Gå til innhold
Fiskersiden

Ultimate sjøørret fluesnøre for de kalde tidene


 Share

Hvilken av disse fluesnørene hadde du valgt for sjøørret på vår og høst!?  

3 stemmer

  1. 1. Alle har sin favoritt, men er det en spesiell en blant de mest kjente?

    • Scientific Angler Sonar Titan int / sink 2 / sink 3
      0
    • Rio InTouch OutBound short F/I
      0
    • Guideline Coastal Evolve Intermediate
      2
    • Orvis Hydros Clearwater Intermediate
      0
    • Rio Coastal Seatrout
      1


Recommended Posts

oi oi, dette var ikke lett å svare på!

Jeg "pimpa" opp sjøørret-flueutstyret mitt forrige vinter, men må ærlig innrømme at det ikke har blitt brukt særlig mye. Noe som delvis skyldes at planene om vårfiske i Sverige gikk i korona-dassen ...

Men etter pimpinga har jeg en 6' stang (som egentlig er en litt underklassifisert 5') og en 7' ( ditto 6') med hver sin kassettsnelle med tre kassetter med hhv flyt, int og synk (ca S2) klumper. Men jeg må ærlig innrømme at jeg i farta ikke husker navnet på et eneste av disse 6 snørene ...:wacko:

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, TT skrev:

oi oi, dette var ikke lett å svare på!

Jeg "pimpa" opp sjøørret-flueutstyret mitt forrige vinter, men må ærlig innrømme at det ikke har blitt brukt særlig mye. Noe som delvis skyldes at planene om vårfiske i Sverige gikk i korona-dassen ...

Men etter pimpinga har jeg en 6' stang (som egentlig er en litt underklassifisert 5') og en 7' ( ditto 6') med hver sin kassettsnelle med tre kassetter med hhv flyt, int og synk (ca S2) klumper. Men jeg må ærlig innrømme at jeg i farta ikke husker navnet på et eneste av disse 6 snørene ...:wacko:

Det må du finne ut og dele med oss! Jeg er veldig nysgjerrig med dette å "over" klasse stanga. Jeg har testa med min 5# og føler den klarer å yte mer enn 5# snøre, at det er noe potensiale jeg går glipp av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for Guideline Coastal snøret. Har ikke erfaring med Evolve utgaven, men har mange av den eldre versjonen. Svært gode snører med en coating tilpasset vårt klima. I omtalen av Guideline Coastal Evolve står det at den har spesiallaget coating for fiske i den kjøligere tiden av året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt og kjøpe SA Volantis som er intermediate. Hørt flere andre som også synes dette er en bra flue line for SØ fisket året rundt. Selv har jeg ingen erfaring med fluefiske så du vet det. Eivind Berulfsen er også fan av denne lina. Se vedlagt youtube link under. Han har faktisk mange lærerike filmer ute. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Kenngu skrev:

Det må du finne ut og dele med oss! Jeg er veldig nysgjerrig med dette å "over" klasse stanga. Jeg har testa med min 5# og føler den klarer å yte mer enn 5# snøre, at det er noe potensiale jeg går glipp av :P

Var innom fiskeboden i går. Et av snørene er et Guideline Costal int. hel-line i klasse 6. I tillegg har jeg noen A.Jensen snører. Men flertallet har ukjent opphav ....

Når det gjelder "over-klassing" av stenger, så gjør jeg dette med disse to stengene etter råd fra selger. Det dreier seg om to A.Jensen stenger som jeg kjøpte av en som solgte ut et parti han hadde liggende. Disse stengene er ganske "tøffe" og tåler en line opp. Jeg har også en Guideline 7'er stang, som så vidt har fått smake et 8'er snøre, men der er ikke konklusjonen helt klar. Ørretstanga mi i klasse 4', klarer seg fint med et vanlig 4'er snøre (men ikke spør om merke ....) og på to-håndsstanga forholder jeg meg til anbefalt klumpvekt stanga står oppført med. 

Men jeg er på ingen måte noen super-nerd når det kommer til flueutstyr. Jeg bare fisker med det jeg har .... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste moderne snører er overklasset minst en halv klasse. Noen saltvannsnører er overklasset nær en klasse, Rio OutBound er et eksempel på dette. 

Spenstige stenger av høy kvalitet tåler mye tyngre snører enn de er klassifisert for. Jeg har en Hardy Zenith 9' #5 som tåler stort sett hva som helst, har testet den med Rio OutBound #7 som jo egentlig er et 8'er snøre, fungerte faktisk helt greit. Stanga kaster suverent med OutBound #6. Til ørretfiske på fjellet bruker jeg snører i klasse 5 som er en halv klasse tyngre som SA GPX og Guideline High Water sammen med Zenith. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, er dette som er gøy med utstyr. Utforskning med utstyr, gir liksom nytt liv til det! Har brukt endel Scientific Angler snøre, og endel Guideline. Nå skal jeg ta et spennende valg, og teste meg ut på RIO. Tror det blir et Outbound inn til samlingen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.