Gå til innhold
Fiskersiden

Pilketur på Øyungen


Fiskenoob
 Share

Recommended Posts

Hei!

jeg fant først interesse for isfiske etter en tur IT på isen i Trysil i fjor. Da var det påskevær med 20 grader og pilking i T-shirt. Etter denne turen gikk jeg til innkjøp av et isbor (et brukt og billig ett) og diverse pilkestikker og utstyr.

det hadde edenlig åpent seg en luke i kalenderen så jeg dro med meg en kamerat opp til Øyungen for å forsøke lykken der. Utrustet med varme klær, spade, ispigger, vanntett pose med ekstra klær osv overvant vi skepsisen og beveget oss på isen. Vi fant oss en plass ved prekestolen og begynte å borre opp et gammelt hull. Skepsisen til isen og alle tegn til kulde forsvant fort. Utrustet med et dårlig bort og over en meter med stålis (evt har de jernbelagt vannet) kom vi til slutt igjennom etter 30 minutter. To voksne karer som bytter på å legge sine 90-110 kilo på boret for å få presset det igjennom. Etter slitet med første hullet ble det kun ett til, også dette i et tidligere gjennfryst hull. Vi forsøkte å borre et nytt hul, men boret tok ikke en gang i isen. 

Vi hadde føling med fisk de første to gangene ve droppet blinken ned i hullet, men etter dette var det stille lenge. To timer senere fikk vi en, men i det blinket nærmet seg hullet røk line fra blinken til kroken så vi sto tomhendt igjen. Vinden hadde tatt seg opp litt og med minus 7 var det drepen å binde på ny line og krok. Den neste timen ble det derfor fisket med 1 stikke mens jeg forsøkte å få igjen varmen i fingrene. Vi hadde et par fyllinger til,  en bestemme oss for å pakke sammen og sette kursen hjem etter 5 timer på isen. En hyggelig tur, om så fiskeløs.

nytt for meg var all brakingen og isen som sprekker. Satt med hjerte i halsen til tross for at man vet at dette er gode lyder. Nervepirrende var det uansett :)

nå er det bare å bestille nytt bor og forsøke seg en tur ut igjen. Denne gangen med noe langt tjukkere på fingrene!

 

fantastiske forhold på isen og forhåpentligvis holder den seg trygg lenge!

39719DD5-31CF-4402-B84A-187A4EFE0894.jpeg

D2DCE5C2-7E1F-441F-82BB-BDFFD438E9E0.jpeg

E4DDC0B9-29AB-41BF-8ADE-3F8A54F67C51.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport. :)

Angående borr som tar dårlig, så kan det løses. Punkt nummer en er at skjæret er skarpt, hvis det er det og består av løse kniver, så kan du vinkle knivene litt ved å legge inn noe tynt (en mynt eller liten skive) bakerst (motsatt side av eggen) så bladet får mer vinkel mot isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløvt bor er drepen! Selv 1 meters is skal du kunne passere på et minutt, elles så. Men var den virkelig så tjukk? 
 

Som Erik er inne på, så kan man bytte skjær/kniver på boret. Jeg ville sjekket det før jeg bytta hele boret. Særlig om boret ellers virker ok. 
 

Jeg pleier å ta meg noen turer på Øyungen selv om vinteren. Først og fremst fordi det er lavterskel. Men i år har jeg ikke vært der ennå. En og annen røye-pinne pleier det å bli. Jeg bruker for øvrig litt tykkere snøre mellom blink og krok, fordi dette typisk er et kritisk punkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, erik skrev:

Fin rapport. :)

Angående borr som tar dårlig, så kan det løses. Punkt nummer en er at skjæret er skarpt, hvis det er det og består av løse kniver, så kan du vinkle knivene litt ved å legge inn noe tynt (en mynt eller liten skive) bakerst (motsatt side av eggen) så bladet får mer vinkel mot isen.

Fikk løst problemet! Bestilte nytt Heinola bor fra skittfiske :)

det gamle har hel krone, så jeg vurderer p levere det inn til sliping og bruke det mot våren. 

Men takk for tipset for bor med kniver, mynt trikset var jo helt genialt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TT skrev:

Sløvt bor er drepen! Selv 1 meters is skal du kunne passere på et minutt, elles så. Men var den virkelig så tjukk? 
 

Som Erik er inne på, så kan man bytte skjær/kniver på boret. Jeg ville sjekket det før jeg bytta hele boret. Særlig om boret ellers virker ok. 
 

Jeg pleier å ta meg noen turer på Øyungen selv om vinteren. Først og fremst fordi det er lavterskel. Men i år har jeg ikke vært der ennå. En og annen røye-pinne pleier det å bli. Jeg bruker for øvrig litt tykkere snøre mellom blink og krok, fordi dette typisk er et kritisk punkt. 

Nå ha vært så tykt, hadde hele boret under før vi var igjennom. 

Kanskje jeg skulle ha prøvde litt tjukkere sene i mellom blink og krok. Var redd for at hele blinken skulle forsvinne om jeg gjorde det..

prøvde forresten røyeblink med Morsmyska. Virket som om de i alle fall var ivrige etter å spise av maggoten av den i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ølgylt skrev:

Med så tykk is burde det rekke å åpne seg flere luker i kalenderen. 

Husk å ha plaster klart når du skifter skjær, sløvt mot is betyr ikke nødvendigvis sløvt mot fingre. 

Lykke til på neste forsøk. 

Takk for det! :) prøver igjen til uka. Klarer forhåpentligvis mer enn to hull da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt obs på at borr med hel krone hvor borret har vært banket i isen/ bakken, og ofte etter at det er slipt opp, så må eggen «vendes». Det gjør du ved å dra ryggen på en kniv over eggen fra oversiden 2-3 ganger. Test på isen, om nødvendig gjenta. Ikke bruk mye makt.

Er krona banket skikkelig hardt i bakken, eller har vært brukt som brekkjern, da er den kassabel.

Isbor er følsomme greier, og en utømmelig kilde til frustrasjon hvis de mishandles. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fiskenoob skrev:

Tror nok kanskje det gamle har fått en del juling. Det er litt skeivt i tillegg. :) det får heller bli med på tur når isen ikke er så hard

Jeg tror ikke det borer noe bedre i «myk» is. Noen av de vanskeligste forholdene er tjukk is med mye vann. Da suger boret seg fast. 
 

Mitt kjære, gamle Rantanen bor i klassisk buse-grønn farge, døde for øvrig av rust. Det så helt fint ut fra utsiden, men saltvann hadde tæret fra innsiden av borstammen, så en vakker dag brakk det rett og slett mer eller mindre i to. Krona var fremdeles sylskarp, og bedre enn den som satt på det nye boret jeg kjøpte. Så jeg bytta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Heinola 205mm :D kjøpte mitt i 2017 å borer som det er nytt enda. 

Ser på bildene dine du lar isboret henge på isen. Som dere er inne på kan man fort skade,bøye få bulk på skjæret. Lurt å bore noe dypere når du setter fra deg isboret i isen. Jeg har bare 3 turer på isen i år så ikke noe å skryte av. Har fokusert mer på grilling og kos enn det å fiske siden fisket har vert tregt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.