Gå til innhold
Fiskersiden

Stang/snelle til tungt fiske på Hardangervidda


Lerzo
 Share

Recommended Posts

Hei!

Etter fjorårets sesong på vidda, så har jeg gått over til å kun benytte 20-30gr sildesluker etter ørret og røye. Det har gitt meget pene fangster, og muligheten til å brenne ut mye line.

Men jeg føler at oppsettet mitt er i grenseland når man står i 3-4 timer og hiver med 25gr kroker, og får ikke hivd såpass langt som jeg ønsker (selv om jeg kommer langt ut) og jeg føler at jeg presser utstyret til det ytterste.

Stang: Savage Gear XLNT3 8' 7-25g-> Link til stang på XXL

Snelle: Shimano Nasci 2500 FB-> Link til snelle på Skittfiske
Line: Berkley Fireline Crystal 110m 0,15mm -> Link til Fireline på skittfiske

Jeg er veldig fornøyd med oppsettet, jeg har en sensitivitet på stanga som lar meg føle de små nappa under spinnstop og den er meget god til å kjøre fisk med.

Jeg fisker kun med Fireline, for å få den ekstra følingen og direktekontakten med fisken.
Da jeg kjenner til dybder og stein i de vanna jeg fisker i, så har jeg ikke store utfordringer med dette (men det skjer jo fra tid til annen at man driter seg ut og ryker lina ;) )

Benyttet tidligere 0,12 Fireline men det resulterte ofte i gitarfingre og papirkutt samt + brudd på knute ved utskytning av 25gr krok.

Jeg har surfa igjennom alt av nettsider og tester for å finne noe som skulle passe mitt formål, som utelukkende er fiske på 1000moh+ etter fisk på 600gr+

Men jeg ønsker fortsatt og føle kontakten med fisken og at det skal gi en god fiskeopplevelse etter de virkelig store fiskene. Derfor ønsker jeg ikke å kjøpe en tung sjø ørret stang eller laksestang.



Er det noen som har forslag til hva som skulle passe?

Det jeg klarer å komme frem til er følgende:

Ron Thompson Seatrout Stick 11'2" 8-32g
Daiwa Airity LT 2500D

Jeg hadde satt utrolig pris på om du kunne delt dine erfaringer med ditt oppsett i forskjellige situasjoner når du står på vidda :)


(Ja, abstinensene etter å komme seg på vidda har begynt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lerzo skrev:

 

Skittfiske kjører tilbud på westinstenger nå. https://www.skittfiske.no/westin/148442/westin-w3-spin-8-6-l-3-15g-3-delt. Ellers har jeg en speedmaster bx jeg bruker i sjøen til laksefiske fra land. Denne i 8-9 fot, 7-21g er sikkert perfekt. Hvertfall veldig god stang, denne har jeg twin powern min på tihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik Ron Thomsen-stang. Muligens en eldre modell av den du linket til, for håndtaket er endret (min har en spesiell endebutt med en slags krok). 
 

Jeg synes ikke denne stanga gir særlig god feeling. Det er noe med aksjonen på stanga, som ikke stemmer. Enten er tuppen for lite følsom eller så opptar midtdelen for mye av bevegelsene. (Ikke helt enkelt å forklare «feeling»). Jeg husker faktisk ikke hvordan den var å kaste med. Jeg har ikke brukt den på flere år. 
 

Men jeg synes 8 fot på sluker opp til 30 gram høres for kort ut. 10 fot høres mer passende ut. 
 

Bruker du monofortom? 0,12 Fireline burde være nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Lerzo skrev:

Gir det ikke noe særlig god feeling når du kaster eller ved kjøring av fisk?

Når jeg sveiver inn. Føler jeg ikke har den kontakten med sluken som jeg ønsker. Dvs den direktekontakten som brukes til å gi sluken «liv». 
 

Jeg ville helt klart brukt en monofortom. Den gir mindre slitasje mot steiner mv og kan ta opp noe av «sjokket» ved harde kast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TT skrev:

Når jeg sveiver inn. Føler jeg ikke har den kontakten med sluken som jeg ønsker. Dvs den direktekontakten som brukes til å gi sluken «liv». 
 

Jeg ville helt klart brukt en monofortom. Den gir mindre slitasje mot steiner mv og kan ta opp noe av «sjokket» ved harde kast. 

Skjønner.

Det er jo en av egenskapene man ønsker å beholde selv om man går for "tyngre" stenger

Det jeg prøver å spore opp, er jo å ha den feelinga på stanga under kast/sveiv/kjøring samt at den er sterkt nok for lange kast og tunge kroker mellom 20-30gr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Slik som "klassifiseringen" av stenger som oftest er i dag, så bør du nok se på stenger som  har en oppgitt max. på  minst 40gram for å få  en som er optimal med 25 gram (men faktisk så  varierer dette en del, og brukerens kasteteknikk mm. påvirker også  hva stengene er "best"  til). De som klassifiserer stenger har en vanskelig jobb....

11' er det korteste jeg ville ha vurdert til den aktuelle bruken, dersom det ikke er forhold på de aktuelle plassene som dikterer noe kortere. Jeg ser ikke noe galt med å  tenke  i retning av 13', om forholdene ligger til rette for det....

 

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.