Gå til innhold
Fiskersiden

catch and release post på FS ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Det hankes opp fiske i hele Norge. Det er ikke noe nytt at fiske bestanden tynnes ut. Er det noen grunn for at vi ikke har en egen CR post på FS ?

I Sverige virker det ut som det er inn å sette ut fisken. Synes det å sette ut fisken igjen burde bli snakket mer om. 

Jeg ble kjent med en kar for 1 år siden. Han tok opp alt han fikk i både fersk og saltvann. Men nå som han har fått moral praten og fisker mye med meg setter han ut nesten alt. Mye av dette kommer av at folk ikke vet og at vi ikke snakker nok om det. 

Om jeg var ansatt i en fiskebutikk ville det vert min siste replikk til alle som var innom. Husk å sett ut fisken igjen ,)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fang og slipp som fast leveregel er ikke lov i Norge. Fang og slipp som del av et større forvaltningsregime er derimot lov. Problemet her er at den siste setningen innebærer at man må ha lokale forhold i bakhodet. Å bedrive fang og slipp på sjøørret i Oslofjorden eller ørret i et av nærvannene i Oslomarka er for eksempel helt bortkastet, mens det kan være tvingende nødvendig i enkelte fjorder på Vestlandet eller i et av de små avsidesliggende tjernene i Oslomarka. Det er den samme fisken alle stedene, det er svært lokale forhold som avgjør hva som er fornuftig å gjøre. Fang og slipp av 300-grams abbor i Vansjø er en nødvendighet på grunn av miljøgifter i fisken, mens samme størrelse abbor i Tyrifjorden er tull å slippe ut igjen. (Hvis vi nå forutsetter at man ikke er veganer, dvs slipper man ut en fisk så spiser man annen kjøtt/ kylling/ fisk i steden.) Dette gjør at det er tilnærmet umulig å ha en generell diskusjon om fang og slipp, diskusjonen må være veldig spesifikk.

Svenskene går seg tidvis vill her de også, du ser det godt på forumet (Fiskesnack) og i de store Facebook-gruppene. Når en kar som tar livet av en gjørs han fikk i en sjø med yrkesfiske av gjørs med 100+ tonn uttak i året, får 30 kommentarer av typen "gå og heng deg du ødelegger bestanden", så er det mange som har mistet gangsynet fullstendig. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det nevnes at det er ytterst få aktive sportsfiskere som ikke allerede har et forhold til c&r. 

Det er fint om man diskuterer det med folk man treffer på som man ser gjør ubetenksomme ting, men å diskutere det her er som å si at det er lurt å ha en krok i enden av snøret. 

Derimot hvordan releasedelen skal utføres kan man godt dele erfaringer om. Feks vil havmus dø hvis du hiver de ut fra en høy brygge slik at de treffer med snuten først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, erik skrev:

Fang og slipp som fast leveregel er ikke lov i Norge. Fang og slipp som del av et større forvaltningsregime er derimot lov. Problemet her er at den siste setningen innebærer at man må ha lokale forhold i bakhodet. Å bedrive fang og slipp på sjøørret i Oslofjorden eller ørret i et av nærvannene i Oslomarka er for eksempel helt bortkastet, mens det kan være tvingende nødvendig i enkelte fjorder på Vestlandet eller i et av de små avsidesliggende tjernene i Oslomarka. Det er den samme fisken alle stedene, det er svært lokale forhold som avgjør hva som er fornuftig å gjøre. Fang og slipp av 300-grams abbor i Vansjø er en nødvendighet på grunn av miljøgifter i fisken, mens samme størrelse abbor i Tyrifjorden er tull å slippe ut igjen. (Hvis vi nå forutsetter at man ikke er veganer, dvs slipper man ut en fisk så spiser man annen kjøtt/ kylling/ fisk i steden.) Dette gjør at det er tilnærmet umulig å ha en generell diskusjon om fang og slipp, diskusjonen må være veldig spesifikk.

Svenskene går seg tidvis vill her de også, du ser det godt på forumet (Fiskesnack) og i de store Facebook-gruppene. Når en kar som tar livet av en gjørs han fikk i en sjø med yrkesfiske av gjørs med 100+ tonn uttak i året, får 30 kommentarer av typen "gå og heng deg du ødelegger bestanden", så er det mange som har mistet gangsynet fullstendig. 

Har jeg bomma helt ?

Ville det ikke vert bedre om alle ikke tok opp alt man fikk og at vi kanskje endret holdningen til å slippe ut fisken igjen ?

Du virka ikke veldig positiv til å sette ut fisken @erik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bonavar skrev:

Har jeg bomma helt ?

Ville det ikke vert bedre om alle ikke tok opp alt man fikk og at vi kanskje endret holdningen til å slippe ut fisken igjen ?

Du virka ikke veldig positiv til å sette ut fisken @erik 

Det er vel kanskje den fanatiske C&R det siktes til. Om man skal sette ut igjen fisk må vurderes ut ifra forholdene på stedet. I mange vann bør jo all småfisk kakkes. Dessuten er det ikke nødvendigvis slik at det er småfisken som bør settes tilbake. Mange steder er det viktigere å bevare de store. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til her at når det gjelder C&R av større fisk, handler dette i stor grad om å være forberedt. Jeg har kakket et par fisker opp igjennom, som jeg angret på etterpå. Men der jeg i fangstøyeblikket på ingen måte var forberedt på bilde, veiing og måling av en levende fisk. 
 

Edit; folket er jo glade i bilder, så jeg sniker inn et eksempel på angre-kakket fisk her. (NB ikke la dere lure av den unge, vakre mannen - bildet er ifra 2005 ...):120DDB61-7878-4AEE-AA91-DE5EC84CCDC9.thumb.jpeg.3f4ab5111cf3e80e7bd8589dc81f5bd8.jpeg

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint bilde @TT  :D

Jeg mener jo ikke at vi all skal sette ut 1000 brødre i Abbor vann osv. Men at holdningen til folk flest kunne vert endret ved å ta opp eller sette ut fisk. Vi gutta var på tur i går faktisk hvor 2 av 5 SØ ble tatt opp. Jeg kroka en fisk stygt og brukte lang tid på å få ut kroken. Derfor ble denne tatt opp selv om under minstemål.  Den andre ble tatt opp som du forklarer det TT av ''Barbariske'' grunner :P

Jeg satt ny PB i går på SØ. Ingen monster men satt den ut igjen. Jeg synes det er både viktig og gøy å sette tilbake fisken. Men kompisen som var med på tur tar dette enda mer seriøst enn meg. Han stressa meg så mye så vi fikk ikke noen bra bilder av fisken engang. 

Jeg prøver ikke fremstå som noen helt på FS. Skulle bare ønske det var flere som snakket om C&R. 

IMG_11171.thumb.jpg.e89c73d3f2c7b7e7a2037e0c6d2e89e3.jpg

 

IMG_11831.thumb.jpg.a774fbf00c26c8e1de486641d0338f94.jpg

 

IMG_11841.thumb.jpg.f6b3c02038b753d4f204403839bd8c9c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.11.2020 at 5.58, Bonavar skrev:

Har jeg bomma helt ?

Ville det ikke vert bedre om alle ikke tok opp alt man fikk og at vi kanskje endret holdningen til å slippe ut fisken igjen ?

Du virka ikke veldig positiv til å sette ut fisken @erik 

Neida, du har ikke bommet. :) Som TT sa er det den ekstreme varianten jeg har problemer med.
Poenget mitt var at en generell diskusjon om F&S er lite matnyttig i 2020. Praksis er fort at brukt riktig er F&S en nyttig ting - brukt feil er det bare en unnskyldning for rendyrket dyreplageri. 

 

Sportsfiske vil alltid ha et snev av dyreplageri, i likhet med all annen fangst og all matproduksjon med dyr, fisk og fjærkre. Det kommer man ikke unna, men vi har et ansvar for å sørge for å begrense lidelsene så mye som mulig, og et ansvar for å kunne forsvare det vi driver med. Rent moralskt får jeg da et problem med å forsvare et renspikket F&S-fiske. Tar man en matfisk i ny og ne er derimot min egne samvittighet mer grå enn svart, og det lever jeg personlig godt med.

Er man hakket mer pragmatisk så er også det å ta en matfisk innimellom en garanti for at vi skal få fortsette med vår hobby. Folk utenfor miljøet har enda større problemer med rent F&S enn meg, bare se på Sverige, Danmark og Tyskland hvor sportsfiske er under sterkt press fra PETA og tilsvarende ekstremister, et press som ikke går i sportsfiskernes favør. Vi har alle et ansvar for å sørge for at sportsfiske ikke blir oppfattet som rent dyreplageri. Men PETA, og ikke minst vår egen NOAH, er ekstremt dyktige på å fremstille oss sportsfiskere (og jegere) som barbarer og vi må for all del ikke hjelpe de med den jobben.

Hvis noen er i tvil, så sjekk hvor mange følgere feks NOAH har på Fjesboka. Så kan du sjekke hvor mange vår egen organisasjon (NJFF) har. Vi taper med så stor margin at vi kan kalles sjangseløse. Det er ikke gruvedrift, kraftverk, o-næring eller garn som vil sette en stopper for vår hobby på sikt, det er de ekstreme dyrevernerne som vil sette kroken på døra for oss til slutt. Neppe i min levetid, men om en generasjon eller tre tror jeg sportsfiske slik vi kjenner det i dag er forbudt.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis fikk en ok SØ i går som han hadde bestemt seg for å ta. Noe som er helt ok når vi bruker så mye penger og tide på dette. Fisk som er stygt kroket går jo så klart i mat fatet. Jeg har ikke satt meg så dypt inn i hva folk mener om dyreplageri osv. Fiske for mat er ok men ikke C&R det forstår jeg ikke. Men den diskusjonen håper jeg slipper å ta. Får snart noen på døra om jeg fortsetter med dette :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du trenger ikke å ta den diskusjonen nei. Dette har vært oppe en gang eller to her på forumet tidligere. Da hadde argumentene en tendens til å bli understreket med løfter om stump vold og andre vederstyggeligheter. Jeg husker enda han som spurte om karpe var en god matfisk. Men generelt så er det greit å sette ut igjen fisk som ikke er egnet til mat eller undermåls. Spesielt mtp sjøørret, der det på vinteren og våren ofte er mye støinger, så er ikke de matfisk. Personlig så velger jeg heller å begrense meg litt, og drar heller hjem og lager middag av den jeg har fått i stedet for å fortsette fisket. For min del så er også det gode måltidet en viktig del av en vellykka fisketur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Bonavar skrev:

Kompis fikk en ok SØ i går som han hadde bestemt seg for å ta. Noe som er helt ok når vi bruker så mye penger og tide på dette. Fisk som er stygt kroket går jo så klart i mat fatet. Jeg har ikke satt meg så dypt inn i hva folk mener om dyreplageri osv. Fiske for mat er ok men ikke C&R det forstår jeg ikke. Men den diskusjonen håper jeg slipper å ta. Får snart noen på døra om jeg fortsetter med dette :P

 

Bona, for å være hakket mer seriøs enn vanlig (;)), så synes jeg at det er flott at du som fisker såpass mye, setter ut en del av sjøørretfangsten. Men samtidig mener jeg du absolutt ikke skal ha dårlig samvittighet for å ta noen matfisker i nye og ne. 

Det er jo viktigst at de med et potensielt stort uttak har det mest reflekterte forholdet til forvaltning, da "fotavtrykket" etter disse ("oss" ...) potensielt blir størst. 

Jeg har kontakter i Tønsberg/Nøtterøy og fisker der av og til, og der hørte jeg om en fyr som skrøt av at han hadde tatt opp 300 sjøørret en vår. Slikt er deprimerende ....  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryseren er full av Sei og Makrell fra i sommer. Selv synes jeg Ørret smaker utrolig mye bedre. Men for meg handler ikke dette om å få mat på bordet. Men det å komme seg ut i naturen å slappe av. Jeg har fisket siden jeg var liten gutt. Men først nå i voksen alder tar jeg dette til noe mer seriøst. Varmedressen ligger klar å jeg har ingen planer om og gi meg enda :P

Utrolig gøy det med SØ fiske faktisk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C&R-diskusjoner har vi hatt gjentatte ganger opp gjennom årene, både her på forumet, og andre steder. Dette er en gjenganger i over 30 år. Senest i sommer var det til opplysning for de som ikke fikk den med seg, en runde om C&R i Jakt & Fiske. Her inne har vel diskusjonen roet seg noe ned. Delvis skyldes nok dette at de fleste her inne er nokså positive til C&R, og delvis at vi er mange færre her nå. Aktiviteten på forumet er mye lavere enn tidligere, og det har nok bidratt til at det er færre diskusjoner i dag.

Et generelt problem med diskusjoner om temaer som C&R er at de så lett blir polariserte. Det ar bidratt til mange misforståelser om praksisen. Kortversjonen er vel at C&R er en fornuftig praksis. Det bidrar til å ta vare på enkeltindivider, det vil si de store fiskene, de som er viktige å bevare både for bestanden og for sportsfiskets skyld. I en tid med hardt fiskepress vil man lett kunne ødelegge bestanden dersom man tar ut de store individene. Dette er allmenningens tragedie i praksis. Samtidig er det ingen grunn til å bli helt fanatisk. Det er helt uproblematisk å ta ut en og annen matfisk, der bestandene tåler det, eller det er fornuftig fra et kultiveringsperspektiv. Men det er alltid viktig å vise magamål. Jeg kakker det jeg trenger til mat der og da når jeg fisker ørret og røye på fjellet, men setter stort sett tilbake resten. Og jeg setter alltid tilbake de store (1.5kg+) Det samme når vi fisker i sjøen. Vi kakker den torsken vi trenger til middag, men setter ut resten. Så hender det jeg tar med litt torskefilet hjem. 

Et mer grunnleggende spørsmål som ligger bak hele C&R diskusjonen er hvorfor vi fisker. Det overveldende flertallet av dagens sportsfiskere, driver med dette for rekreasjonens, opplevelsens og spenningens skyld. Mat er "bare" en hyggelig bieffekt når det passer seg. Sportsfiske er derfor i bunn og grunn en slags "lek med liv", men en lek som kan forsvares fordi aktiviteten kan utføres slik at den ikke går ut over bestandene, og på en skånsom måte for den enkelte fisk. Og aktiviteten kan moralsk forsvares på grunn av dens store betydning for folks psykiske helse, trivsel og livskvalitet. Derfor trenger ikke aktiviteten matauk som moralsk skalkeskjul, uten at de betyr at det er galt å ta en og annen matfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen kikker over Nordsjøen til England så kan man se at C&R er nærmest enerådende i ferskvann. (egne, lokale regler for laks og ørret)
 

Catch limits

There’s a daily limit on the number of fish you can take.

Coarse (freshwater) fish

Each day you can only take from rivers:

  • 1 pike (up to 65cm)
  • 2 grayling (30cm to 38cm)
  • 15 small fish (up to 20cm) including barbel, chub, common bream, common carp, crucian carp, dace, perch, rudd, silver bream, roach, smelt and tench
  • Any eels you catch (except conger eels) must be released alive.

You can also take:

  • minor or ‘tiddler’ species, such as gudgeon
  • non-native species
  • ornamental varieties of native species like ghost or koi carp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, nesten alt sportsfiske i ferskvann i UK er C&R. Det er lenge siden man innså at bestandene ville blitt ødelagt dersom man tok ut for mye fisk. Dessuten har man mye lengre tradisjon for sportsfiske etter arter som ikke er spesielt gode matfisk (karpefisk). Og som lista viser er reglene ganske så presise, og åpenbart kunnskapsbasert. Og som listen antyder, minstemål er ikke en spesielt effektiv praksis dersom bestandens ve og vel er saken. Snarere tvert i mot. Sånn sett har vår hjemlige forvaltningsstrategi vært helt omvendt enn hva den burde ha vært; vi har beskyttet småfisken, og systematisk tatt ut alle prakteksemplarene. Ikke rart at vi har endt opp med bare småfisk i mange norske vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.