Gå til innhold
Fiskersiden

Krokstørrelse (sirkel) for kveite?


erik
 Share

Recommended Posts

Forberedelsene for turen i juni tøffer videre, nå gjelder det valg av krok for agnfiske.

Vi kommer til å fiske aktivt med jigg, men av tidligere erfaring er det lurt å ha en stang med agnfisk som fisker passivt rett ved (eller rett under) båten samtidig så lenge forholdene tillater det. Tidligere har jeg brukt en rigg med enkeltkrok i leppa på agnfisken, og en treblekrok lengre bak. Det har forsåvidt fungert bra med tanke på selve fangsten, men er et Helv**... ved avkroking og fang og slipp. I år tenkte jeg derfor å gå over til en sirkelkrok i leppa på agnfisken som eneste krok. Men da er spørsmålet hvilken størrelse? Jeg har sett på Mustad Tuna Circle 39965-DT som ser ut til å tåle det meste, og magefølelsen sier 10/0.

https://www.skittfiske.no/mustad/180143/mustad-tuna-circle-39965-dt--hash-12-0-tuna-circle-hook

Holder magefølelsen mål eller bør jeg gå for en annen størrelse? Agnfisken er typisk sei på 500-800g. Om vi ikke kroker mindre kveiter med denne riggen så er det helt greit, det viktige er at den holder for de større, og at jeg ikke kroker meg selv i prosessen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner godt ditt ønske om å unngå treblekroker. Sirkelkrok kan fungere til kveite. Har aldri prøvd kroken til Mustad, men den fungerer sikkert. Men jeg har primært brukt kortskaftede enkeltkroker til dette fisket, som for eksempel Owner Offshore 5129 eller Gamakatsu LS4123. Har også brukt Big Game kroken til Mustad (husker ikke koden), men den var litt sløv i utgangspunktet, og måtte slipes opp. Men solid og funksjonell krok til formålet. Må uansett sjekke krokspissen regelmessig. Størrelse 7/0-10/0 er passe, litt avhengig av agnfiskstørrelse. Til sei eller makrell på 500-700 gram er nok 10/0 å foretrekke.

Har rigget med to kroker, en festet ved hodet og en ved haleroten. Lager riggen "gjennomløpende", der den forreste kroken festes med spade-end knute. Vanskelig med nylonfortom (eller fluorcarbon) på 1-1.2mm. Vær derfor nøye med samsingen, og beregn slik at tampen fra knuten er 20cm+. I denne festes den andre kroken. IKKE KNYT TYKK NYLON DIREKTE I ET KROKØYE MED SÅ TYKT GODS!! Det vil gli opp, og det vil du ikke skal skje når 100+ plata sitter i den andre enden. Istedenfor festes en solid virvel med ditto splittring, som så kroken festes i. Virvelen er mye tynnere i godset, og da glir ikke knuten opp  så lett. Utfordringen med agnfisk og enkeltkrok er at man risikerer at krokspissen klemmes inntil agnfisken, og da får ikke kroken så lett feste i kveitekjeften. Bruk eventuelt agnstrikk for å få kroken til å "stå ut".

Jeg kan for øvrig anbefale duppmeite, eller dupptrolling som det også kalles. Da kan dupptakkelet drive kanskje 50 meter bak båten, samtidig som man jigger vertikalt. Utrolig kult når ei kveite tar agnfisken på dupp. Selv en stor dupp røskes under med et smell, og det gjelder å ha finstilt knarren på snella, for her går det som regel unna. Det er ikke så nøye at agnfisken sleper bunnen. I Nord-Norge er vannet så klart at en kveite som ser opp uansett vil se en agnfisk som svever 5 meter eller mer over hodet på den, og med letthet kan svømme opp og plukke den. Derfor er jeg ikke så bekymret for å fiske med noen meters underdyp. Dessuten fiskes det som regel ikke på så store dyp etter kveite, typisk 20-40 meter.

EDIT: har forresten selv bestilt tur nordover i juni. Så får vi se om det blir koronarestriksjoner, eller om vi klarer å karre oss nordover.

Kveite - strongest there is! :)

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Jeg har pleid å knyte pluss lime, men så har heller ikke krokene jeg har brukt før hatt så grove øyne som disse. Jeg bruker dupp allerede, det fungerer fjell.

 

SAS har booket om flighten fem ganger siden vi bestilte i desember. Heldigvis ble det til vår fordel i siste runde, men vi får bare se hva de finner på etterhvert som det nærmer seg.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er mange religioner vedr kroker og knuter til alt fiske.

Det viktigste er å dele erfaringer.

Selv bruker jeg en relativt stor sirkelkrok i nesa på agnet, med en rapalaknute slik at kroken/agnet får dingle fritt. Se bildet, aner ikke hva størrelse er. Her er tålmodigheten utfordrende, vente lenge nok med tilslag og være sikker på at kveita har fått agnet inn i kjeften. Gjøres dette "etter boka" så vil kroken sette seg perfekt. 

Noen ganger bytter jeg oppsett, og har en str 3 owner treblekrok bak på agnet og en rett ganske liten enkelkrok med rett skaft i nesa få agnet. Knyting som piscator beskriver.

IMG_1567.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

den avbildete stinger-kroken fungerer utmerket. Som Erik skriver festes den best til agnfisk eller shad-hale med strikk. Den røskes lett løs, men det er litt av poenget. Utfordringen er alle småbrosmene ("lubbjävler") som hele tiden roter til takkelet, som gjør at det må justeres. Apropos selvmotsigelsen Erik skriver om, så har man lite nytte av en sirkelkrok i kjeften på agnfisken, hvis fisken likevel krokes i stingeren, som den klart oftest gjør. Men man kan naturligvis bruke en sirkelkrok bak også, istedenfor en stinger. Da har man ihvertfall et konsekvent opplegg. Dette har ikke jeg testet ut, men det fungerer nok i tilfelle best med agnfisk. Til shad kan man ikke basere seg på at fisken kroker seg selv, som jo er hensikten med sirkelkrok. Skjønt det skjer jo av og til at kveita sluker hele shaden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.