Gå til innhold
Fiskersiden

Fluebindersett for nybegynner


HotShot
 Share

Recommended Posts

Etter min første sesong med fluestang, er jeg totalt hekta. Innser at galskapen må få utløp selv når isen legger seg, og fluebinding fremstår som det åpenbare valget. Ser både nordisk, gero og skitt fiske har komplette sett for rundt 1000-1500kr. Har skjønt at bindestikka er veldig mye viktigere enn jeg trodde, men klarer ikke se hva det beste kjøpet er. Vil jo gjerne ha så godt utgangspunkt som mulig. Kommer til å binde mest tørrfluer i starten, og kanskje noe streamere og nymfer etterhvert. 

 

Gjør ikke dette fordi jeg tror jeg skal spare penger, men som en ekstra hobby på en ellers trist årstid. Så, hva kjøper man?

  https://nfisk.no/fluebinding/fluebindesett/nybegynner-bindesett-orret#&variation=552883

https://www.gero.no/produkt/fluebindesett/veniard-premium-fluebindingsett/

https://www.skittfiske.no/the-fly-co/216417/fluebindersett--starter-kit-norwegian-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke bundet fluer på ca 15 år, men i "gamle dager" bant jeg alt jeg brukte selv. Nå gjør tidsklemma at jeg kjøper det jeg trenger. 

Min erfaring er at en vanlig stikke holder til det meste, med mindre du har ambisjoner om å binde knot i str 22 og tilsv. 

Dersom du primært skal binde tørrfluer, ville jeg prioritert å bruke penger på en eller to hanenakker av skikkelig kvalitet. Disse koster flesk, men du vil ha stor glede av dem. En eller to farger, feks grå og brun/brunrød/oliven dekker det meste, i alle fall i en startfase. Jeg er usikker på om det fulgte hanenakker med i de settene du linket til, men om det gjør, så er sannsynligvis ikke kvaliteten all verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter TT her. Kjøp skikkelig nakke, gjerne to halve i hver sin "typiske" farge. En litt mørkere (sort eller mørk brun) og en litt lysere. Det er veldig stor forskjell på de dyre nakkene du kjøper løst, og de som følger med i settene. De dyre har langt flere "jevne" fjær mens de billige typisk har en haug med fjær som er ganske store så dy får ikke brukt så mye på en billig nakke med de størrelsene på fluene vi typisk bruker i Norge.  Start gjerne med et sett ala de i linken din, men ha budsjett på bedre nakke(r) innen kort tid. Eller ser alle settene der helt fine ut som "startpakker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

settene ser greie ut de. Det lønner seg nok å satse på et sett med bra verktøy, dvs bindestikke og trådholdere, og mindre utvalg av materialer. Dette kommer du allikevel til å supplere etterhvert. Ang nakker, så er det som erik sier, bra å ha noen av basistypene i god kvalitet, og noe av det du bruker mindre av i billigere kinesisk eller indisk type. Av de dyre, så kjøp gjerne en av type grizzly, og en mellombrun. Dette er de to fargene du får mest bruk for. De beste er såkalte capes, de har lange fjær med jevn fiberlengde i hele lengden, men de er også de dyreste. Se etter komboer med halve nakker i to forskjellige farger. Når det gjelder billigere nakker så kan de store fjærene brukes til vinger på tørrfluene, i alle fall spissene. Det er mange fjær på en slik hanenakke, og om du bruker bare en del av de, så blir det mange fluer allikevel.

Kjåp også en bedre saks enn den som er i settet, disse er som regel litt dårlige. Du får kvalitetssakser for en billig penge på parfymerier

Men hvis du kan gå litt opp i pris, så er kanskje dette noe for deg. Her er det med to halve kvalitets hanenakker i de to viktigste fargene

https://www.gero.no/produkt/fluebindesett/gero-fluebindersett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var utstyret i hus. Settet fra Gero var ikke på lager på uviss tid, så handlet hos nordisk. Da har jeg jo litt penger når jeg ser hva mer jeg trenger også.

Sliter litt med at tråden ryker fort. Tråden er 12/0 ultrafine, er det før tynt for en nybegynner? Trådholderen virker også å være av billigste slaget, kan kanskje være noe å hente her også. Ser ikke bort fra at teknikken ikke er optimal enda heller.

 

Et "skrytebilde" av første flua:

 

20201112_203706.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Den 3.11.2020 at 11.14, erik skrev:

Støtter TT her. Kjøp skikkelig nakke, gjerne to halve i hver sin "typiske" farge. En litt mørkere (sort eller mørk brun) og en litt lysere. Det er veldig stor forskjell på de dyre nakkene du kjøper løst, og de som følger med i settene. De dyre har langt flere "jevne" fjær mens de billige typisk har en haug med fjær som er ganske store så dy får ikke brukt så mye på en billig nakke med de størrelsene på fluene vi typisk bruker i Norge.  Start gjerne med et sett ala de i linken din, men ha budsjett på bedre nakke(r) innen kort tid. Eller ser alle settene der helt fine ut som "startpakker".

Off topic, men holy crap, finnes det en ting innen fiske du ikke har greie på Erik??? Flommer jo over av gode og vettuge tips uansett hva posten skulle dreie seg om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Den 7.2.2021 at 20.11, Fiskenoob skrev:

Off topic, men holy crap, finnes det en ting innen fiske du ikke har greie på Erik??? Flommer jo over av gode og vettuge tips uansett hva posten skulle dreie seg om :)

Jeg valgte faktisk og gi kommentaren din en like. Synes folk flest inne på FS burde gjøre det samme når de leser kommentarer eller innlegg de liker. Det er ikke så mange aktive medlemmer her lenger. Vet dette har blitt diskutert mange ganger. Men når folk tar seg tid til å svare for å hjelpe synes jeg det burde roses på en eller annen måte. Det er vel derfor like knappen er der ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 7.3.2021 at 15.36, Bonavar skrev:

Jeg valgte faktisk og gi kommentaren din en like. Synes folk flest inne på FS burde gjøre det samme når de leser kommentarer eller innlegg de liker. Det er ikke så mange aktive medlemmer her lenger. Vet dette har blitt diskutert mange ganger. Men når folk tar seg tid til å svare for å hjelpe synes jeg det burde roses på en eller annen måte. Det er vel derfor like knappen er der ? 

Takk for det! Ja, synd det har falt litt. Det virker jo som om interresssen for fiske har økt de senere årene, men det er noe mindre liv på forumet. Det er jo ingen andre norske alternativer til forumet. Kan være sosiale medier har tatt over for mye av forumstrafikklen. Godt det fortsatt finnes gamle travere som dere som holder liv i forumet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at det er litt at folk ønsker å ha det de poster knyttet mer til seg, noe de får med å blogge og slikt. 

Og man blir desillusjonert av manglende respons om man bruker en kveld eller to på å koke ihop noe man synes er bra skrevet og får kanskje en likes eller to i løpet av en uke. 

Dog har jeg fremdeles håp om at det skal dukke opp en ny generasjon her som freser opp aktiviteten, sånn at vi gråskjegger gidder igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Mistenker at det er litt at folk ønsker å ha det de poster knyttet mer til seg, noe de får med å blogge og slikt. 

Mye sant i dette ja. Men jeg tror de mista noe underveis også, mange tusen lesere som det var her før i tida mot el liten skare av ihuga beundrere.

men tilbake til tråden, hvordan går det med fluebindinga? Regner med at du har funnet ut at du trenger mye mer utstyr nå, og har brent av endel kroner på både det ene og det andre som du tror du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.