Gå til innhold
Fiskersiden

Dorgekåt mann (23) med nye wobblere og en kasse pils i båten.


Philip L
 Share

Recommended Posts

Tross et dårlig forsøk på å være morsom i overskriften kommer altså noen alvorlige spørsmål.

Som mange andre her inne ser jeg frem til å begynne å dorge på østlandet snart. En haug nye wobblere, stenger, sneller og annet man kan knote med mens minusgradene banker på døra har blitt kjøpt inn og nøye sortert i fiskeskrinene selvsagt.

20210223_194834.thumb.jpg.266860ed1185326069112d9c362bbe98.jpg

20210223_195150.thumb.jpg.07bf55b92fb999b502be8bc516cd26f7.jpg

Det har seg sånn at jeg har fri en uke fremover, og min 14 fots kjærlighet i garasjen skal få luftet seg! Her har det blitt montert stangholdere i årefestene og nye lys fremme.

20210223_195048.thumb.jpg.fc9fc22722e411703271f8eb00e200c0.jpg20210223_195111.thumb.jpg.82a0c44844346e81d6bdc3067421b716.jpg

I kombinasjon dorging tenkte jeg også å smelle opp telt og feltseng en dag eller 2.

Som kjent har det jo blitt plussgrader i det siste her på østlandet. Snøen renner fra takene og oppkjørselen min er snart tom for snø. Helgen skal vistnok by på både sol og varme, så kan kan jo håpe at det også forsvinner litt is i noen fjorder.

Så kommer da det store spørsmålet;

Hvor i alle dager skal jeg fiske til helga?

Jeg har jo noen alternativer

Tyrifjorden

her var det ganske bra med is for noen dager siden inne ved sylling. Isen inne ved sylling syntes jeg kom ganske så fort, så kanskje den forsvinner fort nå som varmen kommer? Kanskje noen kjenner til om det er like mye is oppe i fjorden? Får man satt ut båten noe sted? 

Drammenselva

Så ut til å være 90% isfri i dag da jeg kjørte forbi. Har aldri fisket her, eller satt ut noen båt. Noen som vet om jeg kan ha hell i noen av de 2?

Drammensfjorden

Litt for mye tåke i dag til å se utover fjorden. Noen som vet om det er mulig å få ut båten noe sted? Selve fjorden burde vel være åpen grunnet båttrafikken?

Indre oslofjord

Her vet jeg jo at det ikke er is. Kanskje et stort problem å få ut båten, men den dagen hele oslofjorden fryser over så har vi vel større problemer en fiske. At det ikke er fisk der er vel det største problemet pr nå

Ytre oslofjord

Ingen is å se i skagerak enda. Det finnes til og med fisk her! Men vettugt sted å sette ut båten uten is?

For de som har lest så langt som til hit, gratulerer! Ikke mange som tåler så mange tanker og pjatt. Jeg kan uansett formulere meg i korthet for de som vil det;

Hvor i Oslo/Drammens området er det mulighet til å sette ut båt samt få dorget litt? Det viktigste er ikke å få storlaks/ørret osv, Men å få ut båten samt få seg en fin tur.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyrifjorden - her ble det spinnfisket etter gjedde i går (med hell). Jeg vet ikke hvor båten ble sjøsatt, en råtipp er dog at både Storøen og Vikersund kan benyttes nå.

Drammenselva - fiskbar, og rampen under motorveien er sikkert åpen. Men fisket i elva nå hadde jeg hoppet over, vent til vannet blir litt varmere der.

Drammensfjorden - kanskje der jeg selv hadde gått ut nå, Rampen i elva under motorveien.

I Oslofjord - det ble tatt både makrell og en liten SØ utenfor Fornebulandet i går. Status på ramper her er ukjent. I Sandvika er det is, Holmen var åpen for 5-6 dager siden. 

Y Oslofjord - tipper det meste av ramper her er tilgjengelig nå, bortsett fra de som ligger innerst i en båthavn hvor det gjerne står båter stablet foran rampen på denne tiden av året.

Vi gikk tur langs Holtekilen og Fornebu i går, kjente det rykket hardt i båtfiske-nervene.... 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, erik skrev:

Tyrifjorden - her ble det spinnfisket etter gjedde i går (med hell). Jeg vet ikke hvor båten ble sjøsatt, en råtipp er dog at både Storøen og Vikersund kan benyttes nå.

Drammenselva - fiskbar, og rampen under motorveien er sikkert åpen. Men fisket i elva nå hadde jeg hoppet over, vent til vannet blir litt varmere der.

Drammensfjorden - kanskje der jeg selv hadde gått ut nå, Rampen i elva under motorveien.

I Oslofjord - det ble tatt både makrell og en liten SØ utenfor Fornebulandet i går. Status på ramper her er ukjent. I Sandvika er det is, Holmen var åpen for 5-6 dager siden. 

Y Oslofjord - tipper det meste av ramper her er tilgjengelig nå, bortsett fra de som ligger innerst i en båthavn hvor det gjerne står båter stablet foran rampen på denne tiden av året.

Vi gikk tur langs Holtekilen og Fornebu i går, kjente det rykket hardt i båtfiske-nervene.... 

 

Takker for svært bra svar Erik! Jeg skal ta meg en tur nedom drammen og se hvor/hvordan denne rampen er. 

At noen allerede er ute på tyri er morro å høre! Like så at du kjenner det rykker i nervene!

Skal komme med oppdatering da jeg har fått vaska litt wobblere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, erik skrev:

Den (og alle andre ramper jeg bruker jevnlig) er beskrevet her:

https://teamcolibri.blogspot.com/2012/03/batslipper-oppdateres-fortlpende.html

 

Denne har jeg hatt glede av flere ganger - honnør! 

Om det er av interesse, kan jeg bidra med info om båtramper på Nesodden og i Tønsberg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer et kort og godt svar fra meg. Tyrifjorden ble det ikke noe av, men det har blitt både indre og yttre oslofjord.

Den nye listen til Erik er også veldig praktisk å ha ser jeg! 

Det har blitt dorget med tomic, tormentor, gummifisk, apex, blyparavaner, sideparavaner, nærme land og på dypt vann. Til og med pilket med opphenger og med reke.

Og fangsten lar seg ikke vente på

Ingenting

Fantastiske ingenting.

På totalt 7 timer fisking.

Noe dorging ved vollen, slemmestad, sandvika langs øyene ble det, samt en tur i dag til sandefjord for både dorging og pilking på dypt vann.

Midt oppe i dette fikk muligens verdens beste motor problemer med oppheting under plan. Dette ble fikset kjapt av undertegnede. En 2020 motor med 50 timer på baken skal ikke få problemer, men en feilprodusert vannpumpe er sånn som skjer... hyggelig av forhandler å komme opp med alt av deler på dagen helt gratis. (Selvsagt reklamasjon) Byttet komplett vannpumpe, thermostat, poppet, fjærer og pakninger i forbindelse med disse. Kjapt på vannet igjen.

Under følger litt bilder av hele gildet. Ingen fisk, men morro "læl"Screenshot_20210301-010443_Snapchat.thumb.jpg.692d484fcf3b22958ca024e706b95bf0.jpgScreenshot_20210301-010433_Snapchat.thumb.jpg.c2a6c16f1ab30762e7854a5796c5f8bd.jpgScreenshot_20210301-010412_Snapchat.thumb.jpg.3c35bc0adf6535676c8c90907b7634a9.jpgScreenshot_20210301-010401_Snapchat.thumb.jpg.f612ca112a1f4a89d4b289ad86b89646.jpgScreenshot_20210301-010338_Snapchat.thumb.jpg.f6c8caacda261df17dc356a8fa292179.jpg20210225_214641.thumb.jpg.352de7267998fa3ad59fce0734d5c28a.jpg20210225_214636.thumb.jpg.25956db0cda2dd730e61f9c0049351c4.jpg20210225_161550.thumb.jpg.78418bb1be870f59bbfc976a2d770d4f.jpg20210225_161145.thumb.jpg.425362b7baf8b8d389196a1d34de303d.jpg20210225_134641.thumb.jpg.7e357779ebc3ab4c3df62186a2297b0c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vekt på båt og motor? Klarer du å holde totalvekta på hengeren under 300 kg? 

Jeg har et ganske likt opplegg som deg, men med litt kortere båt (400) og mindre motor (15 hk). Jeg vurderer å kjøpe den aller simpleste Tiki-hengeren, som er den letteste hengeren jeg har funnet med sine 111 kg, for å tyne 300 kg's grensa maksimalt. Det er jo fristende å slenge litt last oppi båten av og til .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TT skrev:

Hva er vekt på båt og motor? Klarer du å holde totalvekta på hengeren under 300 kg? 

Jeg har et ganske likt opplegg som deg, men med litt kortere båt (400) og mindre motor (15 hk). Jeg vurderer å kjøpe den aller simpleste Tiki-hengeren, som er den letteste hengeren jeg har funnet med sine 111 kg, for å tyne 300 kg's grensa maksimalt. Det er jo fristende å slenge litt last oppi båten av og til .....

Jeg og skulle egentlig ha den aller minste for så å tyne 300 kilos grensa uten brems, men denne var ikke på lager. Den jeg har nå tåler opp til 17 fot båt, har brems, veier 160 kilo og fungerer utmerket.

Skjønner at det er fristende å gå for den aller minste om man har en 4m lang båt. Det skal i teorien gå fint med en 15hk og alubåt?

Men mye last får du nok ikke med deg. 

Jeg har henger på 160kg, båt på 107kg og motor på 70 kilo.

Men....  Startbatteri, bensin, øl, diverse samt utstyr/oppakning til langtur så blir det fort mye vekt.

Vi var 3 gutter på tur til bergen i fjor høst. Snorkling, fisking og skøy på agendaen. Allt utstyr og bagger i båten under kjøring. På vekta til statens vegvesen kom vi opp i 680kg akseltrykk. Samt sikkert 60kg på kula.

Så er glad jeg ikke gikk for den aller minste hengeren. Den aller minste har vel ikke håndbrekk heller? Håndbrekk er veldig praktisk hvis man setter ut uten bilen. Dvs triller hengeren ned en kronglete rampe på en trang plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Philip L skrev:

Jeg og skulle egentlig ha den aller minste for så å tyne 300 kilos grensa uten brems, men denne var ikke på lager. Den jeg har nå tåler opp til 17 fot båt, har brems, veier 160 kilo og fungerer utmerket.

Skjønner at det er fristende å gå for den aller minste om man har en 4m lang båt. Det skal i teorien gå fint med en 15hk og alubåt?

Men mye last får du nok ikke med deg. 

Jeg har henger på 160kg, båt på 107kg og motor på 70 kilo.

Men....  Startbatteri, bensin, øl, diverse samt utstyr/oppakning til langtur så blir det fort mye vekt.

Vi var 3 gutter på tur til bergen i fjor høst. Snorkling, fisking og skøy på agendaen. Allt utstyr og bagger i båten under kjøring. På vekta til statens vegvesen kom vi opp i 680kg akseltrykk. Samt sikkert 60kg på kula.

Så er glad jeg ikke gikk for den aller minste hengeren. Den aller minste har vel ikke håndbrekk heller? Håndbrekk er veldig praktisk hvis man setter ut uten bilen. Dvs triller hengeren ned en kronglete rampe på en trang plass.

Aha! Jeg synes det så ut som hengeren var ubremsa, har du bremser forandrer jo det "spillet" totalt. 

Jeg holder meg under 300 kg med følgende utgangspunkt; 130 - 79 - 44. Da har jeg snaut 50 kg til ekstra.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.