Gå til innhold
Fiskersiden

Kveis i fisken


Aleksander1988
 Share

Recommended Posts

Fisker en del i knarvik området og i de to siste lysingene jeg har fått (10+) har det vært store deler kveis i magen og i kjøttet. Har aldri lagt merke til dette i de fiskene jeg har fått tidligere men nå har jeg ikke sett så nøye etter heller. Ignorance is bliss som det sies XD

Hvor ofte møter dere på kveis i fisken? Sånn i prosent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er store lokale variasjoner med tanke på hvor stor andel av fisken som er infisert. Der jeg pleier å fiske i Nord-Norge (Vesterålen) har vi for eksempel observert mye større innslag av kveis i kysttorsken enn i fisk fra "yttersia", ihvertfall er det slik enkelte steder. Vet ikke helt hvorfor, men sjøpattedyr (særlig sel, men også hval) er sluttvert for kveis, og der det er mye slike vil jo parasitten bli "resirkulert" i økosystemet, og akkumulert oppover i systemet igjen til de via krepsdyr og byttefisk havner i torsken igjen. Kveis er nok generelt sett vanligere enn mange tror; hvis det kun er et par larver i fiskekjøttet blir de lett oversett. men det er vanskelig å anslå et tall. Må ikke spise fiskekjøtt infisert av kveis rått, men varmebehandling dreper parasitten, og hvis det ikke er for mange kveis skjærer vi de bare bort. Fisk som er sterkt angrepet kasseres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.