Gå til innhold
Fiskersiden

Bombarda


Fiskursson
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Fiskursson skrev:

Jeg er helt ny på bombarda. Hva anbefaler folk til Ørret og Sjøørret? Synk, intermediate eller flyt? Vekt på duppen? Flua foran eller bak duppen? Jeg har en Lawson dupp 20 gr flyt. Noen som har erfaring med disse?

Til ørretfiske har jeg duppen i bunn og to eller helst tre fluer på en fortom som er om lag like lang som stanga. Det er en klar fordel med relativt lange stenger til dette fisket. Minst en av fluene er stort sett en caddis-variant. Jeg bruker flytende dupper til dette, og de veier vel 15-20 gram. I noen situasjoner er det et poeng å kaste langt, og da kan man gå opp i vekt. Men en "halvtung" dupp, lang stang, tynn braid (ca 0,12) og plass nok til å kaste skikkelig med 3 meter snøre ute, så kan du kaste så langt at det tar en mannsalder å sveive inn igjen  .... Jeg sveiver nemlig relativt langsomt med et slikt oppsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.2.2021 at 14.06, Fiskursson skrev:

Jeg er helt ny på bombarda. Hva anbefaler folk til Ørret og Sjøørret? Synk, intermediate eller flyt? Vekt på duppen? Flua foran eller bak duppen? Jeg har en Lawson dupp 20 gr flyt. Noen som har erfaring med disse?

Om du er ny på det vil jeg anbefale at du setter duppen ytterst. Det er lettere å kaste og mindre krøll. Jeg opplevde svært ofte at det surret seg da jeg hadde fluene ytterst til å begynne med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.