Gå til innhold
Fiskersiden

Flustang for sjøørret 6# vs 7#


Kenngu
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Utstyr er gøy! Kjøpte også ny stang sjøl 9'3 #7, og var ute helga som var. Vesentlig lettere å kaste jiggy :D

https://nfisk.no/fluestenger/enhands/guideline/guideline-lpx-coastal#&variation=897028

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Bonavar skrev:

Min kom i posten i sta men var noe skuffa. Korken på skaftet skal vel ikke være flisete. Noen som har sett noe lignende før ? 

1616759406_20210126_1648581.thumb.jpg.121178052018a9144e9c5f89b8048f2b.jpg

Jeg har aldri sett den varianten før, men om du ser nøye på den linken du posta over her, så ser den slik ut der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TT skrev:

Jeg har aldri sett den varianten før, men om du ser nøye på den linken du posta over her, så ser den slik ut der også. 

Du skal støtte meg TT ikke gå i mot meg :P

Sendte epost til skittfiske nå så får vi se. Nå mangler jeg bare sko og vadere så er jeg klar. Da kommer vel du eller Erik susende forbi meg et sted langs kysten med båtene deres. Det er det neste steget bare vent å se :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kenngu skrev:

Det ligner, men må si det ser litt vel flisete!
Har selv aldri sett flisete kork, eller slik mønster :P

 

Får takke meg selv som kjøper billig :huh:

Har aldri fisket med flue før men gleder meg.. Dette er min første stang å jeg må jo starte et sted. Haspel stenger og sneller har jeg i alle størrelser og pris klasser. Blir nok til det samme med fluestenger etter hvert ,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Bonavar skrev:

Får takke meg selv som kjøper billig :huh:

Har aldri fisket med flue før men gleder meg.. Dette er min første stang å jeg må jo starte et sted. Haspel stenger og sneller har jeg i alle størrelser og pris klasser. Blir nok til det samme med fluestenger etter hvert ,)

Går aldri feil med et billig starter sett, må jo starte et sted å se an!

Åh, du må melde an når du lander din første sjøørret på flue! Slike historier er priceless! Så blir du bitt av basillen, blir helt hekta og gjør akkurat som med haspel som du sier haha :D 

Jeg anbefaler å bytte ut snøret etter kanskje ett år, hvis du merker det floker seg mye eller du ønsker distanse. SA Volantis kan jeg da sterkt anbefale. Brukt Rio Outbound short, bra snøre men syns den floker litt mye til prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kenngu skrev:

Går aldri feil med et billig starter sett, må jo starte et sted å se an!

Åh, du må melde an når du lander din første sjøørret på flue! Slike historier er priceless! Så blir du bitt av basillen, blir helt hekta og gjør akkurat som med haspel som du sier haha :D 

Jeg anbefaler å bytte ut snøret etter kanskje ett år, hvis du merker det floker seg mye eller du ønsker distanse. SA Volantis kan jeg da sterkt anbefale. Brukt Rio Outbound short, bra snøre men syns den floker litt mye til prisklassen.

Takk for tips ,) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Bonavar skrev:

Du skal støtte meg TT ikke gå i mot meg :P

Sendte epost til skittfiske nå så får vi se. Nå mangler jeg bare sko og vadere så er jeg klar. Da kommer vel du eller Erik susende forbi meg et sted langs kysten med båtene deres. Det er det neste steget bare vent å se :wub:

Der støttes! 

Litt av poenget med båt er jo å fiske steder som ellers ikke er så tilgjengelige, men jeg skal legge inn en sveip innover østsiden av Bunnefjorden og se etter en blid fyr med pølser :D

 

Edit: tipset mitt når det gjelder kjøp av fluestang, var vel for øvrig å se etter noe på Finn. Det er mange "fluehuer" som kjøper mye utstyr og dermed kvitter seg med ganske så kurante stenger. Holder man seg til kjente merker, er det vanskelig å gjøre fullstendige bomkjøp. Den ørretstanga jeg bruker nå er en 5000 kr-ish stang, kjøpt på Finn for 2000 kr. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette med fluestenger er veldig veldig vanskelig. Har mange men ingen jeg virkelig liker..:rolleyes:
Den jeg bruker i sjøen og til smålaks er en Loomis. Streamdance eller noe slikt i kl 8. Hadde en IMX som jeg kjøpte ny for hundre år siden. Elsket den stanga. Så knakk den og fikk denne i erstatning.
Det er jo litt I-landsproblematikk dette her da. Stanga er jo selvsagt helt ok og jeg kaster langt nok med den. Men har ikke den deilige følelsen som med gamle IMX-en. Og hvem vet, hadde jeg prøvd en IMX i 7/8 i dag så er det ikke sikkert den hadde vært slik jeg husket den..
Uansett. Poenget mitt er at det er veldig farlig å lese tester og kjøpe fluestang på nettbutikker. En fluestang bør prøves, og gjerne med flere liner. Prisen på en stang gjenspeiler kanskje holdbarhet og garanti, men ikke nødvendigvis hvor god den er å bruke time etter time. Eller passer akkurat meg.
Her på nordvestlandet er det vanskelig å få prøvd før en kjøper. Kanskje lettere sørpå med alle de gode sjappene.
IMX-en kostet kr 4500,- i 1991 hos Kåres Sportsfiske i Ålesund. Absurd mye penger for en stang den gangen, og jaggu mye i dag også..
Men den ga meg tusenvis av herlige fisketimer. Kanskje den billigste stanga jeg har kjøpt i kr/time ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Daggad skrev:

Synes dette med fluestenger er veldig veldig vanskelig. Har mange men ingen jeg virkelig liker..:rolleyes:
Den jeg bruker i sjøen og til smålaks er en Loomis. Streamdance eller noe slikt i kl 8. Hadde en IMX som jeg kjøpte ny for hundre år siden. Elsket den stanga. Så knakk den og fikk denne i erstatning.
Det er jo litt I-landsproblematikk dette her da. Stanga er jo selvsagt helt ok og jeg kaster langt nok med den. Men har ikke den deilige følelsen som med gamle IMX-en. Og hvem vet, hadde jeg prøvd en IMX i 7/8 i dag så er det ikke sikkert den hadde vært slik jeg husket den..
Uansett. Poenget mitt er at det er veldig farlig å lese tester og kjøpe fluestang på nettbutikker. En fluestang bør prøves, og gjerne med flere liner. Prisen på en stang gjenspeiler kanskje holdbarhet og garanti, men ikke nødvendigvis hvor god den er å bruke time etter time. Eller passer akkurat meg.
Her på nordvestlandet er det vanskelig å få prøvd før en kjøper. Kanskje lettere sørpå med alle de gode sjappene.
IMX-en kostet kr 4500,- i 1991 hos Kåres Sportsfiske i Ålesund. Absurd mye penger for en stang den gangen, og jaggu mye i dag også..
Men den ga meg tusenvis av herlige fisketimer. Kanskje den billigste stanga jeg har kjøpt i kr/time ! :P

Dette gjelder vel alt fiskeutstyr i mine øyne. Det er viktig og prøve ut forskjellige stenger og oppsett som du sier. Jeg sporer noe av nå men har en stag fra Savage Gear en Parrabellum serie som er helt rå. Dette er en haspel stang og ikke en fluestang. Den har dyp aksjon og er utrolig lett å fiske med. Jeg har aldri før opplevd noe lignende. Når jeg prøver ut andre stenger nå vil jeg bytte så fort som mulig tilbake. Har faktisk kjøpt meg en back up stang av denne som ligger å venter på meg :wub: 

Det er viktig og prøve ut forskjellige oppsett som du sier. Tror det er mange som er blinde her og som går glipp av mye fiske  glede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.1.2021 at 10.47, Daggad skrev:

Synes dette med fluestenger er veldig veldig vanskelig. Har mange men ingen jeg virkelig liker..:rolleyes:
Den jeg bruker i sjøen og til smålaks er en Loomis. Streamdance eller noe slikt i kl 8. Hadde en IMX som jeg kjøpte ny for hundre år siden. Elsket den stanga. Så knakk den og fikk denne i erstatning.
Det er jo litt I-landsproblematikk dette her da. Stanga er jo selvsagt helt ok og jeg kaster langt nok med den. Men har ikke den deilige følelsen som med gamle IMX-en. Og hvem vet, hadde jeg prøvd en IMX i 7/8 i dag så er det ikke sikkert den hadde vært slik jeg husket den..
Uansett. Poenget mitt er at det er veldig farlig å lese tester og kjøpe fluestang på nettbutikker. En fluestang bør prøves, og gjerne med flere liner. Prisen på en stang gjenspeiler kanskje holdbarhet og garanti, men ikke nødvendigvis hvor god den er å bruke time etter time. Eller passer akkurat meg.
Her på nordvestlandet er det vanskelig å få prøvd før en kjøper. Kanskje lettere sørpå med alle de gode sjappene.
IMX-en kostet kr 4500,- i 1991 hos Kåres Sportsfiske i Ålesund. Absurd mye penger for en stang den gangen, og jaggu mye i dag også..
Men den ga meg tusenvis av herlige fisketimer. Kanskje den billigste stanga jeg har kjøpt i kr/time ! :P

Kloke ord her. Problemet er jo at dette med "feeling", som kanskje er det aller viktigste parameteren for å trives med en stang, både er svært individuelt og nesten umulig å kvantifisere. 

Det er vel rimelig å tro at de som konstruerer og selger fluestenger stort sett er dedikerte fiskere med svært gode kastekunnskaper. Og jeg tar det nesten for gitt at de stengene "proffene" regner som de beste, ikke nødvendigvis er det beste for "røkla", dvs oss dødelige med moderate kasteevner, innarbeidede feil og uvaner og først og fremst opptatt av praktisk fiske. Det er ikke så veldig interessant å vite at en superkaster kan tyne et par meter ekstra ut av stanga di på et 25 meters kast, om man stort sett selv forsøker å presentere en tørrflue sånn noenlunde elegant på 10-12 meter. Det blir som å plassere min gamle mor bak rattet i en Porsche. Om hun i det hele tatt hadde turt å kjøre den bilen, hadde hun antakelig opplevd den som ustabil, nevrotisk og alt for sterk. 

Dessuten er dette med feeling også relatert til hva man er vant til. I sommer fisket jeg ved et tilfelle i flere timer med tohåndsstang (der kan @cannonbang bekrefte at jeg kaster om lag som en middels kråke ...). Så gikk jeg over til enhånds, og selv om det er en stang jeg normalt trives godt med, føltes den helt merkelig etter timer med tohåndsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig god analogi med en sportsbil TT.
Det er slik det gjerne er at superstengene er i mange tilfeller for raske/stive for oss dødelige. Og i alle fall til finfiske etter ørret. Samt at de ikke tilgir små feil på samme måte som litt mer moderate stenger.
Jeg sier ofte at jeg liker å fiske med flue fordi det er artigere å ikke få fisk på flue enn ikke å fisk på noe annet.. ;)
Dette er fordi kastingen i seg selv er morsom og utfordrene. Vi kjenner oss vel alle igjen på dette med at til tider går lina i 110 ut av ringene og en hører den deilige lyden og rykket når den strekker seg stramt ut en meter over vannet. Og at 15min senere så klarer en ikke få ut løstømmen uansett og kastingen blir mer og mer febrilsk og dårlig. Pausetid.

Sjøørretfiske synes jeg er veldig god og morsom "kastetrening". Mye bedre enn å stå på en mark. Og en har masse tid til å prøve ut og justere kastingen.
En trenger slett ikke kaste fantastisk for å være en god fisker. Det er MANGE andre forhold som er viktigere. Men det er jo utrolig gøy å føle at en mestrer utstyret også da. Se at det blir mindre og mindre skyteline igjen på snella. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette jeg elsker med utstyr! Det er så forskjellig for alle, og med noen variabler kan det endres helt. Ser det er mange gode poeng og innspill som åpner nye vinkler :P

Jeg må spørre om dette med "feeling" om jeg skjønner det korrekt.


Viktig at jeg presiserer at jeg syns Guideline RSi, som er lillebroren stanga til Guideline LPXCoastal. Var for vinglete på toppen, opplevde den som ikke nok spenstig.

Jeg har kasta endel med Guideline LPXe 5#, og syntes faktisk den var mer spenstig enn RSi 7#
Dette skal i teorien og på papiret være usant, da RSi er kyst versjon av LPXe. Den skal være raskere og stivere, og kan hende den er det, men var bare ikke det for meg.

LPXCoastal syns jeg treffer spot on, den er ikke så fysisk tung som RSi så jeg blir trett i kastearmen. Den er litte grann stivere på toppen enn LPXe, men jeg kjenner mer bøy på midten. Og når jeg kjenner bøyen, kommer som regel når oransje delen av snøret til Volantis vises. Så kan jeg kjenne mer trekk/spenst, og jeg kan føle at nå kommer det en del kraft. Litt usikker på om det er dette dere mener med "feeling" ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke den å spørre om rett feeling og hva det er. Kanskje ikke noen andre enn deg selv kan svare på det når det kommer til stykket.
Vi foretrekker vel de fleste litt forskjellige aksjoner vil jeg tro. At stangen er lett er vel uansett en fordel. Men så er det (slik jeg ser det) om stangen føles ut som den laster fra bunnen, midtpartiet eller toppen.
På 80-tallet var jeg på fluekastekurs med en fyr som drev med casting. Det er jo en hobby/sport i seg selv, men DU VERDEN alt jeg lærte på de timene. Jeg har alltid vært opptatt (og er det merkelig nok enda) av raske stenger og brukte Loomisen, men han så hvordan jeg kasta og selvsagt feilene. Han fikk låne en annen stang av en annen deltager og sa: Prøv denne.
Det ble strøkent. En billig sak av noe slag.
Kasta ikke lenger, men mye sikrere.
Var forøvrig innom XXL i dag og så på fluestenger litt inspirert av denne diskusjonen og årstiden vi nærmer oss. Kjente i butikken på Rsi i #6 og 7#, LPXe i det samme. Prøvde å spenne de litt men det var ikke store forskjellene enn annet enn snøreklassen slik jeg kjente det. Rsi noe mer topptung enn LPXe kanskje ?
Den siste stanga i stativet var en litt dyrere men #5, husker ikke merket. Denne bøyde lengre ned men igjen, annen snøreklasse.

Det er virkelig gøy dette med stenger og egenkaper altså. En hobby i hobbyen !
Og vi lures gang på gang av "ny teknologi", "forbedret carbon" osv. Fisken ler seg sikkert ihjel ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Daggad skrev:


Jeg sier ofte at jeg liker å fiske med flue fordi det er artigere å ikke få fisk på flue enn ikke å fisk på noe annet.. ;)
 

Jeg også med flue fordi det er artig, men ikke minst fordi det i enkelte situasjoner er det klart mest effektive. 

Hva utstyr gjelder, så drømmer jeg om en moderne glassfiberstang på 7,5-8 fot klasse 4 eller 5. Jeg har aldri testa en slik stang, men innbiller meg at det passer meg (kort og dvask? :wacko:). Foreløpig har jeg imidlertid ikke kunne rettferdiggjøre et slikt kjøp. Det er tross alt ikke så mange dagene i løpet av et år den hadde vært aktuell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.