Gå til innhold
Fiskersiden

Julekalender 2020 9. desember - Jakten på drømmegjedda


TT
 Share

Recommended Posts

Jeg vet ikke helt hvordan jeg ble interessert i fisking. Mamma hadde ingen fiskeinteresse med seg i bagasjen, mens fatter'n som var en fjellmann, hadde en gammel blikkboks med håndtak og snøre, som en sjelden gang var med på tur. Men uansett hadde det seg altså slik at da jeg var blitt en 10-12 år, brant jeg intens for fisking. 

Lenge var det småørret i Lysakerelva i sommerhalvåret og torsk og hvitting i Lysakerfjorden resten av året, som fikk unngjelde. Men ganske raskt ble jeg oppmerksom på gjedda. Og bakgrunnen var nok at gjedda er lett å fiske og gjedda er stooor, og begge deler er musikk for en ung gutt. 

Selv om jeg har rota meg borti både Vansjø og Øyeren, var det først og fremst Steinsfjorden som utpekte seg som stedet å jakte storgjedde. For det første gikk det gjetord om de store gjedde der ifra, og for det andre arrangerte etter hvert den lokale fiskeklubben juniorturer dit, som gjorde at jeg ble bedre kjent. Og her snakker vi om den tiden da ungdommen ikke var bedervet av sosiale medier, slik at det var maksantall og fullt på slike turer. 

At gjedde krever båt skjønte vi raskt. Og "vi" ble etter hvert meg og lillebror som fikk være med som matros. På de nevnte juniorturene foregikk jo en del av fisket fra båt, og vi så med egne øyne at det var slik de fleste gjeddene ble fanget. 

Men noen skikkelig båt, hadde vi ikke. Så de første turene foregikk i en liten gummibåt av typen "strandlek", der det akkurat gikk å presse ned to gutter og litt bagasje. Hvordan den båten overlevde gjeddewobblere overlessa med kroker, er meg en gåte den dag i dag.

De første turene gikk til øya merket med 2., etter en strabasiøs rotur fra brygga merket 1. 

 https://kart.gulesider.no/m/pU2oA

Her lå vi i telt og hadde det topp. Fisket fra gummibåten når det var rolig og fra land når det var vind. Fisket foregikk mest i sundet mellom Herøya og land. Det var tross alt grenser for hvor langt vi turte å dra i gummileken. 

Det er mulig mor og far var nervøse for disse gummibåtprosjektene våre, for til tross for begrenset økonomi, kjøpte de etter hvert en ordentlig båt! En Terhi Babyfun!

babyfun000.jpg.ff2b837baccd51a672f4c144b85f5241.jpg

Det er meget mulig en rekke av båtfolket på FS trekker på smilebåndet når dette kalles en ordentlig båt, men når utgangspunktet var en oppblåsbar gummibåt, med to plastikkårer og så vidt plass til baken, var Babyfun'en rene himmelen med sine 7,5 punkteringsfrie fot. 

Jeg har dessverre ikke bilde av egen båt med mannskap, men dette lånt fra WestSystem får duge: babyfun004.jpg.4d553314ef38f14083efe221c823e404.jpg

 

Med båten fulgte det en 3 HK Yamaha Malta. En udødelig to-takter som brukte så lite bensin at når man etter dager med dorging omsider tømte tanken på 1,4 liter, trodde jeg ofte at det var noe galt med motoren da den stoppa. Bensinfylling var lissom en for sjelden affære , til at det ble rutine. 

606317254_YamahaMalta.jpg.1a030aecb06f091cd9de32512f60eda2.jpg

Med denne skuta har vi tilbakelagt utallige timer på Steinsfjorden. Babyen har som bildet viser en langsgående tofte, og etter en stund oppdaget vi at man kunne sette to campingstoler hver sin vei over den tofta. Og beina på stolene fungerte utmerket som stangholdere. Så da satt vi der i hver vår stol, med stengene tredd innimellom og med drømmen om den store gjedda, det vil si den over 10 kg, eller Tio-klubben, som jeg etter hvert lærte at det het. 

Når båten kom i bruk begynte vi å sette den ut ved Sundvollen og å ha camp på en av øyene i nærheten, enten nord eller sør på Tvehjulingen: 

https://kart.gulesider.no/m/XMH68

 

Fiskeutstyret besto først av ni fots glassfiberstenger med en king size haspelsnelle. Jeg husker at stanga mi het Sølvkroken Blå og snella var en gullfarget Spinit i største modell. Ette hvert fikk jeg fatt i en brukt Amassadeur Ultra Mag og da jeg var 15 år vant jeg en Gaula 10 fot med en Ambassadeur 7000 i en konkurranse, men det er en annen historie. 

I enden av snøret hang det alltid wobblere. Gjeddefiske fra båt skulle skje ved dorging med wobbler, dermed basta. Jigg var abborføde, selv om det slang ei gjedde i ny og ne. Wobblerboksen fra den gang står fremdeles nede i kjelleren, og de fleste wobblerne har jeg fremdeles. 

Skrin.thumb.jpg.ea109b13774a4235b6347443edbbd9bc.jpg

Her er noen av favorittene: wobbler.thumb.jpg.d1945be7379788788eae09b622d3dd0f.jpg

De tre øverste er en hardplast-wobbler som Sølvkroken solgte. Den største grønnstripete var den den aller største favoritten, og har en haug med gjedder på samvittigheten. Den nederste trenger vel ingen nærmere presentasjon. Gjeddetenner og livet for øvrig, har herjet med disse og det synes, men de fisker nok like bra. Balsawobblerne til Rappala erfarte vi imidlertid at ble spist opp ganske kjapt. 

Det var myyye gjedde i Steinsfjorden på den tiden. Og særlig i perioden etter gyting, kunne vi få enorme mengder. Vi hadde muligens hørt om "put and take" etter noen familieturer til Danmark, der vi fikk prøve oss på bola regnbue, men "catch and release" var et fullstendig ukjent begrep. Så med unntak av de aller minste gjeddene, ble alt som kom i båten kakket i hue med et solid hammerskaft som var fast innredning. 

Meg og lillebror etter en "drapshelg" på Steinsfjorden. Legg merke til Sølvkroken Blå med Ultra Mag. 

1417793374_Gjedde1.thumb.jpg.2e09223c703e654a83cc63bb900dda54.jpg

1070143020_GjeddemedHiLo.thumb.jpg.c7cbce042de09742e3c6fa43fd21996f.jpg

 

Men jeg var ikke verre oppdratt, enn at kakket fisk = mat, så all gjedda ble renset og det meste ble til gjeddekaker. 605300898_Gjedderens.thumb.jpg.8353e120d857fb390a7ab17f5ee59106.jpg

 

Så hvordan gikk det så med drømmegjedda?

På disse turene har jeg sett andre få gjedder over den magiske grensen, men til tross for utallige timer i båt kom vi aldri helt opp selv. Det nærmeste jeg kom var denne madammen på 8,5 kg og 107 cm. Der og da føltes det som en enorm fisk, så skuffet var jeg på ingen måte. 

2098751537_Gjedde85.thumb.jpg.e51772361372c995c369f26761f3d5bd.jpg

Det er vel rundt 25 år siden jeg fikk en anstendig gjedde, så det er kanskje på tide med nye forsøk? Wobblerne har jeg jo fremdeles, og båten står stort sett klar på hengeren. Vi får se hva 2021 bringer ...

Og, om noen skulle lure, jeg har klippet håret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyyyydelig luke!

Min oppfatning påvirkes i betydelig grad av liknende oppvekst, bortsett fra at jeg hadde en svært båt- og fiskeinteressert far som bidro sterkt til at jeg kunne ro før jeg kunne sykle (og kronisk bekymret mor som naturlig konsekvens). Jeg begynte tidlig med ymse gummi i enden av snøret, delvis fordi nevnte far abonnerte på amerikanske blader der gummi ble mye brukt både til bass og musky, og det ble i tidlig alder bestilt slikt over fra den andre siden av dammen, lenge før de fleste norske butikker visste forskjellen på shad og curlytail. Jeg ble sannsynligvis varig "skadet" av å kikke på de bladene men pytt sann.

Steinsfjorden er dessverre fortsatt en skygge av seg selv, selv om den viser noen tegn til bedring. Tyrifjorden derimot kan by på mye spennende nå som garnfisket der er betydelig redusert. Legg tid i Nordfjorden og langs hele vestsiden så kan du ende med å bryte den magiske grensen. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra luke, med sterk gjenkjennelsesfaktor! Som oppvokst øst for Oslo var Steinsfjorden et sted jeg ble kjent med først i voksen alder, etter at man fikk seg bil. Den gangen var Steinsfjorden fortsatt et bra abbor og gjeddevann, og vi hadde mange fine turer dit. Og det var mye de samme greiene som hang i enden av snøret; HILO, Swim Whizz, Rapala, Cisco Kid, og hva de nå het. Har også et lager med pensjonerte gjeddewobblere fulle av tannmerker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å demre for meg at det eksisterer barndommer utenfor det skrevne ord. Og at de delene av meg som ikke satt begravd i en bok muligens gikk glipp av noe. Men desto mer moro i moden alder, det får være en trøst. Fisking fra gummibåt, for eksempel, var en trivelig aktivitet i sommer. Nå skal det sies at hverken Ølgylt eller jeg fikk noen fisk som kunne ses uten forstørrelsesglass, så faren for å punktere båten var nok en anelse mindre. 

 

Flott luke, virkelig trivelig å lese! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fine tilbakemeldinger! 

@Ølgylt - du er vel fra "nedstrøms Tyrifjorden", mener jeg å ha lest. 

@erik - Vi fisket for så vidt tidlig med gummi, men bare etter abbor og torsk. Og da var det Mr. Twister og Glefs det gikk i.

@piscator - Jeg hadde også en Cisco Kid som jeg var veldig glad i. Den var kjøpt i Finland, rett over grensen fra Tana, og var et eksotisk smykke den gang. Men den har jeg dessverre mistet. 

@Lady Knurr - en tapt barndom får man ikke igjen, men du får kompensere etter beste evne. Så langt ser det lovende ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.