Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilke kutling


Recommended Posts

Hei, fikk noen kutlinger på stang på Manger i sommer. Men, noe av det vanskeligste jeg syns er og finne ut hvilke kutlingart man har fått. Så derfor gikk jeg inn på FISKERSIDEN og spør om det er noen som ser hvilken art dette er.

bilde.png.34e96b8644539fdcab985c39cbbcc30a.png

 

 

 

 

 

bilde.png.1b351480e7da830f57bffcd67ee6b56b.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av arts og specimen gutten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ølgylt skrev:

Det er små svartkutlinger

Bare de som har så mye svart. Bortsett fra rødflekket, men de har helt andre finner. 

For kutling identifisering er det lurest å ta bilde av dem i vann, slik at man ser finnene utspilt 

Takk for svar.Jeg visste ikke hvilke art dette var men midt oppi haugen av ivrige kutlinger så jeg en kutlingart Jeg kjente og det var rødflekket kutling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge bildene er av bergkutling. Bergkutlingen har smalere halerot enn svartkutlingen og svartkutlingen er ellers kraftigere i hele kroppen. Fskene på bildene er rimelig standard farger på bergkutlinger, selv om de kan være både lyse og mørke. Ellers har Ølgylt rett i at det er best å få tatt bilde av utspilt ryggfinne, og helst bilder der det kan være mulig å telle antall skjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PeterSL skrev:

Begge bildene er av bergkutling. Bergkutlingen har smalere halerot enn svartkutlingen og svartkutlingen er ellers kraftigere i hele kroppen. Fskene på bildene er rimelig standard farger på bergkutlinger, selv om de kan være både lyse og mørke. Ellers har Ølgylt rett i at det er best å få tatt bilde av utspilt ryggfinne, og helst bilder der det kan være mulig å telle antall skjell.

I  stand corrected. På telefonen så de ut som svartkutlinger, men på pcen gjør de ikke det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutlinger er en evig kilde til frustrasjon og glede.

Tommelfingerregelen er : alle er svartkutlinger til det motsatte er bevist.

NKML har gjort en del for å få det lettere: https://nkml.no/2013/06/13/om-leirkutling-vs-bergkutling/

Lykke til med jakten TT, håper det går bra og at du får alle artene, inklusive glass og krystall, samt den der som er kommet fra danmark, men ennå ikke tatt på stang. (duger dette som jinxing tro?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ølgylt skrev:

Kutlinger er en evig kilde til frustrasjon og glede.

Tommelfingerregelen er : alle er svartkutlinger til det motsatte er bevist.

NKML har gjort en del for å få det lettere: https://nkml.no/2013/06/13/om-leirkutling-vs-bergkutling/

Lykke til med jakten TT, håper det går bra og at du får alle artene, inklusive glass og krystall, samt den der som er kommet fra danmark, men ennå ikke tatt på stang. (duger dette som jinxing tro?)

Jinxing notert! Det kryr av noe jeg tror må være svartkutling der vi pleier å bade om sommeren, så jeg tror det er håp. Jeg har tittet på dem med dykkermaske (for bruttern var redd det var fjesing), men aldri plaget dem med krok. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.