Gå til innhold
Fiskersiden

Østmarka!


Jann00
 Share

Recommended Posts

Hei folkens

Ung nybegynner som har lyst til å utforske lokalområdet og da blir det vel for min del Østmarka.

Vil noen anbefale en bra vann med noe ørrrt i som kan være fint sted å starte?

Jeg kjører bil Men har litt utfordringer med å finne et sted å parkere i nærheten av marka hvor jeg kan gå videre innover. Noen som har vært der før og kan anbefale en fin sted å parkere?

 

Tusen hjertelig takk for innspill og svar.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Jann00 skrev:

Hei folkens

Ung nybegynner som har lyst til å utforske lokalområdet og da blir det vel for min del Østmarka.

Vil noen anbefale en bra vann med noe ørrrt i som kan være fint sted å starte?

Jeg kjører bil Men har litt utfordringer med å finne et sted å parkere i nærheten av marka hvor jeg kan gå videre innover. Noen som har vært der før og kan anbefale en fin sted å parkere?

 

Tusen hjertelig takk for innspill og svar.

 

 

 

Det er jo flere inngangsporter til Østmarka, og det kommer jo litt an på hvor du bor, men det går feks an å parkere ved Grønmo: Her

Da er det kort vei inn til flere vann. Det mest fiskerike er nok Sølvdobla, som skal "koke" over av småfallen ørret. Jeg har aldri stoppet der, men har fisket i vannene litt lengre inn; Rundvann, Smalvann og Trollvann. Å si at jeg har fått enorme fangster, er en relativt drøy overdrivelse, men noen ørret-pinner har det blitt. Skulle jeg valgt et av de tre vannene, ville jeg valgt Smalvann. Det begynner for øvrig å bli noen år siden jeg har besøkt dette området nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TT skrev:

Det er jo flere inngangsporter til Østmarka, og det kommer jo litt an på hvor du bor

Supert, takk for info!! Bor i follo, men Grønmo er jo bare en kort kjøretur unna. 

 

Vet du om noen andre steder å parkere og vann i nærheten av follo også? Gjerne mot ski/enebakk også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Jann00 skrev:

Supert, takk for info!! Bor i follo, men Grønmo er jo bare en kort kjøretur unna. 

 

Vet du om noen andre steder å parkere og vann i nærheten av follo også? Gjerne mot ski/enebakk også

Du kan parkere ved Bysetermåsan (1) her

Jeg har ikke vært lengre inn enn til Svartoren (2). Der kan du også parkere. Selve Svartoren er et litt kult vann, i og med at det er rundt 2,5 km langt, men veldig smalt,  tidvis ned mot 10 meter. Her har jeg padla kano med barna. Jeg tror dette vannet rent fiskemessig ikke er noen hödare, men det går jo an å forsøke. Da ville jeg testa utenom den mest intense badesesongen .... Vi fikk noen småabbor da vi padla der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 3.3.2021 at 9.49, TT skrev:

Det mest fiskerike er nok Sølvdobla, som skal "koke" over av småfallen ørret.

 fisket en rekke ganger allerede og sett andre fiskere men ingen ser ut til å få napp her. Noen andre her som har prøvd seg på dette lille vesle vannet? :)

Endret av Jann00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå er ikke jeg kjent i østmarka, men jeg har drevet mye med å dra rundt og prøve nye og ukjente vann. Du sier ikke noe om hva du fisker med, det kan ha litt betydning. Ørretvann er ganske lette å finne, du ser det ganske raskt på vakmønsteret i vannet. Mort og andre karpefisk vaker også, men noen ting skiller ofte et ørretvak fra disse. Tegn på ørret er bobler på vannet etter vaket, tegn på spordstrøm,(ikke bare et lite prikkvak) og noen ganger vannsprut når fisken snur i overflata. Dette skjer ikke alltid når ørreten vaker, men en og annen gang. Dette er som regel nok til å få bekreftet at den er der. Det lønner seg som regel å prøve litt forskjellige ting også, flue og dupp er ofte en killer til ørret hvis den ikke tar sluk, eller mark.

Bruk gulesider eller google maps for å finne parkering, gulesider er godt oppdatert på bommer og stengsler på veiene, og er et nyttig hjelpemiddel. Ta deg også en kveldstur innover fra Klemetsrud og innover Enebakkveien, det er mange veinære vann der, og bra med parkeringsmuligheter. Vanna i Enebakk er også kjent for stor gjedde, hvis det er av intr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jann00 skrev:

 fisket en rekke ganger allerede og sett andre fiskere men ingen ser ut til å få napp her. Noen andre her som har prøvd seg på dette lille vesle vannet? :)

Jeg har bare passert dette vannet noen ganger, aldri forsøkt. Men «litteraturen» skal ha det til at det er overbefolket. Det er vel muligens utført noe uttynningsfiske der i nyere tid. Mark og dupp eller tørrflue om det vaker, burde raskt avsløre om hypotesen stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jann00 skrev:

Noen som har fisket på rundvannet tidligere? Veldig stille der også. Ingen napp:(

Jeg har vært der et par harveturer på høsten for den del år siden. Jeg kan ikke huske at vi fikk noe. 

Vannet er så vidt jeg har forstått, et rent ørretvann som kan inneholde fin fisk. Men det går vel for å være litt vanskelig. De turene jeg var der i kveldsmørket, var det rimelig stille, og det er ikke optimalt ved harving. Prøv mark og dupp på dager det er litt ruskevær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 1.5.2021 at 21.36, Jann00 skrev:

 fisket en rekke ganger allerede og sett andre fiskere men ingen ser ut til å få napp her. Noen andre her som har prøvd seg på dette lille vesle vannet? :)

Har vært der ett par ganger. Fått en bitteliten ørret på dupp og mark. Marken var nesten større enn fisken, så det sier vel litt om str. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.