Gå til innhold
Fiskersiden

Spolemaskin


kilhak
 Share

Recommended Posts

Sitter nå med 3 stykk havfiskesneller hvor 1-2 må bytte sene, mens den andre holder det kanskje med å snu sena. Sitter mellom 600-1000 m sene på snellene. Vurderer innkjøp av en "manuell" spolemaskin eller en DIY-løsning. 

To "krav" (det første er absolutt, det andre er mer "nice to have")

- Spole på ny sene, hvor man kan sette press på "senetrommel" slik at sena kommer stramt på snelle

- Hending verktøy for å "snu" sena (altså først spole av på en trommel, så over på ny trommel, før tilbake på snella)

 

Noen alternativer: 

1. Har funnet denne som dekker det meste av mine behov, men mulig den blir litt spinkel og kanskje ikke plass til de største spolene: https://www.ebay.com/p/5022061737 (PS! Usikker på om jeg kan feste de største snellene på denne, men det er ikke så farlig, kan godt sitte med snelle og stang i hånda)

2. Denne er en "billigvariant": https://www.skittfiske.no/berkley/208002/berkley-mobile-line-spooler-manuell-spolemaskin

3. https://www.instructables.com/Cheap-Fishing-Line-Winder/ (Dette burde være mulig med mine "handyman" ferdigheter, men ikke noe særlig mer avansert enn dette)

4. Eventuelt noe ala denne som ligne på DIY løsningen: https://www.ebay.com/i/371216456989

Noen som har tips, erfaring med produkter og/eller anbefalinger?

Endret av kilhak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite respons her ....

Skal du snu sena, så krever det i alle fall tre "trinn".  En mulighet er å bruke drill og plastflasker. Får du festet flaskehalsen i drillen, så skulle det være en smal sak å få surret snøret av. Så gjentas dette med en ny flaske, før snøret spoles på igjen. 

Når det gjelder motstand ved påspoling, så har jeg stort sett festet snella i en bunndel på en stang og laget motstand med fingrene. Men jeg spoler så å si aldri på de lengdene du snakker om her .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TT skrev:

Lite respons her ....

Skal du snu sena, så krever det i alle fall tre "trinn".  En mulighet er å bruke drill og plastflasker. Får du festet flaskehalsen i drillen, så skulle det være en smal sak å få surret snøret av. Så gjentas dette med en ny flaske, før snøret spoles på igjen. 

Når det gjelder motstand ved påspoling, så har jeg stort sett festet snella i en bunndel på en stang og laget motstand med fingrene. Men jeg spoler så å si aldri på de lengdene du snakker om her .... 

Ja, drill for å få av sena har jeg tenkt på. På en plastflaske i første omgang er jo en grei løsning, og så over på en rulle før den spoles på igjen på snella (hvis sene skal snus). 
 

Har gjort som deg tidligere, men er ganske kjipt å bruke fingertuppene som motstand i hundrevis av meter. Kanskje løsningen er å bruke tiden/vinteren til hjelp, ta litt hver dag  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har «prototypet» litt i garasjen idag på en DIY løsning (se bilder). Kjøpte en m10 helgjenget stang og endel fjærskiver. Muttere og store skiver hadde jeg fra før. Fikk strammet det greit til slik at det ble mye motstand i sena, men usikker på om det kanskje blir litt varmt for plastikken i spolen når jeg skal sveie opp mot 1000m med denne «hjemmelagde bremsen». Får kanskje sette meg ute i regnet en dag sånn at jeg får litt vannkjøling ;)

For å få av sena så burde vel denne metoden kunne fungere: 

 

 

0C92A02E-2FFE-4E9F-8614-14E568986C6A.jpeg

88C9E2AB-CDC5-4036-9C88-DC807199873D.jpeg

Endret av kilhak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.