Gå til innhold
Fiskersiden

Stang/snelle til laks (igjen ja)


rassletass
 Share

Recommended Posts

Heisann! Har aldri fisket laks før men ønsker å komme igang med det. har egt sett meg ut en stang allerede en Lawson Atlantic Salmon s2 13' opp til 80g. men så er det snella som står igjen. Abu blir nok merket men har ikke funnet ut hvilken snelle. Står mellom en type ambassadeur (kom gjerne med anbefalinger, er så mange ulike) eller en revo toro beast. hvem ville dere valgt?
ønsker å legge til at jeg ikke har en fast elv jeg kommer til å fiske i, så det kommer til å være flere ulike elver med ulike str laks. jeg vet at lakseutstyr er ganske spesifikt, men gidder ikke kjøpe 5-6 stenger kun for å komme igang. tenker å smelle på sufix advance i 0,50mm. er jeg helt på jordet her, eller gir ting litt mening? hvor mye sene må man ha når man fisker laks?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo relativt kraftig utstyr du sikter på her, og det kan jo være helt fint, men det avhenger jo litt av hva slags elver du ser for deg å fiske i. I mindre elver med smålaks, vil det nok oppleves som litt kraftig. Dessuten oppgir du ikke om du tenker å fiske med sluk eller mark eller begge deler. Personlig ville jeg nok valgt multisnøre om jeg kun skulle fiske med sluk/wobbler. 

Når det gjelder Ambassadeur, er det mange som skyr de snellene som er produsert i Østen, og mener det er store kvalitetsforskjeller på dem og de svenskproduserte. Østen-snellene har vel en "i" i navnet, feks 7000i. Jeg har selv ingen erfaring med disse snellene, men bruker en 30 år gammel 7000 Syncro fra nabolandet i øst. 

Ellers har Lawson et par sneller som minner om Ambassadeur, og som får gode skussmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å kun fiske med sluk. Som sagt så har jeg ikke en fast elv jeg kommer til å fiske i, da jeg ønsker å fiske litt overalt nå i starten og jeg ikke gidder å kjøpe 193 stenger for hver enkel elv nå i starten. hvorfor multi kontra mono? evt kan man ha multi innerst og en mono som fortom? hørt mono er bedre på multiplikator? hvor mange meter trenger man på snella under laksefiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som TT nevner, dette er tungt utstyr. Du bør gå for en noe lettere stang, den lawsonstanga du nevner finnes også i en lettere utgave med 50g som øvre vekt.

80g er for tungt markfiske i store elver i flom.

0.40 holder på ei laksesnelle, men du bør ha minst 300m på snella, i tilfelle fisken går oppover eller slipper seg ned og du ikke kan følge etter den. type line er egentlig litt smak og behag, noen multier er litt trå og glir dårlig i ringene på stanga, mens andre igjen er glatte og fine, og kaster som en drøm. Men en mono fortom på noen meter er ikke dumt, da er det mindre sjanse for at en laks drar lina under en stein og sliter den av. Her er mono mere motstandsdyktig. Hvilke elver har du planer om å prøve?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang så er det gaula, orkla, drammenselva, rauma, nummedalslågen og i lygna jeg har lyst til å prøve lykken.
Er ganske fersk innen fiske. Har nå alltids fiska litt i hytt å gevær på bryggekanter og ørret vann før. Men først i fjor fikk jeg virkelig sansen for fiske (måtte ha noe å finne på i jaktpausen :lol:) Hvor tunge sluk bruker man ofte på laks? vet det kommer litt ann på vannføring og slikt men. 

Mark fiske har jeg ikke tenkt til å gjøre, blir kun sluk. 

0.40 i mono eller mulit? var mono jeg refererte til i start innlegget. 

Med 300m sene så er revo beasten ute av samtalen, så da må det bli en ambassadeur. tips? er jo mange forskjellige str og modeller. 

Vil legge til at jeg ikke har lagt bort haspel som snelle, men da vil jeg ha frontbrems

 

Endret av rassletass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, rassletass skrev:

I Hvor tunge sluk bruker man ofte på laks? vet det kommer litt ann på vannføring og slikt men. 

Mark fiske har jeg ikke tenkt til å gjøre, blir kun sluk. 

0.40 i mono eller mulit? var mono jeg refererte til i start innlegget. 

Med 300m sene så er revo beasten ute av samtalen, så da må det bli en ambassadeur. tips? er jo mange forskjellige str og modeller. 

Vil legge til at jeg ikke har lagt bort haspel som snelle, men da vil jeg ha frontbrems

 

Jeg vil tippe 20-40 gram dekker de fleste forhold i "vanlige" litt større elver med normal vannføring. Men her er det selvsagt unntak begge veier. 

Bruker du multi, kan du gå ned til 0,20-25. Da oppnås lengre kast, bedre kontakt med sluken og mer snøre på snella. Men du bør absolutt bruke en fortom av mono (ev. fluorkarbon), feks en meter med 0,50. Ved laksefiske ville jeg vurdert å skjøte dette via en svirvel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Det er sjelden man fisker med sluker over 40g etter laks. Rundt 30g er mest vanlig. Det må være et visst forhold mellom størrelse og vekt for at de skal gå noenlunde riktig i strømmen, og samtidig unngå å sette fast i bunnen. Laks har en tendens til å stoppe bak steiner o.l, da er det viktig at sluken kan gå over disse.

Siden du nevner Lygna sammen med andre og større elver, tar jeg feil hvis jeg antar at du er fra sørlandet?

Men ikke ha så mye fokus på å prøve masse elver, det er blitt dyrt etterhvert. De fleste elveeierlag forlanger desinfisering av alt utstyr som skal brukes, noe de tar ekstra betalt for mange steder, i tillegg til at det er endel jobb med det.

For sjansen til å få laks, så er det heller ikke så lurt, det er bedre å konsentrere seg om noen få elver og vald, og gjøre seg kjent med forholdene på disse. Garvede laksefiskere kommer gjerne tilbake til samme vald år etter år pga dette.

Hvis du nevner hvor i landet du bor og har utgangspunkt, så kan jeg kanskje komme med noen mere akkurate tips til deg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en Ambassadeur med mono. Så en stang beregnet på 50g er egt kurrant?

 

Den 5.3.2021 at 9.48, TT skrev:

Jeg vil tippe 20-40 gram dekker de fleste forhold i "vanlige" litt større elver med normal vannføring. Men her er det selvsagt unntak begge veier. 

Bruker du multi, kan du gå ned til 0,20-25. Da oppnås lengre kast, bedre kontakt med sluken og mer snøre på snella. Men du bør absolutt bruke en fortom av mono (ev. fluorkarbon), feks en meter med 0,50. Ved laksefiske ville jeg vurdert å skjøte dette via en svirvel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.3.2021 at 23.39, cannonbang skrev:

Hei igjen

Det er sjelden man fisker med sluker over 40g etter laks. Rundt 30g er mest vanlig. Det må være et visst forhold mellom størrelse og vekt for at de skal gå noenlunde riktig i strømmen, og samtidig unngå å sette fast i bunnen. Laks har en tendens til å stoppe bak steiner o.l, da er det viktig at sluken kan gå over disse.

Siden du nevner Lygna sammen med andre og større elver, tar jeg feil hvis jeg antar at du er fra sørlandet?

Men ikke ha så mye fokus på å prøve masse elver, det er blitt dyrt etterhvert. De fleste elveeierlag forlanger desinfisering av alt utstyr som skal brukes, noe de tar ekstra betalt for mange steder, i tillegg til at det er endel jobb med det.

For sjansen til å få laks, så er det heller ikke så lurt, det er bedre å konsentrere seg om noen få elver og vald, og gjøre seg kjent med forholdene på disse. Garvede laksefiskere kommer gjerne tilbake til samme vald år etter år pga dette.

Hvis du nevner hvor i landet du bor og har utgangspunkt, så kan jeg kanskje komme med noen mere akkurate tips til deg

 

Er nok ikke fra sørlandet dessverre, er bosatt i gamle Vestfold (Tønsberg). Grunnen til at jeg nevner Lygna er fordi min bedre halvdel kommer fra Lyngdal så blir noen turer nedover. Blir nok noen turer i Lågen, men ønsker rett og slett og flytte på meg. Synes det er litt trivlig å komme seg litt ut fra hjem fylke og oppleve litt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Da er vi jo nesten naboer, jeg bor ute ved helgeroa.

Kanskje vi treffes på Brufoss, jeg kjøper sesongkort der og fisker endel der oppe. Av trønderelvene vil jeg også anbefale stjørdalselva. Dette er ei fantastisk lakseelv, og de har et kortsystem der du kan fiske på forskjellige vald på samme kortet. Ellers så er Bjerkreimselva bare en og en halv times kjøring fra lyngdal. Ikke noen storlakselv, men ei elv der sjansene for fangst er gode i forhold til andre elver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Da er vi jo nesten naboer, jeg bor ute ved helgeroa.

Kanskje vi treffes på Brufoss, jeg kjøper sesongkort der og fisker endel der oppe. Av trønderelvene vil jeg også anbefale stjørdalselva. Dette er ei fantastisk lakseelv, og de har et kortsystem der du kan fiske på forskjellige vald på samme kortet. Ellers så er Bjerkreimselva bare en og en halv times kjøring fra lyngdal. Ikke noen storlakselv, men ei elv der sjansene for fangst er gode i forhold til andre elver

Verden ekke stor!
Fisker du med flue eller sluk? ser det er tatt noen kjemper i Brufoss også, så da er iallefall den sjansen der. 
Får prøve meg fram i både Lygna og Bjerkreimselva!
Bare det å få en laks i er for meg en seier i første omgang :D 

Når jeg ser profilbilder i etterkant, så var det kanskje ett dump spm...

Endret av rassletass
ekstra samtaleinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.