HotShot 4 Posted February 13 Report Share Posted February 13 Heisann! Har fisket hele livet, men i det siste har fluefiske opptatt meg mest. Det kommer det nok til å gjøre i fremtiden også. Men etter å ha hørt en episode av jakt og fiskepodden om moderne meite har jeg tenkt mer og mer på alle mulighetene som finnes. Har meitet en del i sjøen, men lite seriøst i ferskvann. Jeg bor i Østfold, ca 20 min unna Glomma,så har da nok plasser å velge i. Artene jeg vil prøve meg på er vederbuk, stam og brasme. I tillegg har jeg hørt ubekreftede rykter om et vann med suter jeg skal utforske. Ser da for meg at det trengs en oppgradering på utstyrsfronten. Har per i dag ikke noe dedikert meiteutstyr utover en 3lbs stang og shimano 6000 baitrunner til sjøfiske. Hvor langt kommer man egentlig med vanlig haspelstenger? Har 2 stk 9" haspelstenger kastevekt ca 7-21g. Er dette noe å starte med? Tenkte evt å kjøpe et par bunnmeitestenger med quivertip utover våren. Er ca 50g kastevekt ok, og jeg burde vel ha sneller med baitrunner? Braid eller mono? Takknemmelig for alle tips! Har kjøpt boka til Rune Johansen, og er i full gang med å lese om fôring og ulike takler. Mye å sette seg inn i, men det er akkurat slik nerding jeg elsker med fluefiske:) Quote Link to post Share on other sites
erik 1750 Posted February 13 Report Share Posted February 13 Du kommer LANGT med de to stengene du har. Personlig hadde jeg kjøpt en stangholder (tripod, bankstick eller tilsvarende) før nye stenger og sneller. Noen søkker og kroker, fluorkarbon til fortom har du sikkert i flue-utstyret allerede, en boks mark og en boks mais, og du er i gang. Quote Link to post Share on other sites
HotShot 4 Posted February 13 Author Report Share Posted February 13 Da drøyer jeg litt å kjøpe nye stenger, kan jo dukke opp noe brukt etterhvert også. Tror du en stangholder som denne blir bra? https://www.skittfiske.no/ron-thompson/151586/ron-thompson-2-rod-pod-inc-rod-rests-stangholder-med-stanghviler Quote Link to post Share on other sites
erik 1750 Posted February 14 Report Share Posted February 14 Den er sikkert helt ok. Quote Link to post Share on other sites
TT 431 Posted February 14 Report Share Posted February 14 14 timer siden, HotShot skrev: Da drøyer jeg litt å kjøpe nye stenger, kan jo dukke opp noe brukt etterhvert også. Tror du en stangholder som denne blir bra? https://www.skittfiske.no/ron-thompson/151586/ron-thompson-2-rod-pod-inc-rod-rests-stangholder-med-stanghviler Jeg stussa på den linken. Det står «2 rod», men den på bildet må da være for tre stenger? Quote Link to post Share on other sites
HotShot 4 Posted February 14 Author Report Share Posted February 14 Regner med at det er feil bilde, og for to stenger. Er det for 3 gjør jo ikke det noe. Quote Link to post Share on other sites
Fiskemannen 83 Posted February 14 Report Share Posted February 14 Skal du fiske i elv er det ofte lurt å få stangtuppene så høyt opp som mulig. Mulig det ikke er så enkelt med den podden der. Hvis det ikke er mye stein der du fisker så er det greit med banksticks. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts