Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske med søkke/splitthagl


Lar51986
 Share

Recommended Posts

Hei

Lurer bare på noe angående bruk av vekt ved markfiske.

Hvilken størrelse på slitthagle ville dere valgt ved bruk av Andersdupp? Glidende eller typen man klemmer på? Vil glidene som vil ende opp ved kroken gjøre fisken mistenksom? 

Hva med oppsett med bunnfiske, bruk av pæresøkke med mark i oppheng lengre opp? Vekt på pæresøkke?

 

Jeg ønsker å bruke søkker/splitthagle som er fri for bly, noen som har anbefalinger?

 

Vet noen av dere hvilket materiale som vanligvis brukes i blant annet Søvik sine sluker, som forek. Søviksluken, Søvik Auren, Søvik skeia, Søvik Brislingen? Og hva med wobblere fra Prey. Jeg ønsker å vite om disse inneholder bly eller ikke, da jeg ønsker å ikke bruke utstyr som innholder bly til fiske.

 

Endret av Lar51986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget med en Andersdupp er jo at marken og søkket skal ligge beskyttet inne i duppen ved kast. Dette forutsetter glidende søkke. Jeg har imidlertid ofte brukt et lite spitthagl 20-30 cm over marken, når barna har fisket med slik redskap. Da blir redskapen fremdeles ganske enkel å kaste, men man unngår søkket helt nede ved marken. Men om det har noe å si for fisken, vet jeg jo ikke ... Jeg (barna) bruker for øvrig en lettere kopi av Andersduppen, på 10-12 gram, ikke den klassiske bomben på 35 gram. 

Skulle jeg fisket med pæresøkke, ville jeg hatt marken i enden, søkket løpende fritt på sena og med en duppstopper eller et lite splitthagl som stopper 50-70 cm over kroken. Vekt - det minste du trenger for å kaste dit du vil. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Søkke helt nede på kroken gjør ingenting for fisket, fisken bryr seg fint lite om det når du fisker med mark, og sjansen for vase er mye mindre på denne måten.

Hele ideen med andersdupp er at den fungerer som et "anker" i vannskorpa, og gjør det mulig å jigge agnet opp og ned langs bunnen. Da kan du bruke søkke rett over kroken her også. Det er faktisk vel så effektivt at marken synker helt ned på bunnen mellom hver gang du drar den opp under dette fisket

Materialet i de fleste søkker og splitthagl som selges i dag er tinn. Til sluker så er det vanligste materialet en sink-legering med smeltepunkt på ca 600 grader Dette muliggjør støping i former av f.ex jern som har langt høyere smeltetemparatur. Metoden kalles presstøping. Bly er lite brukt til dette. Bly er for det meste utgått fra slik produksjon.

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ang splitthagl så får du utmerkede sett med flere størrelser i en eske. Bruk så mange/tunge at agnet synker gjennom duppen, men ikke for mye heller. Agnet skal ikke synke for fort.

For pærebly så er det kastevekta som er det viktige. Også her, ikke tyngre enn nødvendig. Til vanlig ferskvannsfiske så er 15-30 g et greit utgangspunkt. I saltvann så er det utstyret som bestemmer, se på stanga du har og bruk søkker ut fra hvilken kastevekt den er beregna på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.