Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til bærbart ekkolodd


Truls HJ
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har lyst til å investere i et ekkolodd. Hovedsaklig tenker jeg å bruke dette i forbindelse med fluefiske etter gjedde. Jeg fisker for det meste fra pontongbåt, men tenker også bruke det i kajakk og gummibåt. Jeg ønsker å finne byttefisk, og finne strukturer marbakker og dypere områder, i tillegg til å se fisken jeg er ute etter. Fiske dypere enn 15m med flue er vanskelig, men innti 20-25 m bør jeg kunne dekke. Hovedsaklig 1-6 meter dybde. Jeg tenker en pris opp rundt 10K eller noe rundt der om det er nødvendig for å få noe som er brukbart. Legger heller litt penger i det enn å kjøpe noe halvveis. Er grønn på området, så jeg håper på litt hjelp til å finne frem i jungelen av ekkolodd og markedsføringsuttrykk. Har prøvd å lese meg opp, men føler meg ikke særlig klokere. På forhånd takk for hjelpen! Mvh Truls

Endret av Truls HJ
edit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Alle ekkolodd kan gjøres bærbare/ portable. Hvor portabelt er da egentlig opp til deg selv, med tanke på valg av batteri, holder for selve skjermen etc. Her ser du min portable løsning. Den er nok overkill så det holder for din bruk, men tar deg gjennom prinsippet:

https://teamcolibri.blogspot.com/2020/01/portabelt-ekkolodd-60.html

Så har du ferdig løsninger. Disse kommer typisk i en veske med alt du trenger i selve vesken. Dvs skjermen, batteri, batterilader og brakett som holder skjermen. Teamkompis Dag bruker dette på sin egen flytering, i form av Lowrance Hook Reveal (7 HDI) og kajakk. Her ser du det settet:

 

(For ordens skyld, Dag er ambassadør for Lowrance, videoen er laget for de.) 

Kittet kan også kjøpes uten skjermen, og da brukes med Elite FS (modellen over Hook Reveal) eller HDS (toppmodellen) og den ekkoloddgiveren du måtte ønske.

Garmin har også slike kitt, både til innstegsmodellen Striker (tilsvarer Hook Reveal) og til mellomklassemodellen Echomap (tilsvarer Elite FS). Valget mellom Garmin og Lowrance er rent smak og behag.

Raymarine sin Element finnes også i tilsvarende kit. Denne har jeg ikke prøvd selv, men tilsvarer Lowrance Hook Reveal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har sett litt på de i mellomklassen, og da spesielt elite fs men grønn som jeg er på dette med ekkolodd så har jeg ikke helt skjønt om dette er komplette sett eller hva jeg eventuelt skulle trenge i tillegg. Jeg skal titte på det du har lagt ved (gjør ikke meg noe om det er litt reklamepreget, de som jobber med det kan ofte sine egne produkter inngående)

Dette er jo hovedsaklig for morroskyld, og for å bygge enda et skritt videre på en altfor omfattende hobby, med fluefiske etter det som fluefisking kan, fluebinding, stangbygging, og nå elektronikk. Har fått gjedde på hjernen, og da er ekkolodd et naturlig steg videre for å finne grunner, strukturer, byttefisk osv en naturlig vei videre. Alltid noe nytt å lære seg! Kommer sikkert med noen "dumme" spørsmål etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel vri er å kjøpe Elite FS som pakke med "Active Imaging 3 in 1" og så kjøpe isfiskekittet. Da har du ekkoloddgiver i kittet for isfiske og får enkel bruk i feks en flytering, og så bruker du AI 3i1 på kano/ jolle/ båt. I en flytering er uansett sidescan nærmest ubrukelig, fordi du vingler for mye under fremdrift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 6.4.2021 at 12.40, erik skrev:

En enkel vri er å kjøpe Elite FS som pakke med "Active Imaging 3 in 1" og så kjøpe isfiskekittet. Da har du ekkoloddgiver i kittet for isfiske og får enkel bruk i feks en flytering, og så bruker du AI 3i1 på kano/ jolle/ båt. I en flytering er uansett sidescan nærmest ubrukelig, fordi du vingler for mye under fremdrift. 

Takk for hjelpen! Det ble bestilling på elite fs m/3 in 1, så de er det bare å glede seg til det dukker opp og så ta et skritt inn i den delen av hobbyen også! Det bli gøy å lære seg, og forhåpentligvis nyttig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vil bare si takk for hjelpen, dette ser ut til å bli en veldig fin og nyttig investering! Har fått et par aha-opplevelser på et par plasser, og sidescan fungerer imponerende bra når jeg kjører med elmotoren. Imponerende detaljert, men jeg har litt å lære mht å tyde hva jeg ser på loddet. En artig sak var første gang jeg var rimelig sikker på at det var en fisk jeg så, var det litt sånn OI! Se der det kan jo være en fisk... Det må være fisk... Bang, så hugg det! 

Fant et par fine skrenter, og noen stimer med byttefisk, og overganger mellom vegatasjon og skrånende marbakke. Veldig nyttig!

IMG_20210509_140520.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.