Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som har tips til fiske blogg ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Jeg har fisket hele livet men først i voksen alder har jeg lyst til å ta dette ett steg videre. Dele bilder og erfaringer med andre å kanskje inspirere noen til å begynne å fiske ville vert gøy. Jeg har fremdeles mye og lære men tanken på å ha min egen blogg er der. Har ingen planer om å bli stor eller kjent på noen som helst måte. Vil bare ha mitt eget sted hvor jeg deler min erfaring med andre. @erik har du noen tips til å komme i gang ? Lurer kanskje mest på hvem eller hva slags plattform jeg burde bruke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.3.2021 at 16.17, Bonavar skrev:

Jeg har fisket hele livet men først i voksen alder har jeg lyst til å ta dette ett steg videre. Dele bilder og erfaringer med andre å kanskje inspirere noen til å begynne å fiske ville vert gøy. Jeg har fremdeles mye og lære men tanken på å ha min egen blogg er der. Har ingen planer om å bli stor eller kjent på noen som helst måte. Vil bare ha mitt eget sted hvor jeg deler min erfaring med andre. @erik har du noen tips til å komme i gang ? Lurer kanskje mest på hvem eller hva slags plattform jeg burde bruke.  

Blogspot (som jeg bruker) er billigst, den koster 0,- Den er dog langt fra best, men med en sportsfiskeblogg blir det mye bilder og da kommer kostnadene fort med andre plattformer. Hadde ikke pris vært et tema for meg, hadde TC blitt flyttet til Wix som har bedre integrasjon mot ymse sosiale medier, mer sømløs kombinasjon av film i innlegg etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Erik. Jeg har lekt med tanken en stund nå. Men det er jo ikke bare å begynne å blogge heller. Man burde jo ha en plan og et formål. Jeg er fremdeles i startfasen av dette. Har utstyr til å lage film men har aldri kommet i gang med youtube heller. Jeg er villig til å betale for å ha en blogg men da må det være en fast utgift å ikke tillegg pr bilde osv. Wix er vel gratis om du lar dem poste reklame på bloggen din om jeg ikke leste feil. Du betaler fremdeles for eget domene på Blogspot ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler ingenting til blogspot, men jeg betaler for teamcolibri.no. For å slippe å betale blogspot har jeg bare fått domeneleverandøren av no-domenet til å peke videre til til teamcolibri.blogspot.no. (Ergo, selv om du skriver teamcolibri.no, så sendes du til teamcolibri.blogspot.no.) Fordelen med det er at jeg ikke har noen ekstra kostnad, ulempen er at enkelte hissige nettleser-beskyttere kan finne på å gi leseren en advarsel om at leseren re-routes. 

Kostnadene er fast, men lagringen går opp til 10GB, 35Gb etc. Nå kan du jobbe rundt det ved å ikke ha bilder på den serveren, men feks bruke en fildelingstjeneste slik at bildene i bloggen bare er en URL. Google Disk eller tilsvarende koster en brøkdel av det Wix skal ha for 35GB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/6/2021 at 4:17 PM, Bonavar said:

Jeg har fisket hele livet men først i voksen alder har jeg lyst til å ta dette ett steg videre. Dele bilder og erfaringer med andre å kanskje inspirere noen til å begynne å fiske ville vert gøy. Jeg har fremdeles mye og lære men tanken på å ha min egen blogg er der. Har ingen planer om å bli stor eller kjent på noen som helst måte. Vil bare ha mitt eget sted hvor jeg deler min erfaring med andre. @erik har du noen tips til å komme i gang ? Lurer kanskje mest på hvem eller hva slags plattform jeg burde bruke.  

En god ide kan være at man bestemmer seg for å skrive et visst antall ferdige bloggposter FØR man oppretter bloggen. Da finner man kjapt ut om det er vits eller ikke. 
Jeg fant feks ut at det ikke var noe særlig vits for min egen del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fiskemannen skrev:

En god ide kan være at man bestemmer seg for å skrive et visst antall ferdige bloggposter FØR man oppretter bloggen. Da finner man kjapt ut om det er vits eller ikke. 
Jeg fant feks ut at det ikke var noe særlig vits for min egen del. 

Dette er et godt tips! Du skal nok være ganske aktiv for å holde interessen oppe "der ute". Men kan du ikke "blogge" litt på FS, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TC-bloggen får 20-35.000 klikk hver måned, januar og februar er lavest og mai-juni høyest, hvorav ca 60% er returnerende lesere. De desidert mest leste artiklene omhandler utstyr, og har engelsk tekst. Vanlige turrapporter får 150-500 klikk i løpet av den første uken. Totalt sett er ca 50% av trafikken norske lesere, resten er spredt over store deler av verden med USA og Sverige som nest største og tredje største kilde til lesere.

Dersom målet er et høyt antall klikk, så må det litt innsats til med å spre innholdet. Tidligere var Facebook vår største kilde til trafikk, men etter at de har strupt all spredning av linker har Google tatt over som den største kilden. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.