Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan ta diger gjedde 20kg+


GeirAage24
 Share

Recommended Posts

Akkurat hva trenger jeg for å fiske opp en gjedde på +20kg? Jeg har bestemt meg for å prøve å få gamle olga på kroken. Men jeg vet lite om fiske.  Den sgjedda er over 15 år gammel og jakter ender/gjess daglig. Jeg slår til i Mai,,, hva trenger jeg av utstyr? tror jeg skal bruke bogskinke som agn, den liker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GeirAage24 skrev:

Akkurat hva trenger jeg for å fiske opp en gjedde på +20kg? Jeg har bestemt meg for å prøve å få gamle olga på kroken. Men jeg vet lite om fiske.  Den sgjedda er over 15 år gammel og jakter ender/gjess daglig. Jeg slår til i Mai,,, hva trenger jeg av utstyr? tror jeg skal bruke bogskinke som agn, den liker det. 

Ut ifra det du skriver, så trenger du i alle fall bogskinke. Og trolig en god dose flaks. Og så trenger du en matte, veienett, tang og kamera lett tilgjengelig, for så store gjedder skal slippes ut igjen ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de slippes ut igjen? 

https://www.rb.no/fisk/nyheter/natur-og-miljo/monstergjedda-pa-snaut-20-kilo-dro-gummibaten-etter-seg-i-en-time/s/5-43-541157

Dette er like ved der jeg skal fiske. Han Willy la den gjedda i frysern. 
 

Angående utstyr, så mente jeg stang og line sterk nok til å holde +20kg. Link helst. 

Endret av GeirAage24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store gjedder bør slippes pent ut igjen av flere årsaker, men for de som ikke liker gjedda som sportsfisk er kanskje det viktigste argumentet at litt røft regnet så erstattes en tikilos gjedde av 100 kilosgjedder, og det er de små gjeddene som primært spiser for eksempel ørret. (Som typisk er den fisken "gjeddehatere" helst vil ha mer av.) Man kan med andre ord ikke fiske ut en bestand av gjedder, og ønsker man å redusere en bestand av gjedder er det lurt å slippe ut igjen de største. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare har tenkt å klubbe den i hodet så håper jeg egentlig at du ikke lykkes. Hva skal du med den egentlig? Ikke er den bra mat og den gjør kun nytte i vannet og har gode gener som bør videreføres. Og det er bare trist om en rekordgjedde skal slås ihjel og legges i fryseren. Så vanvittig unødvendig. 

Kan kanskje være greit å justere ambisjonene litt også, ellers tror jeg det ender med skuffelse det er tross alt ingen registrerte/godkjente (mht rekord) gjedder på 20+ som er tatt her til lands.

Det du trenger utover rett sted til rett tid, er enorm tålmodighet og griseflaks!

 

Endret av Truls HJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.