Gå til innhold
Fiskersiden

Steinestø/Breistein med vanlig stang? Søkke?


Aane
 Share

Recommended Posts

Hei

 

Tenkte å prøve meg litt på Steinestø- og breisteinkaien ettersom opplyste kaier virker som oppskrifta for å få fiska som småbarnsfar. Men venter framleis på kystmeitestanga/snella mi, så for no har eg mi vanlige laksestang med sterk fireline (klarte seg iallfall bra mot ein havål, så er ei ganske solid stang).

 

1. Ville det vært uhørt å bruke dette på desse kaiane? Må det sterkare utstyr til? 

2. Om eg tar turen ut, kor tunge søkke bør eg ha? Stanga sett sjølvsagt nokre begrensingar, men har høyrd at ein ikkje treng å kaste så lang på Steinestø for å komme ganske djupt.

3. Har høyrd botnen er ganske stygg, men funker det med paternoster? Eller er pulley nøkkelen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ølgylt skrev:

Du må ikke langt ut for å få fisk der, så det er bare å kjøre på. 

Tar du med småpoden på sånne turer? 

Så tunge søkker som stanga takler, og både pulley og patetnoster funker. 

Supert! Då skal det prøvast så snart eg får smiska til meg ein fiskekveld.

 

Har ikkje med dotter mi med enno, men det er helst etter leggetid det er ein fiskeåpning så då er opplyste plasser ganske greit. Men planen er absolutt å ha ho med på fisking snart, så snart som ho får meir kontroll på den gåinga:D

 

Skal legge inn bilete om eg får noko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinestøkaien: Fisk helst rundt full flo når strømmen roer seg litt. Det kan være vanskelig å få søkke til å holde bunnen der når strømmen drar på, selv med 170 gr. spilesøkke.

Funker fint med glidende rigg der også, om du kaster forbi kantene er det mykere marbakke lengre ut.

Prøv gjerne kaien i Tellevikbukta også. Det er mer fisk å få der etter min erfaring og ikke så strømutsatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.11.2020 at 8.02, Kim Rasmussen skrev:

Steinestøkaien: Fisk helst rundt full flo når strømmen roer seg litt. Det kan være vanskelig å få søkke til å holde bunnen der når strømmen drar på, selv med 170 gr. spilesøkke.

Funker fint med glidende rigg der også, om du kaster forbi kantene er det mykere marbakke lengre ut.

Prøv gjerne kaien i Tellevikbukta også. Det er mer fisk å få der etter min erfaring og ikke så strømutsatt.

 

Tusen takk for tips! Skal absolutt prøve Tellevikbukta. Skulle eigentleg prøve Steinestøkaien i går kveld, men når eg fann fram såg eg at det var litt for mørkt. Hadde fått for meg at det var meir opplyst enn der var. Dette kan eg sjølvsagt fiksa med ei hovudlykt, men det hadde eg ikkje med meg. Så enda med å køyre til kaien på Breistein for å prøve der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.11.2020 at 8.02, Kim Rasmussen skrev:

Steinestøkaien: Fisk helst rundt full flo når strømmen roer seg litt. Det kan være vanskelig å få søkke til å holde bunnen der når strømmen drar på, selv med 170 gr. spilesøkke.

Funker fint med glidende rigg der også, om du kaster forbi kantene er det mykere marbakke lengre ut.

Prøv gjerne kaien i Tellevikbukta også. Det er mer fisk å få der etter min erfaring og ikke så strømutsatt.

 

Hadde eigentleg planlagt å teste ut bukta i dag, men så hosta dotter mi og i desse tidene betyr jo det at fiskesekken blir liggande. Men får kanskje moglegheita til å prøve ein kveld. Så eg lurer berre på om det er lys på kaien i Tellevikbukta?

 

Lurer òg på kva du pleier å få der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aane skrev:

Hadde eigentleg planlagt å teste ut bukta i dag, men så hosta dotter mi og i desse tidene betyr jo det at fiskesekken blir liggande. Men får kanskje moglegheita til å prøve ein kveld. Så eg lurer berre på om det er lys på kaien i Tellevikbukta?

 

Lurer òg på kva du pleier å få der? 

Det var litt lys der før ihvertfall (ikke vært der på ca. 5 år). Hodelykt/arbeidslys er et must uansett denne årsiden for å kunne se hva man holder på med etter min erfaring.

Div. haier, havmus, lange, div. torske-fisk, lysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Kim Rasmussen skrev:

Det var litt lys der før ihvertfall (ikke vært der på ca. 5 år). Hodelykt/arbeidslys er et must uansett denne årsiden for å kunne se hva man holder på med etter min erfaring.

Div. haier, havmus, lange, div. torske-fisk, lysing.

Glemte visst et par i farten: Sjøørret, lusuer, sandflyndre og vanlig ål har vi også fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kim Rasmussen skrev:

Glemte visst et par i farten: Sjøørret, lusuer, sandflyndre og vanlig ål har vi også fått.

Var nedpå i går, utan hell. Men det var ein veldig grei plass! Er ikkje ofte eg har moglegheit til å planlegge rundt tidevannet, men om moglegheiter skulle dukke opp, når pleier betet å vere best?

Hovudstanga låg for det meste stille i går for min del, men vil du anbefale aktivt meitefiske? Virka som botnen tillater det.

 

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler statisk kystmeite fra land inne i disse fjordene. Det er mye stygge kanter å henge seg fast i.
Det blir ofte en del venting under slikt fiske. Det er dessverre ikke tjukt i fisk som står og venter på disse plassene, så man må nesten vente til fisk passerer og fatter interesse for agnet.

Som hovedregel: 2 timer før full flo og 1 time etter. Men det finnes mange unntak fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forskjellige artene har sine tider og forhold de liker best, så det lureste er å komme seg ut hvis du kan, som Peter sier. 

Generelt er det slik at jo dypere du kommer jo mindre betyr Flo og fjærfe 

Jeg har forsåvidt aldri hatt noen voldsom uttelling i tellevik, men plassen glimter til nå og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ølgylt skrev:

De forskjellige artene har sine tider og forhold de liker best, så det lureste er å komme seg ut hvis du kan, som Peter sier. 

Generelt er det slik at jo dypere du kommer jo mindre betyr Flo og fjærfe 

Jeg har forsåvidt aldri hatt noen voldsom uttelling i tellevik, men plassen glimter til nå og da. 

Eg trur eg alltid vil ta turen ut å fiske om moglegheita er der, flo eller fjære, men er generelt nyfiken på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale litt mircofiske mens du venter på at det runner på kystmeitestengene.
Da flyger ihvertfall tiden. Om du blir hektet i verdenen av kutlinger, hårvar, padder, ulker, kvabber og tangbrosmer etc. så er det fort gjort å glemme helt å følge med kystmeitestengene.

Endret av Kim Rasmussen
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kim Rasmussen skrev:

Kan abefale litt mircofiske mens du venter på at det runner på kystmeitestengene.
Da flyger ihvertfall tiden. Om du blir hektet i verdenen av kutlinger, hårvar, padder, ulker, kvabber og tangbrosmer etc. så er det fort gjort å glemme helt å følge med kystmeitestengene.

Det var ikkje dumt i det heile!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.