Gå til innhold
Fiskersiden

Forespørsel om havabbor


erik
 Share

Recommended Posts

Dette var på ingen måte noe overraskende svar! Som enkelte på FB også er inne på, så hadde det "optimale" vært å få havabbor under miljøforvaltningen. Konkret betyr dette at den blir innlemmet i lakse- og innlandsfiskeloven. Bortsett fra at den ikke er anadrom, ligner HA mer på sjøørret hva gjelder biotop, verdi og  allmenn interesse. Sagt med andre ord, så er HA først og fremst en sportsfisk og bør forvaltes deretter. Norsk saltvannsfiskeforvaltning er ikke tilpasset rent sportsfiske. 

Det kunne vært interessant om noen hadde tatt dette opp med KLD eller M.dir. Man "vet" jo hva svaret blir, men det er kanskje håp om å så en spire ...

Som et lite eksempel hva gjelder forvaltning av marine arter, så tok jeg i sin tid bilde av et skilt jeg fant på en strand i Sør-Afrika. Der var det nøye listet opp hvor mange eksemplarer av ymse agn-arter (muslinger, børstemark osv) det var lov å sanke. Jeg skal se om jeg klarer å rote fram bildet. Det er fra før digitalkameraets tid ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt opp med en mail til Miljø, så får vi se om det blir en oppfølger.

Personlig har jeg dog mest tro på å få F-dir til å snu. Det skal ikke mer til enn at de legger arten inn i listen med arter med minstemål, med minstemål over antatt gytestørrelse, så har vi kommet langt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, erik skrev:

Har fulgt opp med en mail til Miljø, så får vi se om det blir en oppfølger.

Personlig har jeg dog mest tro på å få F-dir til å snu. Det skal ikke mer til enn at de legger arten inn i listen med arter med minstemål, med minstemål over antatt gytestørrelse, så har vi kommet langt på vei.

Good!

Er det forresten noen som har en idé om hva et slikt minstemål burde være? Og er det noen som har fått små HA? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.