Gå til innhold
Fiskersiden

Opphenger til SØ...


Otanb
 Share

Recommended Posts

Jeg har fisket sjøørret med opphenger de siste månedene med stor suksess, og lurer derfor på hva er de beste opphenger fluene til sjøørret? Finnes flere eldre tråder om emnet, og det som går igjen er rekefluer og streamere. Har selv hatt gode resultater med Hoover shrimp og Kobberbassen. Bruker dere fortyngede fluer? Størrelse? Farger? Opphengerknute? Glidende UNI / Kirurgknute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Otanb skrev:

Jeg har fisket sjøørret med opphenger de siste månedene med stor suksess, og lurer derfor på hva er de beste opphenger fluene til sjøørret? Finnes flere eldre tråder om emnet, og det som går igjen er rekefluer og streamere. Har selv hatt gode resultater med Hoover shrimp og Kobberbassen. Bruker dere fortyngede fluer? Størrelse? Farger? Opphengerknute? Glidende UNI / Kirurgknute? 

Hei! 

Jeg har brukt opphengerflue på de siste turene mine, men jeg synes det først og fremst er småfisk som går etter flua. Jeg bruker relativt små rekefluer, ut ifra betraktningen at flua skal representere noe annet enn sluken/wobbleren. 

Jeg har til nå bare knytt vanlig opphengerknuter. Men dette skyldes at disse kan jeg binde i blinde med 2 i promille. Jeg har vel egentlig tenkt at jeg burde bruke en glidende knute, men det krever lesebriller og kompetanseheving ... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TT skrev:

 Jeg bruker relativt små rekefluer, ut ifra betraktningen at flua skal representere noe annet enn sluken/wobbleren. 

 

Denne støtter jeg. Flua bør som hovedregel være motsatt av sluken/ wobleren. Også med tanke på farge, har du skrikende farge på sluken så bruk dus farge på flua og vice versa.

Personlig er det svært sjelden jeg bruker flue som opphenger nettopp på grunn av småfisken. Men dersom jeg ser følgefiske (når jeg fisker uten opphenger) så fester jeg en flue BAK sluken med 30-ish centimeter sene festet i treblekroken så flua går bak sluken. Da må man bare huske å bremse kastet rett før sluken tar vannet så senebiten rekker å strekke seg ut bak sluken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket en del SØ i år med og uten opphenger. Siste turen fikk vi 5 SØ å alle tok sluken (treblekrok med fjær) et must spør du meg da. Turen før det fikk vi flere SØ da også men da tok dem bare på opphenger flua og ikke sluken. Jeg tro opphenger har sin effekt. Mer som en trigger for å få den til å bli gira opp. Konkurranseinstinkt kicker inn så vil den ta en av dem. Jeg vet ikke navnet på knuten jeg bruker med bruker dobbel løkke med enkel kjæring knute. Før fikk jeg line twist hele tiden men denne knuten får jeg ikke det. Lengde på stumpen maks 5-6cm liker jeg da. Til fluer liker jeg Tobisen 4 Real Tobis # 6 har så klart mange andre fluer også. Sort/rosa osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.