Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske 2021


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen.

I fjor ble det ikke mange turer på isen for min del. Håper på noe kaldere og mer stabilt vintervær i 2021. 

Kanskje noen flere på FS som håper på det samme ? Selv fisker jeg mest etter stor Abbor med balansepilk. Blir så klart is meite etter Gjedde også. 

Går jeg glipp av noe når jeg låser meg til disse to artene ? Ser flere som driver med Ørret og Røye fiske. Noe som så klart ser interessante ut. 

Skal vi leke første mann på isen i år ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevennlig fiske etter mort og småabbor utgjør de fleste isfisketurene, men jeg prøver å få inn en tur eller tre med ismeite etter ørret/ sjøørret/ gjedde også. Ismeite for meg er typisk rett etter islegging eller fra slutten av februar. I mellom der pleier jeg å gå i dvale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra å være svært aktiv i «gamle dager», har jeg fisket begredelig lite på isen de siste årene. 
 

Jeg skal skjerpe meg, og i det minste forsøke meg etter (halv-) stor abbor noen turer. Mini-abbor og mort har jeg fisket tusenvis av da jeg drev med konkurransefiske, så det frister ikke ... 

Men først på isen er nok alt for seint. De ivrigste røyefiskerne står i vannkanten i oktober og tripper ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pompel og Pilt må jeg kalle dere to :P sikker på dere to er naboer. Håper ikke adressen er vill villere villaveien ? 

Jeg fisker nesten aldri med mormyska uten om når jeg trenger agn fisk. Blir noe kjedelig i lengden å dra opp 1000 brødre ja. For min del går det i stor balansepilk 9cm + i gummi sølv/sort. Da fisker jeg målrettet etter stor Abbor og Gjedde. Men noen dager er det tregt så derfor har jeg med meg en meite stang eller to. Da har jeg noe å styre med mellom slagene. 

Var vel i 2016-2017 jeg først fikk dilla på dette. Etter å ikke ha fisket på isen siden jeg var liten gutt. Da ble det en utrolig bra sesong for meg. Husker jeg satt der i kanskje 10min for å dra inn en 3kg's Gjedde jeg fikk på 50 snelle å en mikro stang på 30cm. Synd jeg var alene for sånne ting er kult å dele med andre. 

TT å Erik dere må komme dere ut i år om isen holder ,)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Bonavar skrev:

Pompel og Pilt må jeg kalle dere to :P sikker på dere to er naboer. Håper ikke adressen er vill villere villaveien ? 

Jeg fisker nesten aldri med mormyska uten om når jeg trenger agn fisk. Blir noe kjedelig i lengden å dra opp 1000 brødre ja. For min del går det i stor balansepilk 9cm + i gummi sølv/sort. Da fisker jeg målrettet etter stor Abbor og Gjedde. Men noen dager er det tregt så derfor har jeg med meg en meite stang eller to. Da har jeg noe å styre med mellom slagene. 

Var vel i 2016-2017 jeg først fikk dilla på dette. Etter å ikke ha fisket på isen siden jeg var liten gutt. Da ble det en utrolig bra sesong for meg. Husker jeg satt der i kanskje 10min for å dra inn en 3kg's Gjedde jeg fikk på 50 snelle å en mikro stang på 30cm. Synd jeg var alene for sånne ting er kult å dele med andre. 

TT å Erik dere må komme dere ut i år om isen holder ,)

 

Pimpel og pjolt, blir det vel i isfiskesammenheng. 

Erik bor vel i Bærum-blærum, mens jeg er - øh? - ramsalt Oslo-ramp. Men vi har det til felles at vi forsøker å holde liv i forumet. Der er jo du også en god ambassadeur, Bonavar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver vinter håper jeg på å komme meg på isfisketur, og aller helst på sjøis, men anledningene kan telles på en liten tarmstubb og turene på en hånd.

Men denne vinteren!

Jeg gir en glatt beng i hva som svømmer under meg så lenge jeg kan sitte på en isflate og kjenne den særegne stemningen, men hvis jeg får velge vil jeg helst ha røye.

Og forøvrig, når man sitter i 15 minus er det en dårlig ide å få det for seg at man kan stikke pilsen inn mot magen for å tine den opp, men det virker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ølgylt skrev:

Hver vinter håper jeg på å komme meg på isfisketur, og aller helst på sjøis, men anledningene kan telles på en liten tarmstubb og turene på en hånd.

Sjøis har vi fremdeles regelmessig her i provinsen. I "gamle dager" da det var torsk i fjorden, hendte det jeg skulket jobben og tok en tur på isen mellom øyene utenfor Sandvika. Å fiske torsk med balanse på grunt vann er skikkelig artig. Dessuten gir det jo mer mat enn 200 småabbor. Nå er torsken både fredet og borte, så dette er en saga blott ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en bedre halvdel som er fiskeinteressert, men ikke har vært på isfiske, så er det mye som tyder på at jeg kommer meg utpå denne vinteren. Begynner å bli skummelt mange år siden denne:

IMG_0017.jpg 

Riggen er betydelig forbedret siden den tid dog.

44C24510-6BA6-4F34-80A2-1DE48D1A213F.jpg

Det over er riggen per i fjor, i år har jeg fått tatt det enda et steg videre med skikkelig stativ som jeg gleder meg til å teste i praksis. Agnfisk fra de fleste aktuelle innsjøer er allerede i fryseren, så jeg er klar...

Og ja, jeg bor på Bekkestua i Bærum. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er elektronisk nappvarsler i bruk på det bildet. ;) 

Jeg bruker visuell nappvarsler i tillegg for å lettere se hvilken stang det runner på. De elektroniske har ulik lyd, men jeg husker aldri hvilken lyd som hører til hvilken stang. Bjella er mest for å få litt vekt på nappvarsleren så den slår hardere bakover hvis den løser ut, men fin back-up hvis det elektroniske feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg noen nye stang holdere i fjor. Men det fungerer greit med mini tripods som vist på bildet. Der har jeg to stenger ute. Synes det holder når jeg fisker alene. Blir fort kaos om det biter på flere samtidig. 

PHOTO_20161218_150504.thumb.jpg.872a5e05afa17655f40bec6f508716f4.jpg

Dette er en tur på Steinsfjorden faktisk. 

PHOTO_20170122_102808.thumb.jpg.65fdcdcf7d77c27c0319219028344b78.jpg

På bildet under ser du en av mine favoritt balansepilker. Det er vel egentlig en kaste jigg/slukk men den har resultert i mye pen Abbor på isen.

PHOTO_20170123_095744.thumb.jpg.7383db57a5b38b264dbabd48462627fd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.11.2020 at 6.38, Bonavar skrev:

Hei alle sammen.

I fjor ble det ikke mange turer på isen for min del. Håper på noe kaldere og mer stabilt vintervær i 2021. 

Kanskje noen flere på FS som håper på det samme ? Selv fisker jeg mest etter stor Abbor med balansepilk. Blir så klart is meite etter Gjedde også. 

Går jeg glipp av noe når jeg låser meg til disse to artene ? Ser flere som driver med Ørret og Røye fiske. Noe som så klart ser interessante ut. 

Skal vi leke første mann på isen i år ? :P

for å ta det siste først; har ingen ambisjoner om å være først på isen; det er jo en håpløs konkurranse, og leste forresten at det var et par karer som hadde gått gjennom isen i et vann oppe i Mjøstraktene. Ser ingen grunn til å gå ut på isen før den er trygg, dvs 10cm+ (ja, den bærer ved 5cm, men greit å ha litt sikkerhetsmargin, istykkelsen kan variere).

Ja, det ble dårlig med isfiske i fjor. Håper på bedre forhold denne sesongen. 

Man kan naturligvis gå glipp av noe hvis man spesialiserer seg på en eller et par arter. Men heller ikke vi fiskere kan være to steder samtidig. Hvis man har veldig mye tid til rådighet kan man kanskje satse bredt, men ofte er det bra fiske etter flere arter (og naturligvis på flere steder) samtidig, og da må man naturligvis velge. Spørsmålet er hvilke ambisjoner og ønsker man har. Hvis man primært er en allround-fisker, som ikke er spesielt målrettet, kan det være hyggelig og spennende å satse variert, og prøve forskjellige ting, men hvis man virkelig vil satse målrettet viser erfaring at man bør gjøre nettopp det, og heller fiske bare etter en art, og da fortrinnsvis i et vann der man vet det er mulig å få den fisken man er ute etter. Hvis man er ute etter 10+ gjedder må man selvfølgelig fiske i vann der slike fins, og er realistisk å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsto det var en spøk, men det er likevel viktig å stresse sikkerhet på isen, som du selv skriver. Opp gjennom årene er det alt for mange som har falt gjennom isen fordi man har latt fiskeiveren ta overhånd, noen med tragisk utgang. Jeg tok selv noen sjanser i mine yngre år. Jeg har falt gjennom isen to ganger, så jeg vet alt om hva det dreier seg om; redselen som umiddelbart slår inn når man faller gjennom, og den lammende kulden når man ligger der i vann som holder 0 grader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lys av Eriks siste artikkel her, kom jeg på at jeg har et håp om å få testa ekkolodd på isen i år. 

Jeg har hatt en portabel løsning i flere år, i form av en verktøykasse i plast med batteri inni, og en 7' skjerm oppå, og en giverstang som kan festes i noe passende. Jeg har testa dette fra kano, men altså ikke på isen. Problemet er at den eneste giveren jeg har, som ikke er fastskrudd i en båt tildels langt borte, er en totalscann-giver. Å skulle tre denne ned i et pilkehull, ser jeg på som en krevende oppgave, så det er mulig jeg må se etter en mindre variant. 

Det er mulig jeg har nevnt det før, men jeg føler at særlig Lyseren skylder meg en brukbar abbor. I "ungdommen" var jeg der på en rekke pilkekonkurranser, men tror ikke jeg har passert 200 gram der på isen. Samtidig fisket jeg stedvis ganske dypt, og et ekkolodd kunne derfor vært interessant. Og ikke minst moro ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her slår jeg et slag for ekkoloddgivere designet for isfiske. Disse henger i sin egen kabel og er uendelig mye enklere i bruk enn å ha ting på en pinne. (Givere ala Livesight, Panoptix, Livescope etc må på pinne.) Lowrance sin sådan heter PTI-WBL. Med den BLÅ kontakten har den SKU 000-0106-94, med den SORTE kontakten (feks til Elite Ti/ Ti2 og HDS Live) har den SKU 000-14889-001. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, erik skrev:

Her slår jeg et slag for ekkoloddgivere designet for isfiske. Disse henger i sin egen kabel og er uendelig mye enklere i bruk enn å ha ting på en pinne. (Givere ala Livesight, Panoptix, Livescope etc må på pinne.) Lowrance sin sådan heter PTI-WBL. Med den BLÅ kontakten har den SKU 000-0106-94, med den SORTE kontakten (feks til Elite Ti/ Ti2 og HDS Live) har den SKU 000-14889-001. 

Jeg er jo ganske lett å lure, så denne er allerede på vei i posten. Den var ikke å oppdrive på de "vanlige" nettbutikkene, men den kunne bestilles rett fra Lowrance. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depper (Pro, Pro+ og Chirp, alle modeller over samme lest, de billigere modellene bør man holde seg unna) fungerer bra til isfiske så lengde dybdene er mindre enn 10-15 meter, man bruker den smaleste konevinkelen (290kHz) og isen ikke er for tykk. Blir isen særlig tykkere enn 30-40 centimeter så blir det betydelig signalforvrengning selv med den smale konevinkelen fordi lyden reflekteres av isen på vei opp og ned i hullet. Det problemet kan bare kontres ved å ha ekkoloddgiveren under isen, og der kommer tradisjonelle ekkolodd med isfiske-ekkoloddgiver inn i bildet. 

Jeg bruker begge deler selv. Typisk Deeper på nogenlunde tynn is som over, og spesielt der jeg fisker mobilt og skifter mye fra hull til hull og ikke vil drasse på en kasse med det tradisjonelle ekkoloddet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rage skrev:

Tror vi det blir is i år da? Jeg tror at turen må gå nordover...

 

gikk en tur i Østmarka i går, der hadde isen lagt seg på mindre tjern, men neppe gangbar ennå. Og i dag regner det... Kanskje lite sannsynlig at det blir gangbar is på større vann i lavlandet, men i mindre vann litt høyere i terrenget kan det jo hende det blir muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.