Gå til innhold
Fiskersiden

Drammenselva nå på året?


Philip L
 Share

Recommended Posts

Mens jeg sitter her ute i nordsjøen og drømmer om fiske og telttur planlegges det litt.

Kommer hjem om en uke, og planlegger båt/fisketur kombinert med overnattning den uka.

Planen var å sette ut båten i drammen, for så å dorge oppover drammenselva den ene dagen/kvelden.

Overnatte på Lahellholmen og dorge seg en runde i Drammensfjorden dagen derpå.

Har noen noe tips til denne turen? Vil det være noe fisk i Drammenselva i det hele tatt? og tips/forslag til dorging av laks/Sø I Drammensfjorden? jeg tenker gule/røde wobblere til fiske begge stedene. Samt å vekte ned med blyparavaner til ca 10 meter og dorge på 20-30 m hele drammensfjorden rundt.

Hva tror folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kjent noen av stedene, Men skulle jeg forsøkt meg etter sjøørreten ville jeg også forsøkt meg på grunt vann. Særlig sørvendte bukter om det er sol og fint vær. Der kan vannet være en smule varmere og det kan samle fisk. Og med grunt mener jeg helt opp til 0,5 meter. Da er det kasting fra båt (eller land) som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp elva nå og hold deg i fjorden. Skulle du få en ørret i elva nå så er den et slips, abboren står per nå og sturer i elva mens isflakene passerer over hodet på de. :)

Ute i fjorden hadde jeg også gjort som TT. Alternativt dorget i samme område med sideparavaner og noe som går høyt i vannet. Da kan båten surre på «sikker dybde» mens jeg manøvrerer så paravanen subber land. Slowtrolling (elmotor og 0,8-1,4 knop) med sideparavan, tubeflue (eller agnfisk) og action-disc kan være særdeles effektivt når ørreten går grunt i vikene. Men følg med på paravanen, for i lav hastighet kan de fint la være å løse ut så man må gi tilslag selv når man ser at paravanen oppfører seg rart.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Siden drammenselva er ei lakseelv, så er det noen greier med fredningstider der. Og det er bare støinger å få der, om du i det hele tatt får noe. Dra andre veien i stedet, dorg deg utover mot svelvikstrømmen. Fra denne og utover forbi blindsand er det et bra område for sjøørret. Og hvis du har lyst, så kan du dra derfra og sør til ellefsgrunn østenfor langøya. Der har jeg truffet på fin sei på våren.

https://kart.gulesider.no/m/Brnkp

Her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte tips dere kommer med gutter. litt kjedelig at det ikke var så fiskefylt som jeg hadde trodd. Å gå nærme land er et alternativ, men dette blir en kosetur hvor jeg ikke har lyst på mye manuvrering, heller slappe av med en pils og nyte sola. ingen som har trua på noe palagisk, eller stor laks noen 50-100m fra land i drammensfjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Laks kan du sannsynligvis glemme. Den er ute i havet nå, og kommer ikke inn mot elvene før i slutten av april. På dagtid kan du dorge litt lenger fra land enn på kveldene, ørreten trekker ut på litt dypere vann på dagtid, typisk 2-5m. Jeg pleier å dorge slik at jeg går over buktene, og nært odder. Men det er nok ørret du må satse på på denne tida. Det kan dog slenge en og annen overvintret makrell, men det er kanskje litt for tidlig og kaldt i vannet enda. Drammensfjorden er ganske grei å dorge, detr er ikke så mye ureint langs land der. Utenfor svelvikstrømmen er det i allefall ganske rett fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Laks kan du sannsynligvis glemme. Den er ute i havet nå, og kommer ikke inn mot elvene før i slutten av april. På dagtid kan du dorge litt lenger fra land enn på kveldene, ørreten trekker ut på litt dypere vann på dagtid, typisk 2-5m. Jeg pleier å dorge slik at jeg går over buktene, og nært odder. Men det er nok ørret du må satse på på denne tida. Det kan dog slenge en og annen overvintret makrell, men det er kanskje litt for tidlig og kaldt i vannet enda. Drammensfjorden er ganske grei å dorge, detr er ikke så mye ureint langs land der. Utenfor svelvikstrømmen er det i allefall ganske rett fram.

Da tror jeg at jeg prøver på det! Så nærme som mulig uten at det blir ubehagelig! Får satse på klart vann og napp!

Ikke umulig at det blir en tur i ytre oslofjord så lenge været er greit. Kommer med rapport selvsagt!

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det var desverre ikke blitt noe fisk i drammenselva eller fjorden hittil i år. Har blitt 4-5 dager med dorging etter laks på noen steder og med noen wobblere jeg har fått anbefalt.

Fikk en storspist makrell, men det var det.

Nå har det jo gått noen måneder siden sist jeg spurte. Men jeg henvender meg til de kloke nok en gang.

Kan man lure en laks i drammen i morgen mon tro? Er det for høy og brun vannføring i drammenselva til å prøve der?

Hele fjorden er vel brun av smelte/regnvann den også, men er det muligheter for at laksen ser godt nok til å la seg lure av noe rødt/gult/gull?

Fikk min første store ørret i tyrifjorden for noen dager siden i brunt vann, så det meste er mulig!

Har folk noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er ikke umulig, men det er endel vann mellom hver fisk så tidlig på året. Det er tatt 9 stk i de nedre delene av lågen siden det åpna den 15 mai. Brunt vann har ikke så mye å si, så lenge det ikke er "gjørmevann" Laksen gå uansett ikke så veldig langt etter redskap, så du bør kanskje fiske litt dypt etter den. Men er du heldig, så er den gjerne stor så tidlig, smålaksen kommer litt seinere.

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammenselva er stor men fiskbar og har klarnet opp ganske så bra. Kom mye regn i dag så om det påvirker vet jeg ikke, spørs mest hvor mye som kom lenger opp i nedslagsfeltet. Nå er det vel området litt nedenfor nederste brua i mjøndalen som har størst mulighet for resultat vil jeg tro, bra drag i elva der nå, det har blitt tatt bra med fisk der de senere sesongene, og dermed flere fiskere. Elva har vært lav hele vinteren, og først stor nå som det endelig kom litt nedbørsmengder, så mulighetene er nok tilstede for at de første har sneket seg opp i elva

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.