Gå til innhold
Fiskersiden

Colibri Predator Cup 2021 - er du klar?


erik
 Share

Recommended Posts

Colibri Predator Cup (CPC) startet i 2020, og ble en stor suksess. Konkurransen er 100% digital, du fisker når du vil og hvor du vil innenfor Norge og konkurranseperioden. Her kan alle delta!

CPC+2021.png

 

Vi sparker i gang 01.04.21.

Les mer på bloggen: https://teamcolibri.blogspot.com/2021/01/colibri-predator-cup-2021-er-du-klar.html

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar! Og går også i år for en meter i begge klasser. :P

Jeg noterer meg at HA er byttet ut med sei. Det er forståelig, da HA jo er en ganske snever art og det var relativt få innmeldinger av denne, selv om jeg rent personlig hadde foretrukket HA (for hvor pokker skal jeg finne en sei???). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne sei omtrent rett utenfor stuedøren din. Sett kursen sydover, stopp når vannet smaker rart. ;) Du har dog bedre sjangs hvis du fortsetter litt til, dvs til Drøbak eller dreier vest mot Drammensfjorden. Sei-persen min på drøye 4kg er nettopp fra D-fjorden. (Tatt på dyptgående wobbler under dorging.)

Litt mer seriøst, så er det et godt spørsmål/ poeng der som bør forklares.

HA var den fisken med færrest innmeldinger i 2020, så selv om det smerter meg å fjerne min egen favorittart så får det stå sin prøve. Samtidig har vi redusert fra tre til to klasser, og endret måten Årets Predatorfisker beregnes.

Sei er en "folkefisk" (kanskje ikke i Oslo) som lå i Havfiskeklassen i fjor, så det var naturlig å flytte den til Saltvann i år slik at vi "blender" sammen det som var Kystfiske og Havfiske i fjor til Saltvann i år. Ved at vi nå har arter i de to gjenværende klassene som lengdemessig går nogen lunde sammen, kan vi også forenkle Årets Predatorfisker, fra et poengsystem der arter ble vektet med poeng opp mot hverandre, til en ren summering av lengder. Dvs nå teller en ørret på en meter det samme som en sjøørret på en meter, en sei det samme som en gjedde, og en abbor det samme som en makrell, uten manuell omregning i en egen tabell. Dermed blir det mindre jobb på oss i sekretariatet, og de som vil henge med på Årets Predatorfisker ser den listen i realtid i appen uten å vente på at vi skal regne om noe.

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, skjønner at Ølgylt er humoristisk, vi har ikke en kvinneklasse men kommer til å gjøre noen stunts underveis som rettes spesifikt mot kvinner. Håpet er å få med flere av de, basert på de resultatene vi uansett har. Feks «Største gjedde juli» eller trekkepremier kun for kvinner. Premiene her er gitt av sponsorer som spesifikt har sagt at de ønsker at deres premie skal gå til en kvinne. Ergo ingen premier som tas fra den generelle hop for å gis til kvinner, men rett og slett noen premier ekstra. 
 

PS. Samtlige arter kan tas på agn. :) 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største seiene jeg har fått i Indre Oslofjord har ligget rundt 1,5 kilo, bifangst under dorging etter SØ på vestsiden. En kompis fikk en i trekilos-klassen under spinnfiske på innsiden av Store Ostsundet for noen år siden. Målet var SØ da også, og det var en stund der vi trodde han hadde sitt livs SØ på kroken. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

De største seiene jeg har fått i Indre Oslofjord har ligget rundt 1,5 kilo, bifangst under dorging etter SØ på vestsiden. En kompis fikk en i trekilos-klassen under spinnfiske på innsiden av Store Ostsundet for noen år siden. Målet var SØ da også, og det var en stund der vi trodde han hadde sitt livs SØ på kroken. :D

Vi sklir nok litt vekk fra "topic" nå, men det er jo det som er gøy :D

En kompis av meg opplevde om lag det motsatte. Det vil si trodde han hadde på sei, mens det var hans livs sjøørret.

Det var i Frierfjorden. Vi tok en liten tur ut fjorden etter å ha vært på meitekonkurranse i Gunnekleivfjorden. I fjorden kom vi over en stor stim med sei i om lag kilosklassen, som det var artig å fiske med lettspinn. Vi fikk på sei i omtrent hvert eneste kast, og koste oss med å kjøre sprek sei på lett utstyr. Om de kom på land eller ikke, var mindre viktig. Fisken fra Frierfjorden var no-go som mat uansett.  "Nå fikk jeg på en ordentlig en", sa kompisen min plutselig, og satte spenn på stanga som om det var nok en kilossei. Sekunder senere går en enorm ørret rett til værs, rister på hodet og sender sluken som et prosjektil oppi nærmeste busk, før den forsvinner med et plask. Sjelden har begrepet slukøret passet bedre på oss på land. Slike fisker har en tendens til å vokse med tiden, men med det i bakhue, tipper jeg den må ha vært 4-5 kg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.1.2021 at 22.08, TT skrev:

Hmm, kanskje jeg må melde på jentebarna?De noterte seg for abbor, ørret, makrell og gjedde i fjor. Bør jo kunne gjenta noe av det. 
 

For øvrig mener jeg å ha fått småsei i indre Oslofjord. Men det er lenge siden og med stor S. Men @Bonavar fikk vel ei bøtte i høst. 

Hei du :D

Jeg kaller det Sei bonanza :P  den ene dagen var vi 3 kompiser som dro opp 12-13 stk på kort tid når dem var inne å jaget. Møtte faktisk på noe lignende noe senere på året også når jeg var på tur alene. Det gjorde faktisk en av de andre gutta også. Alle 3 hendelsene på samme strekning om jeg kan kalle det for d. Etter denne opplevelsen har jeg endret syn på Sei. Dem er utrolig morsomme å få på kroken. 

20200927_145140.thumb.jpg.1fdef66c19ecf4861d84113e8dc9379c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fiskemannen skrev:

Da har jeg meldt meg på. Selvfølgelig helt skandale at havabboren er borte, men det får passere. 
 

Jeg lider med deg der.

Vi har spilt inn til FishDonkey at vi ønsker oss mulighet for en Grand Slam med fire arter. Det skjer ikke i år, men hvis vi får ønsket vårt kan neste runde ha fire arter i hver klasse, og da vil HA garantert komme tilbake i saltvann. Per nå tillater bare systemet tre arter per klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er Pure Fishing (ABU med flere) og Navico (Lowrance og Simrad) bekreftet på sponsorsiden nå, og jeg regner med at vi får bekreftelser fra de fleste vi har spurt i løpet av de neste ukene.

NB! Premieoversikten i appen er IKKE riktig, den er bare kopiert over fra i fjor for å få startet opp i appen. Jeg korrigerer den så snart årets premieliste er klar.

Det ser ut som første trekkepremie blir 01.03.21, da blant alle som har meldt seg på i appen. Jeg håper vi får til en til 01.04.21 også for å markere konkurransestart.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, erik said:

Jeg lider med deg der.

Vi har spilt inn til FishDonkey at vi ønsker oss mulighet for en Grand Slam med fire arter. Det skjer ikke i år, men hvis vi får ønsket vårt kan neste runde ha fire arter i hver klasse, og da vil HA garantert komme tilbake i saltvann. Per nå tillater bare systemet tre arter per klasse.

Spennende.

Aner ikke om jeg kommer til å gå målbevisst for sei, kanskje jeg blir nødt til å prøve om jeg får en lang sjøørret.  Makrell får jeg jo enten jeg vil eller ikke. 

I min perfekte verden hadde grand slam vært havabbor, sjøørret og karpe.

Men det blir muligens i smaleste laget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, erik said:

Karpe spiser riktignok stort sett alt den får tak i om den er sulten, men å kalle den en «Predator» er kanskje å ta i. 

Helt enig. De propper seg med både stingsild og rompetroll til tider men selv de mest frilynte vil vel neppe putte den i en predatorkonkurranse.

Mine valg er veldig subjektivt basert på egne preferanser og kort vei til bra fiskeplasser. Jeg forstår jo at det ville vært litt ekskluderende for brorparten av det norske folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, TT skrev:

Selv om harr-persen min riktig nok er tatt på wobbler, skurrer harr og predator også litt, synes jeg. 
Asp og gjørs er fullverdige ferskvannspredatorer, men snurper jo inn geografien ganske kraftig 

Ja, geografi er en utfordring. Lake er ikke så geografisk snevert, men noe kilent innenfor konkurranseperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, erik skrev:

Ja, geografi er en utfordring. Lake er ikke så geografisk snevert, men noe kilent innenfor konkurranseperioden.

De fleste lakene (et par håndfuller) jeg har fått, er faktisk tatt på sommeren. Hvilket nok skyldes at lake for min del utelukkende er bifangst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, erik skrev:

Joda, jeg har faktisk fått lake på flue i august i Vansjø. Bifangst da synk 4-snøret ble liggende litt for lenge før jeg dro inn. :D

Lake på flue er ganske godt gjort! I det hele tatt hører vel lake på redskap uten et eller annet form for naturlig agn, til sjeldenhetene. 

Mine typiske lakefangster er fra Femundsmarka. Fisker du relativt statisk med mark i hovedvassdraget Røa og sola er på vei ned, så kommer det plutselig et tidspunkt der marken ikke få ligge i fred for smålakene.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detaljene rundt premiebordet begynner å sette seg, og vi kan nå røpe at Lowrance stiller med premie for klassevinnere i både Saltvann og Ferskvann. Hovedpremiene for hver klasse er den splitter nye Lowrance-modellen Elite FS 7, med den velkjente Active Imaging 3 in 1 ekkoloddgiveren. C-Map hiver med en kartbrikke til hver også. 

1681562160_KlassevinnerCPC.png.f724bfbac8751c7568993572ef699167.png

 

For de som lurer på hva dette er, så ligger det en beskrivelse her: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/12/nyhet-lowrance-elite-fs-og-activetarget.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.