Gå til innhold
Fiskersiden

Håkjerringfiske i Skagerrak


Atle Høidalen
 Share

Recommended Posts

Det ble full klaff på første skikkelige håkjerringsatsing i Skagerrak denne helgen. Fredrik kroket på en hunnfisk på 180cm, estimert vekt iht. Vilhelm Skilhagen sin tabell var 62kg. Ingen kjempe til håkjerring å være, men ikke mindre stas av den grunn. Har satt sammen en liten film fra turen. Mer info kommer på blogg etterhvert! :)

 

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, erik skrev:

Har nevnt det før, men den fangsten der er blant de mer imponerende jeg har sett i år. Bevisst satsing med payoff er kult!

Takk! Det ligger vanvittig mange timer med planlegging bak ja, så det smakte veldig godt å lykkes allerede i første sesongen. :)

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, piscator skrev:

grattis! Ja, enig med Erik, alltid moro når noen lykkes med en seriøs målrettet satsning. En baby til håkjerring å være, men likevel en stor fisk. 

For øvrig er håkjerring jeg selv neppe kommer til å prøve, men likevel interessant å se at noen satser og lykkes.

 

Takk! Nei, ingen stor håkjerring, men likevel en stor personlig seier! :) 

Det ligger mye forberedelser bak, ikke minst ift. hvordan den skal håndteres mest mulig skånsomt ift. at den skal settes ut igjen. Håkjerringfiske er uten tvil en liten egotrip og det er mange gode argumenter for å la dem være i fred. Så er det også sånn Havforskningsinstituttet ønsker mer data på dem og har derfor invitert fritidsfiskere til å bidra og derfor tok vi også kontakt med dem i forkant ift. logging av kjønn, lengde, omkrets koordinater etc. slik at det kom noe godt ut av det på den måten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette høres bra ut. Nei, jeg har ingen moralske skrupler mot å fiske håkjerring, forutsatt at man gjøre hjemmeleksa si slik dere åpenbart har gjort. Og merking av arter som håkjerring og kveite er gode eksempler på hvordan sportsfiske kan hjelpe forskere med å skaffe bedre kunnskap på en skånsom måte for fisken, kunnskap som ellers ville vært svært vanskelig å skaffe. Så all mulig cred til dette. Men som sagt, rent personlig tror jeg ikke jeg kommer til å fiske etter håkjerring. Det holder lenge med kveite..! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Atle Høidalen skrev:

 

Takk! Nei, ingen stor håkjerring, men likevel en stor personlig seier! :) 

Grattis! Når man først skal "krysse av" håkjerring på artslista, høres det klokt ut med en på 62 kg. 620 kg fra 700 meter dyp høres slitsomt ut ...

For øvrig undres jeg på hvor langt til havs dere måtte for å finne 700 meter. Ut ifra sjøkart ser det i alle fall ut som dere trygt kunne fylle taxfree-kvota ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TT skrev:

Grattis! Når man først skal "krysse av" håkjerring på artslista, høres det klokt ut med en på 62 kg. 620 kg fra 700 meter dyp høres slitsomt ut ...

For øvrig undres jeg på hvor langt til havs dere måtte for å finne 700 meter. Ut ifra sjøkart ser det i alle fall ut som dere trygt kunne fylle taxfree-kvota ... 

Takk! Ja, det var på en måte greit at vi fikk en positiv opplevelse av første fangsten. Alt gikk som planlagt fra kroking, forsiktig oppsveving, landing og release. 62kg er absolutt håndtertbart, så får vi heller ta en større en ved en senere anledning. Det er langt ut med en så liten båt ja. Denne plassen finner du ikke med vanlige sjøkart. Til orientering var vi begge utstyrt med tørrdrakter, Fredrik hadde nødraketter, og AIS og VHF med DSC i båten. Så sikkerheten var ivaretatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.