen år på baken og har tilbrakt sørgelig mye tid i saltvann både her og der. At Trump herper muligheten for nye kvalitetstelefoner til en ok pris, er bare en av mange ting jeg ikke kan tilgi ham for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mobilkamera er helt OK til "vanlige"  bilder, og har i dag vel så god oppløsning som (semi)proffe systemkameraer. Men hvis man skal ta GODE fiskeselfies av levende fisk og samtidig ivareta fiskens ve og vel, må man ha kamera med forsinket eksponering. Dette er viktigere jo større fisken er. I tillegg trenger man muligheter for å justere blender (dybdeskarphet/lys), lysfølsomhet osv. Da kommer mobilkameraer til kort. Hvis man ved siden av fiskingen også er interessert i å ta gode naturfotos har også mobilkameraer sine begrensninger. Ja, systemkamera er tyngre og mer omstendelige å bruke i noen sammenhenger, men veier ikke så mye, og tar ikke så mye plass.

Har alltid en balje med vann klar, som jeg putter fisken i. Bruker eventuelt oksygenpumpe om sommeren. Gjør kamera klart og plasserer det på et stabilt og jevnt underlag, innstilt med riktig avstand/blender og lukkertid. Stiller inn på 12 sekunders eksponeringsforsinkelse, trykker på knappen, tar fisken opp av vannet, og holder den riktig til bildet er tatt. Setter fisken tilbake i baljen, og sjekker bildet. Gjentar eventuelt prosessen hvis bildet ikke ble bra. Hvor lett er dette å få til med et mobilkamera?

og btw, fisk bør fotograferes levende, uavhengig av om man skal ta den med hjem etterpå eller ikke. En levende fisk har finere farger, mens en død fisk stort sett er et dvaskt stykke kjøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.