Gå til innhold
Fiskersiden

Geirangerfjorden i august-ish?


erik
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk et gavekort på hotell- og restaurantkjeden "De Historiske" i tidlig julegave, og siden jeg aldri har sett Trollstigen (annet enn fra et flyvindu) så planlegger frøkna og jeg en tur dit i august 2021. Tanken er oval helg og siden det blir dieselpurka (aka min Mazda CX5) som står for transporten slo deg meg at jeg kanskje skal ta med båten og utforske fjorden litt når vi uansett er på den kanten av landet. Merkostnaden ved å dra med seg båten blir noen liter diesel, men det sparer jeg lett inn i mente på færre spabehandlinger til bedre halvdel siden hun heller fisker... Tanken er at fredag og mandag forsvinner i transport, da står lørdag og søndag til disp. Trollstigen får vi sett på/ fra veien.

Google antyder vertikalt meitefiske på et uhorvelig antall meter, greit nok det, men hva med trolling etter sei? Og med diverse elver og bekker inni der er det kanskje håp om å treffe på laks eller sjøørret? Alle tips i så måte mottas med takk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg titta litt på kart og googlet litt, for det er mye morsommere enn å faktisk jobbe på hjemmekontoret ...

Det kommer en elv ut i Geiranger. Den ser imidlertid temmelig bratt ut, og den anadrome strekningen kan ikke være særlig lang. Søker man etter info om den elva, får man bare opp tragiske drukningsulykker ...

Men i Hellesylt kommer det ut noen vassdrag, og i alle fall det ene ser ut til å være en brukbar lakseelv. Det tilsier at om du kjører ut Geirangerfjorden skulle du i alle fall i teorien befinne deg i lakseland. Sjekk eventuelle fredningssoner!

Hvor lang en tur ut fjorden er, har jeg ikke fundert over. Men i og med at det går en haug med cruiseskip inn den fjorden, kan jo turen i seg selv være en opplevelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligheten til å se fjorden fra fjorden er utvilsomt en stor del av grunnen til å dra med båten, jeg får krysset av et par punkter på bucketlist i en smell på denne turen. Jeg tar med amerikaneren, ikke jonyachten, så hvis været er ok er rekkevidden brukbar i 40 knop. Dog er båten langt mer tørst enn dieselpurka så blir transporten lang går den tenkte innsparingen fort i favør spa. :D Kan selvfølgelig bruke bilen hvis transporten blir lang og det er båtrampe der.

Båtramper er et annet spørsmål. Det ser ut som det er båtrampe ved campingen/ elva innerst i fjorden, skal sende de en mail og høre. Det ligger en marina for fritidsbåter inni der så det er nok en rampe et eller annet sted, om den er åpen er et helt annet spørsmål.

Det er båtrampe i Hellesylt, den er absolutt et alternativ. Må ta ferge dit dog. Alltid litt pussig å ta med båten på en ferge. :D

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er bra med SØ der inne det har jeg sett mange ganger. Elva er ikke noe lakseelv men elvene ved Hellesylt er gode lakseelver.
Klarer du å få reist tidligere enn august så anbefaler jeg deg det. Sent juni og juli er nok beste tiden for å dorge laks i fjordene. Tidlig august går også bra men da kan det gjerne begynne å bli mer rusk i sjøen.
Jeg har brukt downrigger også de siste årene men må ærlig talt si at de aller fleste fiskene tar helt i overflaten inne i fjordene.

Men vil du ha sei (og det får du..) så er jo downrigger suverent. De jævlene der på 5-6 kg har lurt meg mange ganger ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei

Høres ut som en plan det der, men hvis det er mulig, sett av litt mere tid til transport, geiranger via trollstigen er ganske langt. Det er mye kortere å kjøre om Vågå og Lom over til geiranger. Dere bør velge den veien i alle fall ene veien. Da er det kortere å kjøre valdresflya hjemover, noe som vil gi ganske store innsparinger i bompenger , i tilegg til at det er en mye finere tur. Det er blitt dyrt å kjøre E6 oppover Gudbrandsdalen. E6 koster nå rundt 500 kr fra oslo til Otta i bompenger, valdres under 100. Tenk også over at fergeprisene fyker i været når du har med henger, i allefall til det dobbelte.

Et lite godt råd på veien, med henger så blir bilen noen meter lenger enn vanlig, se langt fram når du er på de smale fjellveiene i dette distriktet, og se etter møteplasser. Det kryr av bobiler og biler med campingvogner, og mange av disse har ikke begreper om å kjøre dem, enda mindre å rygge med campingvogn, noe som kan gi endel viderverdigheter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det er planlagt kjørerute. Greit å få litt variasjon så det blir A den ene veien og B den andre. Frøkna har bare klasse B på førerkortet så jeg kjører når båten er med. 
 

Total lengde på ekvipasjen er 12 meter, så bidrag til diverse ferjer er jeg vant med. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei igjen

Frøkna kan godt kjøre hun

også så lenge du er med. Det heter øvelseskjøring. Kan kanskje være nyttig det mtp oppkjøring senere.

 

 

https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/ovelseskjoring/personbil-med-tilhenger

Selv om jeg selvsagt stoler på Cannon, måtte jeg sjekke. Og han har rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Joda, dere har helt rett i det juridiske. Viljen derimot... ;) 

Jasså, skal de ha vilje også nå .... :P

Jeg må innrømme at kona heller ikke vil kjøre med henger. Selv om det for vår del innebærer en liten sak på 300 kg, som man nærmest ikke merker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nevnes at hun ratter en Ampera-e til hverdags, og det er nærmest som en gocart med skilter. Da blir overgangen stor når/ hvis hun en sjelden gang skal kjøre min CX5 med båten bak, og som de fleste med litt tyngre og lengre ekvipasjer vet så handler det mye om øvelse. Om turen til Lofoten i juni (da flyr vi) og Geiranger i august gir mersmak, får vi heller se på alternativene for å dele på langkjøringen etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, cannonbang skrev:

Siden jeg freser rundt med en trailer på 19.5 meter til daglig, så kan jeg vel si meg enig i dette. Caravellen blir som ei hatteeske når jeg har parkert den og skal hjem. Men jeg er god til å bruke speila når jeg rygger da.:D

Vi har nok alle noen ryggetriks å lære av deg. Selv er hengeren min så lett, at jeg heller flytter den for hånd enn å gå på «avansert» rygging. Det funker dårlig på en 50-tonner .... :blink:

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.