Gå til innhold
Fiskersiden

GARMIN ECHOMAP UHD 72cv + Svinger


Reeky
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en Askeladden P66, og i den er det et 11 år gammelt Garmin 720s ekkolodd, og en svinger som ikke fungerer. Jeg mister bunnkontakten med engang jeg nærmer meg over 10 knop, og mister bunnkontakten over 100 meter og sliter generelt med å tyde ekkolodd bildet så det er på tide med en oppgradering.

Jeg har ikke henger, og ønsker ikke veldig å utføre dette arbeidet med å montere svinger og ekkolodd selv, derfor har jeg kontaktet en av båtforhandlerene som kan utføre en slik jobb. Det jeg ønsker er å montere en hekkmontert giver, og forhandleren som skal gjøre dette har utelukkende garmin produkter, så tilbudet/forslaget jeg fikk var en GARMIN ECHOMAP UHD 72cv.

Litt om hva fiske jeg skal drive med. Jeg driver med tradisjonelt havfiske fra 0-200 metere, der jeg ønsker å se fisk dypest mulig og prioriteten er å finne fisk. Det går mye i torskefiske på våren, der det handler om å finne torsken som samler seg nært bunnen fra 50-100 meter. Og det handler om å fiske sei i dype fjorder, som vandrer fra 50 ned til 200 meter (400-500 dybde) og lange og brosme fiske på 200-300 meter.

Jeg har lest mye om dette og slik jeg forstår så er en Airmar 185TM-M, den beste giveren jeg kan få, men den sprenger selvsagt budsjettet, og er den kompatibel til å plugge inn i en GARMIN ECHOMAP UHD 72cv? Det finner jeg ikke ut av.

De svingerene som er innenfor budsjettet som ifølge den informasjonen jeg har funnet, dekker behovene mine er en hst-dfsbl, eller en 50/200/455/800-HDI svinger. Men leverandøren som skal utføre jobben leverer ikke de svingerene og de er vel heller ikke kompatible med en Garmin Echomap UHD 72CV?

Så det forhandleren kan montere er et Garmin Echomap UHD 72cv, med en GT23-TM giver, dette er den beste garmin giveren til mitt bruk slik jeg kan lese det. Jeg leser endel positivt om den, og noe negativt så jeg er usikker.
Og da er spørsmålene mine:
1. er dette mye dårligere enn de andre giverene jeg har nevnt tidligere.
2.Vil en slik giver være egnet for mitt bruk, eller bør jeg se bort ifra dette alternativet? 
3. Er det andre Garmin givere som jeg bør spør leverandøren om han kan montere?

På forhånd takk for svar!


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Reeky skrev:

Så det forhandleren kan montere er et Garmin Echomap UHD 72cv, med en GT23-TM giver, dette er den beste garmin giveren til mitt bruk slik jeg kan lese det. Jeg leser endel positivt om den, og noe negativt så jeg er usikker.
Og da er spørsmålene mine:
1. er dette mye dårligere enn de andre giverene jeg har nevnt tidligere.
2.Vil en slik giver være egnet for mitt bruk, eller bør jeg se bort ifra dette alternativet? 
3. Er det andre Garmin givere som jeg bør spør leverandøren om han kan montere?



 

Din forhandler har rett angående hvilke ekkoloddgivere som ikke er kompatible. :)

1. Du har nevnt mange givere. :) 23M ligger mellom HST-DFSBL og TM185M, nærmere 185 enn HST. Jeg har ikke brukt 23M selv, men har sett mye bra skjermbilder med den ekkoloddgiveren på Echomap. Med en echomap er dette den giveren jeg selv hadde valgt for din bruk.

2. Innenfor budsjettet er den godt egnet.

3. I praksis nei.

Vær litt obs på at montering av ekkoloddgiver for optimal prestanda også med båten i plan, krever litt prøving & feiling. For egen del så bruker jeg typisk en halv dag med båten opp og ned i vannet (jeg har henger...). Montere giver, ut og teste, båten opp, småjustere, båten ut igjen for ny test, opp igjen for mer justering etc. Slikt tar neppe forhandler seg tid til, så det er greit å være forberedt på at du kanskje må justere litt på et senere tidspunkt, En millimeter fra eller til kan ha stor effekt på hvordan giveren fungerer i plan.

Siden båten din ligger permanent på vannet, så sørg for at ekkoloddgiveren stoffes med egnet middel for dette. Feks MDR 720 eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, erik skrev:

Din forhandler har rett angående hvilke ekkoloddgivere som ikke er kompatible. :)

1. Du har nevnt mange givere. :) 23M ligger mellom HST-DFSBL og TM185M, nærmere 185 enn HST. Jeg har ikke brukt 23M selv, men har sett mye bra skjermbilder med den ekkoloddgiveren på Echomap. Med en echomap er dette den giveren jeg selv hadde valgt for din bruk.

2. Innenfor budsjettet er den godt egnet.

3. I praksis nei.

Vær litt obs på at montering av ekkoloddgiver for optimal prestanda også med båten i plan, krever litt prøving & feiling. For egen del så bruker jeg typisk en halv dag med båten opp og ned i vannet (jeg har henger...). Montere giver, ut og teste, båten opp, småjustere, båten ut igjen for ny test, opp igjen for mer justering etc. Slikt tar neppe forhandler seg tid til, så det er greit å være forberedt på at du kanskje må justere litt på et senere tidspunkt, En millimeter fra eller til kan ha stor effekt på hvordan giveren fungerer i plan.

Siden båten din ligger permanent på vannet, så sørg for at ekkoloddgiveren stoffes med egnet middel for dette. Feks MDR 720 eller tilsvarende.


Tusen takk for et godt svar. Da blir det en Echomap med en GT23! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.