Gå til innhold
Fiskersiden

Vanlig fluorcarbon som spiss ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Kom gjerne med tips om fortom til SØ og HA fiske. Kjøpte meg denne fluelina fra SA Volantis https://www.skittfiske.no/scientific-anglers/230334/sa-volantis-integrated-full-intermediate-wf--hash-7--clear-camo

Nå må jeg finne det riktige fortom og spiss å kanskje vente på noe varmere være. Blir nok haspel stanga og snelle på meg i noen måneder til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg ikke får noen svar å det er helt greit. For å vinkle det på en ny måte synes jeg fluefisking virker utrolig komplisert. En snelle består av backing,flueline,fortom og spiss. Leser man seg frem til dette eller har dere som har drevet med dette en stund kjøpt og kastet og feilet dere frem til deres egen kombinasjon av oppbygningen ? Mulig jeg også overtenker dette noe. SØ og HA som står på menyen i år så får jeg heller prøve meg på andre arter når jeg mestrer det jeg driver med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skip O'hoy, Bono! 

Du kan bruke hvilken som helst mono som fortom, inkl. "vanlig" fiskesnøre i passe tykkelse. Men fortommen bør oi noen grad være "tapert", dvs at den går fra tjukt snøre innerst mot fluesnøret og avsmaler mot spissen. I gamle dager (da alt var bedre ...), bandt jeg alltid fortommene mine selv med ulike senetykkelser. Nå er jeg gammel og lat, og kjøper stort sett ferdige fortommer. Men uansett på man regelmessig skjøte på ny spiss. I starten av din fluekarriere vil du sannsynligvis ha et ganske stort forbruk på fortommer/spiss, da det gjerne blir litt kluss og slitasje. Så da ville jeg holdt meg unna de superdyre "tippet" variantene, og brukt vanlig mono som spiss. 

Fluefiske er ikke komplisert! Tørrfluefiske etter ørret er vel noe av det enklere fisket man kan bedrive. Du ser hvor fisken er, du ser hva den spiser og eneste oppgaven er å få presentert flua på høvelig vis. Markfiske i elv er mye mer krevende mht å lese elva, forstå hvor det er standplasser, presentere agnet osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bonavar skrev:

Takk for svar TT :wub:

Mener du FC eller mono ? Dette skal jo ned under vann jeg fisker SØ ikke Ørret mer tør fluer. FC synker jo fortere enn mono sier dem. Jeg må bare komme i gang å lære på ferden tenker jeg. 

Du kan bruke både FC og mono. Jeg tror egentlig ikke det spille all verdens rolle. Men må du uansett handle inn fortomsmateriale, så kan du jo gå for FC. Men husk at det vil gå med en del i starten, for litt krøll og knuter vil det bli. Bruk briller når du kaster med krok. Øyet er det eneste stedet på kroppen du virkelig ikke vil ha en krok! 

PS det med tørrflue var mest for å erte på meg noen fluehuer med klysekjepp .... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.