Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskestang til barn


Cecilie
 Share

Recommended Posts

Hei. Akkurat i dag finner du nok mange gode tilbud, så du bør velge blandt de som er tilgjengelige.

Det du bør tenke på er først og fremst snella. Åpen haspel er lettest for barn å lære og kan brukes i alle år siden, finner du en shimanosnelle i størrelse ca. 2500 er den trygg og kan brukes både til sjø og vann. Størrelse 1000 passer bedre for barnefingre, men er for liten til å brukes i sjøen

IKKE kjøp ferdige sett i pakke ala ABU, Elbe, Europris og slikt, da er du trygg på å ødelegge fiskeglede, men sammensatte sett slik feks skitt fiske har er greie.

Teleskopstang er lurt, men den får en del juling når barn bruker den, så ikke kjøp altfor dyr stang, og ikke for tynn i godset, kastevekt rundt 20-30 gram burde duge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cecilie skrev:

Vi er på jakt etter en grei fiskestang til en på 9 år. Helst teleskopstang som skal brukes til både fersk- og saltvann, ca 1500-2000kr. Vi er ikke de mest ihuga fiskerne, men veldig kjekt å ha med på tur i skog og mark.  Noe som har tips? Gjerne med link :)

Hei! 

Jeg ville i alle fall holdt meg unna de klassiske barne-settene. De er stort sett ganske rævva ... Det eneste settet jeg har prøvd som har ok kvalitet, er "Pink perl" fra Okuma. Men dette er vel mer en "jentestang" enn et barnesett. 

Det er ikke så mange dedikerte sportsfiskere som bruker vanlig haspelstenger i teleskopversjon. Du mister litt feeling og "eleganse" med teleskopstenger. Men for et barn er dette underordnet. Merk at selv om en teleskopstang er letthåndterlig og robust når den er slått sammen, kan det å montere den opp og ikke minst ned, være en litt kritisk fase der voksne kanskje bør bistå. Særlig når man skal dytte sammen deler som kanskje sitter litt for hardt fast. 

Det er jo "black ditt og datt" nå, og mange tilbud rundt omkring. Det ligger blant annet flere teleskopstenger her: https://www.skittfiske.no/fiske/stenger/teleskop

Skal den brukes både i vann og sjø, ville jeg ikke valgt de aller letteste utgavene, men sett ette ren slukvekt rundt 5-20 ish. 

De fleste sneller fra anerkjente merker er fullt brukbare (så lenge de ikke sitter i sett!). Jeg ville dessuten vurdert å kjøpe et skikkelig multifilamentsnøre. Da funker utstyret både i vann og sjø uten at snøret enten er for tynt eller for tjukt. 0,12 passer til det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ølgylt skrev:

Hei. Akkurat i dag finner du nok mange gode tilbud, så du bør velge blandt de som er tilgjengelige.

Det du bør tenke på er først og fremst snella. Åpen haspel er lettest for barn å lære og kan brukes i alle år siden, finner du en shimanosnelle i størrelse ca. 2500 er den trygg og kan brukes både til sjø og vann. Størrelse 1000 passer bedre for barnefingre, men er for liten til å brukes i sjøen

IKKE kjøp ferdige sett i pakke ala ABU, Elbe, Europris og slikt, da er du trygg på å ødelegge fiskeglede, men sammensatte sett slik feks skitt fiske har er greie.

Teleskopstang er lurt, men den får en del juling når barn bruker den, så ikke kjøp altfor dyr stang, og ikke for tynn i godset, kastevekt rundt 20-30 gram burde duge. 

 

Gylta slo meg visst på målstreken, her! Men rådene spriker jo ikke fullstendig, heldigvis ....:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.