Gå til innhold
Fiskersiden

ECHOMAP UHD 62cv eller HELIX 5 CHIRP SI GPS G2


trondkevin
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg er ganske grønn på båt, men skal forsøke å sette sjøbein i løpet av sommeren. Fiske er en av flere grunner til kjøp av en liten båt (15fot, 50hk), og har sett på forskjellige ekkolodd og kartplottere. Har havnet ned på to (kom gjerne med alternativer og tips):

- HELIX 5 CHIRP SI GPS G2, pris. ca. 6000kr umontert

- ECHOMAP UHD 62cv, pris. ca. 10 000kr montert av forhandler

Ser det er forskjell på givere, downimaging, side imaging osv. Det er også 5Hz og 10Hz på GPS, og 6" vs 5".

 

Noen som kan gi noen tips til valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, erik skrev:

Velkommen til forumet!

Vi trenger dog litt mer informasjon om antatt bruk. :)

Hva slags fiske snakker vi om? Hvilke dybder fisker du primært over? Fisker du primært etter pelagisk fisk, eller fisk som liker seg tett på bunnen? 

Takk for det :) 

Jeg er vel det man kan kalle en "enkel fisker", altså ikke så nøye hvilke typer per nå. Kan se for meg at jeg vil ha muligheten til å kunne oppsøke områder med riktig type bunn og dybde for å fiske spesifikt etter arter.

edit/ en annen ting er også hvor enkelt/vanskelig det er å montere slikt i en åpen båt. Vil tro det er relativt enkelt?

Endret av trondkevin
tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart hadde jeg droppet å se på enheter med 5-toms skjerm, disse blir svært lave på grunn av "widescreen"-orienteringen. Garmins 62 er slettes ikke verst, og med tanke på 2D-ekkoloddet (det vanlige ekkoloddet) den desidert beste av disse to. Valg av ekkoloddgiver er avgjørende på litt større dybde (40+ meter), derav spørsmålet om type fiske, men Echomap kan leveres med svært mange ulike ekkoloddgivere.

I mine øyne er det ikke vanskelig å montere dette. Der folk typisk feiler, er plassering av ekkoloddgiver, og underdimensjonerte kabler. I den forbindelse kan disse to være verdt en kikk:

https://teamcolibri.blogspot.com/2020/06/montering-av-ekkoloddgiver-slik-gjr-du.html

https://teamcolibri.blogspot.com/2020/02/what-size-wiring-to-use-for-my-unit.html

 

Oppsummert: Basert på informasjonen du har gitt hadde jeg valgt Garmin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT24 har jeg ingen personlig erfaring med, men den er basert på samme 2D som GT54 som jeg har noen hundre timer med. 2D-delen er primært egnet for fiske på litt runnere vann, den viser fisk godt ned til 50-ish meter (high chirp og 350W). Den er glimrende til abbor/ gjedde/ sjøørret og pelagisk trolling (ørret). Du får bunnlinje med den til 300+ meter, men grunnet den store konevinkelen og lave effekten viser den bunnstruktur dårlig på dypt vann, så dette er definitivt ikke en ekkoloddgiver for havfiske. :)

 

Her fra pelagisk trolling etter ørret:

IMG_8754.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

GT21 er helt klart bedre egnet i sjøen enn GT24. Kraftigere 2D med smalere konevinkel, dog ikke chirp. Downvü er også med lavere frekvenser mer egnet på litt mer dybde. Best er nok GT23, som har medium chirp på 2D, og samme downvü som GT21. 

Har sett på litt videoer og bilder som sammenligner fast frekvens med chirp, og for et utrent øye er det ikke sååå stor forskjell. Er visst ikke mulig å få tak i GT23 før om flere uker, så da er nok kanskje GT21 å foretrekke fremfor GT24, selv med 2D-en uten Chirp? De er et stykke fra hverandre prismessig også. Da får jeg iallfall "HD" ClearVü ned til maks 300m istedenfor UHD clearVü ned til maks 60m som GT24 kan.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekkoloddet som "bestemmer" hvilke frekvenser som det sendes på, så du kan "tvinge" en ekkoloddgiver til å sende på alle frekvenser ekkoloddet støtter (så lenge softwaren i ekkoloddet tillater det). resultatet kan bli bra, og mindre bra. :) Disse giverne har dog XID, med andre ord gjenkjenner ekkoloddet de så du får bare valgt frekvenser som ekkoloddgiveren er bygget for. 

Med alternativene vi har nå, hadde jeg valgt GT21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, erik skrev:

Det er ekkoloddet som "bestemmer" hvilke frekvenser som det sendes på, så du kan "tvinge" en ekkoloddgiver til å sende på alle frekvenser ekkoloddet støtter (så lenge softwaren i ekkoloddet tillater det). resultatet kan bli bra, og mindre bra. :) Disse giverne har dog XID, med andre ord gjenkjenner ekkoloddet de så du får bare valgt frekvenser som ekkoloddgiveren er bygget for. 

Med alternativene vi har nå, hadde jeg valgt GT21.

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.