Gå til innhold
Fiskersiden

Isfrie fiskevann i Østmarka?


dedekam
 Share

Recommended Posts

33 minutter siden, dedekam skrev:

Hei! første post her for meg - har kjøpt fiskestang for første gang i voksen alder, og er helt fersk:) 

Lurer på om noen her har tips om vann i Østmarka som er isfrie slik at jeg kan få prøvd meg litt?

 

Mvh

Thomas

fortsatt solid is på vannene i Østmarka, over 30cm de fleste steder. Det er noen åpne bekkeos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen var jeg på Steinsfjorden, 40-50 cm med perfekt stålis. (Med bor for ismeite behøver man ikke å ta turen til SATS etterpå.) Nå er gjerne isgangen i de lavereliggende vannene i Østmarka litt tidligere enn Steinsfjorden, men du kan trygt basere deg på at det er flere uker til det er fiskbart uten isbor også i Østmarka.

Derimot er det fult fiskbart mange steder i Oslofjorden, jeg har hatt et par turer ut etter dagens hjemmekontor den siste uken. Null napp, men deilig å høre bølgeskvulp igjen, og kjenne kveldssolen i trynet noen timer.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
39 minutter siden, FiskeFranz skrev:

Noen som vet når man kan vente seg at makrellen returnerer?

Det er makrell i Oslofjorden hele året. Men migrasjonen inn i fjorden begynner vanligvis rundt 1. mai og så øker det på utover. Hovedårsaken til at "folk flest" gjerne må vente til slutten av juni før de får makrell i mengder, er at makrellen har lett for å gå litt dypere før det. Men du finner bøttevis med makrell på 10-20 meters dybde i fjorden fra rundt 1. mai og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vann med masse is enda i Østmarka. MEN !  du må ha litt iskunnskap og ikke minst litt sikkerhetsutstyr.  Jeg gikk på Skøyter på Nordbysjøen i går og der var isen knall frem til kl 11 . Mykner i sola etter det .

Flere som gikk Børter til Losby også , da selvsagt med noen turer på land der isen er dårlig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske typisk og skjer hver vår, at så fort den første hestehoven dukker opp mellom hus og hjem, så er det noen som vil ut med kastestanga. Men vinteren er seig og snøen ligger dyp mange steder.

Senest mandag var jeg på skitur i Nordmarka sør, og man skal ikke langt inn før det er ganske så vinterlig. Her fra Skjennungen: B9EC1599-2811-4D74-8BE1-6FB320AF0343.thumb.jpeg.e3b26769e9459b2282630658ad4d5f38.jpeg

For øvrig et vann jeg har fått ørret i, men ikke et sted jeg ville lagt en «dedikert» fisketur til .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.