Gå til innhold
Fiskersiden

Spørsmål om sjøørret (bilde)


Recommended Posts

Hei! Som navnet mitt antyder er jeg relativt fersk i sjøørret-gamet. Jeg har slitt litt med å finne gode plasser, spesielt nå på vinteren. 

Kan noen fortelle meg hva jeg ser etter på vinteren? Og kanskje gi med et bilde av bunnforholdene på en (hemmelig om du vil) plass du VET det er bra med sjøørret?

Jeg har som mange andre her inne begrenset med tid, så jeg pleier å gjøre research før jeg går ut for å unngå bomturer.. De er uungåelig, men vil jo helst være på et sted jeg hvertfall vet jeg kan få fisk :)

Jeg har funnet en plass på kartet som jeg tror kan være bra, spesielt om vinteren? Jeg legger ved et bilde. 

Det er ei sydvendt bukt i en fjord, som har leopardbunn og en marbakke rett utenfor. Er det ikke slik at fisken trekker ned på dypet, og kommer opp i korte perioder for å jakte i bl.a leopardbunn? 

sydvendt.thumb.png.a55c0228f9a3a565a677775e51c1180b.png



Litt forvirret jeg, men håper dere kan hjelpe meg på vei :D 

Mvh, sjøørretnoob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske fersk i sjøørret gamet jeg og, men kommet meg relativt raskt inn. Merker at litt etter litt så skjønner jeg hvor jeg skal fiske. Eller hvor jeg har lyst, og tror det kan være fisk. Det er akkurat sånn du gjør du finner de gode plassene, les på slike bilder, reis ut å fisk. Jeg tror 7 av 10 fisketurer gjennom livet mitt er bomturer. Så når jeg først treffer, så er det litt vanskeligere å dele fiskeplassen. For da har jeg jo jobba for den, og jeg tror mange føler noe samme. 

Jeg leser og ser på mye sjøørretfiske, rett og slett nerder sjøørretfiske. Det har hjulpet meg veldig mye!

Youtube'ere Eivind Berlufsen, David Hansen og Fiskejegeren og knall å se på!

Mitt beste tips er å forflytte seg mye, og lete etter fisken. 
Jeg liker å fiske hvor det er skille mellom dypt og grunt, og i år har jeg merket at jeg treffer på fisk. Ofte når jeg timer det med tidevann. På vinter så fisker jeg også ganske grunt, har sjeldent fått fiske på de lange kastene.

Plassen du viser, ser for meg knall ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassen din ser knallfin ut. :)

Ørret (både i ferskvann og saltvann) endrer gjerne atferd gjennom livsløpet og gjennom året. Desto større den er, desto mer motstandsdyktig er den med tanke på salinitet og lav temperatur, så de virkelig store finner sine vinterplasser der de har best tilgang på mat. De mindre vil typisk søke steder med lav salinitet (les; brakkvann) når vannet nå snart er på sitt kaldeste. Hvis plassen din da har en bekk rennende ut, vil den være perfekt for disse litt mindre eksemplarene også om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Lærer noe nytt hele tiden om dette fisket. Sikkert det som gjør det så spennende, og så givende når du får en på kroken! Jeg har sett mye på Youtubere som Berulfsen, Fiskejegeren og David Hansen. Men de bruker uforholdsmessig mye tid på snakk om fluer og imitasjoner, hvertfall for en som utelukkende fisker med sluk :)

Det virker som de fleste tar det for gitt at man fisker sjøørret med flue? 

Det er spennende at de større fiskene rår der det er lavere temperaturer, høyt saltinnhold og mye mat. Gleder meg til litt fri slik at jeg får testet ut plassen på bildet.

Endret av Sjøørretnoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sjøørretnoob skrev:

Takk for svar. Lærer noe nytt hele tiden om dette fisket. Sikkert det som gjør det så spennende, og så givende når du får en på kroken! Jeg har sett mye på Youtubere som Berulfsen, Fiskejegeren og David Hansen. Men de bruker uforholdsmessig mye tid på snakk om fluer og imitasjoner, hvertfall for en som utelukkende fisker med sluk :)

Det virker som de fleste tar det for gitt at man fisker sjøørret med flue? 

Det er spennende at de større fiskene rår der det er lavere temperaturer, høyt saltinnhold og mye mat. Gleder meg til litt fri slik at jeg får testet ut plassen på bildet.

Selv om du fisker med sluk-utstyr, er det jo mulig å enten benytte en flue som opphenger, eller fiske med flue og kastedupp (bomber). Dette vil jo utvide repertoaret ditt. 

Jeg bruker ofte en liten rekeflue som opphenger over sluken, men må innrømme at det i første rekke er småfisken som viser interesse for denne. 

Ellers vil jeg legge til, som @Kenngu også er inne på over her, at fisken i perioder kan stå veldig grunt. Helt inne på under en halvmeters vann, faktisk. Dette er verdt å ha i bakhodet når man kommer trampende ned til en fiskeplass. Ikke dur rett ned og kanskje uti vannet før du har fått fisket av de grunneste områdene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.12.2020 at 22.18, Sjøørretnoob skrev:

Takk for svar. Lærer noe nytt hele tiden om dette fisket. Sikkert det som gjør det så spennende, og så givende når du får en på kroken! Jeg har sett mye på Youtubere som Berulfsen, Fiskejegeren og David Hansen. Men de bruker uforholdsmessig mye tid på snakk om fluer og imitasjoner, hvertfall for en som utelukkende fisker med sluk :)

Det virker som de fleste tar det for gitt at man fisker sjøørret med flue? 

Det er spennende at de større fiskene rår der det er lavere temperaturer, høyt saltinnhold og mye mat. Gleder meg til litt fri slik at jeg får testet ut plassen på bildet.

Du skriver ikke noe om hvor du holder til . Det hjelper liksom ikke med marbakker , leopardbunn osv hvis du fisker i ett område det rett og slett er ræva med sjøørret. Dvs da for langt unna elver og bekker som holder bestander av gytende fisk. Og ikke er stappfult av lus

Ellers enig i at Norske youtubere stort sett er fluefantaster. Er det i hovedsak selv , men svinger også spinnstanga i sjøen. Sjekk ut danske sjøørretfilmer . De er bedre en de Norske og Danskene er rett og slett gode til å fiske Sjøørret

Denne serien er bra synes jeg . Desverre bare de to siste som ligger åpne

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.12.2020 at 22.18, Sjøørretnoob skrev:

Takk for svar. Lærer noe nytt hele tiden om dette fisket. Sikkert det som gjør det så spennende, og så givende når du får en på kroken! Jeg har sett mye på Youtubere som Berulfsen, Fiskejegeren og David Hansen. Men de bruker uforholdsmessig mye tid på snakk om fluer og imitasjoner, hvertfall for en som utelukkende fisker med sluk :)

Det virker som de fleste tar det for gitt at man fisker sjøørret med flue? 

Det er spennende at de større fiskene rår der det er lavere temperaturer, høyt saltinnhold og mye mat. Gleder meg til litt fri slik at jeg får testet ut plassen på bildet.

Syner deg på dette med at de babler endel om fluer, jeg starta sjøørretfiske med haspel selv. Det blir litt uinteressant da man tenker man ikke bruker fluer. 
Men selv når de gjør det, så er det også god kunnskap å hente. Husk på at fluene er imitasjoner av byttedyr, og der byttedyr er finner du som regel ørreten. Lopper f.eks blir lettere rørt opp under pålandsvind og bølger, har opplevd rått fiske under slike forhold. Ørreten kan beite nærme land ved disse bølgene, og når det svømmer en sluk (fisk) forbi så gå ørreten gjerne etter det og. Poenget er at man aner nå at de er ute å jager noe, og hvor de kan være. 


Jeg tok faktisk ny sjøørret pers på søndag!
Stod på et skjær hvor venstre side dypt, midten overgang til høyre, som var grunt. Der venta jeg på at et cruise skip skulle kjøre forbi på venstre side. Tanken var at bølgene vil dra opp bytte, og når bølgene flater ut vil dra med bytte dyr etc mot høyre side. Etter bølgen var flatet ut mot land tok jeg et kastet mot midten, og BAM! I mens jeg kjørte fisken la jeg også merke til en sel dukke opp, måker og fugler samlet seg langs grunna:P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.12.2020 at 19.13, lars p skrev:

Du skriver ikke noe om hvor du holder til . Det hjelper liksom ikke med marbakker , leopardbunn osv hvis du fisker i ett område det rett og slett er ræva med sjøørret. Dvs da for langt unna elver og bekker som holder bestander av gytende fisk. Og ikke er stappfult av lus

Ellers enig i at Norske youtubere stort sett er fluefantaster. Er det i hovedsak selv , men svinger også spinnstanga i sjøen. Sjekk ut danske sjøørretfilmer . De er bedre en de Norske og Danskene er rett og slett gode til å fiske Sjøørret

Denne serien er bra synes jeg . Desverre bare de to siste som ligger åpne

 

 

 

Takker for svar! Jeg holder til i Møre og Romsdal, og fisker på nordmøre. I samme fjorden ligger Nåsvassdraget, som etter sigende huser Møre og Romsdals største bestand av sjøørret (https://www.fylkesmannen.no/More-og-Romsdal/Miljo-og-klima/Fiskeforvaltning/fangststatistikk-for-laks-og-sjoaure-i-elvane-more-og-romsdal-2019/), så jeg burde jo være i stand til å hale i land noen fine sjøørreter. Skal sjekke ut de filmene, har også observert at danskene fisker mer med sluk. Mye å lære fra de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.12.2020 at 20.22, Kenngu skrev:

Syner deg på dette med at de babler endel om fluer, jeg starta sjøørretfiske med haspel selv. Det blir litt uinteressant da man tenker man ikke bruker fluer. 
Men selv når de gjør det, så er det også god kunnskap å hente. Husk på at fluene er imitasjoner av byttedyr, og der byttedyr er finner du som regel ørreten. Lopper f.eks blir lettere rørt opp under pålandsvind og bølger, har opplevd rått fiske under slike forhold. Ørreten kan beite nærme land ved disse bølgene, og når det svømmer en sluk (fisk) forbi så gå ørreten gjerne etter det og. Poenget er at man aner nå at de er ute å jager noe, og hvor de kan være. 


Jeg tok faktisk ny sjøørret pers på søndag!
Stod på et skjær hvor venstre side dypt, midten overgang til høyre, som var grunt. Der venta jeg på at et cruise skip skulle kjøre forbi på venstre side. Tanken var at bølgene vil dra opp bytte, og når bølgene flater ut vil dra med bytte dyr etc mot høyre side. Etter bølgen var flatet ut mot land tok jeg et kastet mot midten, og BAM! I mens jeg kjørte fisken la jeg også merke til en sel dukke opp, måker og fugler samlet seg langs grunna:P

 

Absolutt, jeg har hørt 16 episoder av Berulfsens podcast, og har omtrent sett alt av filmer fra han og David Hansen, Fiskejegeren bl.a. Det er mye å hente, men jeg soner litt ut når de setter i gang fluepraten, og det er OFTE :lol:
Har fått med meg at pålandsvind er bra, og helst inn i en sydvendt bukt. Men i følge mine begrensede erfaringer så spiller vinden ingen rolle, og favorittbukta mi peker rett mot nord, det er ikke "optimale" bunnforhold heller. Men jeg har fått mange fine sjøørreter der på opptil 1,6kg. 

Gratulerer med pers! Ser jo ut som kunnskapen du har tilegnet deg sikret fangsten :) Ganske smart å bruke bølgene fra cruiseskip på den måten.

Endret av Sjøørretnoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.12.2020 at 22.13, Sjøørretnoob skrev:

Absolutt, jeg har hørt 16 episoder av Berulfsens podcast, og har omtrent sett alt av filmer fra han og David Hansen, Fiskejegeren bl.a. Det er mye å hente, men jeg soner litt ut når de setter i gang fluepraten, og det er OFTE :lol:
Har fått med meg at pålandsvind er bra, og helst inn i en sydvendt bukt. Men i følge mine begrensede erfaringer så spiller vinden ingen rolle, og favorittbukta mi peker rett mot nord, det er ikke "optimale" bunnforhold heller. Men jeg har fått mange fine sjøørreter der på opptil 1,6kg. 

Gratulerer med pers! Ser jo ut som kunnskapen du har tilegnet deg sikret fangsten :) Ganske smart å bruke bølgene fra cruiseskip på den måten.

Høres som du har grei kål på sjøørreten! Dette med vind osv skjønner jeg ikke helt enda, for det er ikke alltid det treffer som det "skal"
Noterer meg som regel litt ned etter fangst, om hvilke forholdene er, klokkeslett, hva jeg brukte osv. Jeg holder til Oslo, og der ser jeg at det er pålandsvind som har gitt mest fangst. Var i Lofoten i sommer, og da hadde ikke vindretning noe å si følte jeg.

Jo takk! Det er slike stunder jeg elsker med fiske, det er teoriene og hypoteser basert på innhentet kunnskap og info. Så treffe på det, det gir en helt vanvittig mestringsfølelse! Kjenner jeg får lyst til å dra ut å kaste nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.