Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter gjedde; Student Oslo


Engan
 Share

Recommended Posts

Heisann, jeg er student i Oslo og trenger tips til fangst av gjedde. Jeg er fra Haugesund hvor gjedda er verken tallrik eller velkommen, så da vil jeg benytte sjansen i mens jeg befinner meg på østlandet. Jeg tenker jeg vil sette av en dag til pause fra eksamener, men vet ikke hvor jeg skal sette pin'en på google maps enda ...

Jeg har hørt det er gjedde i Akerselva, men vet ikke hvor stor sjansen er for å få noe der, eneste jeg vet er at det er fryktelig nærme og lett tilgjengelig:lol: Ellers har jeg lest at Nøklevann, Sognsvann eller Båntjern kan huse noe. Noen her som kan veilede meg på en ikke for lang eller vanskelig tur? Har heller ikke tilgang på bil. (Legg gjerne ved evt. fiskekort osv.) Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Truls HJ skrev:

Det er gjedde i akerselva. Fisket mye der før og fikk en god del gjedde der elva roer seg ned etter strykene på nedsiden av fossen på frysja. Ingen store,  men noen rundt et par tre kilo om du er heldig. 

 

Der rett etter Brekkefossen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Engan skrev:

Heisann, jeg er student i Oslo og trenger tips til fangst av gjedde. Jeg er fra Haugesund hvor gjedda er verken tallrik eller velkommen, så da vil jeg benytte sjansen i mens jeg befinner meg på østlandet. Jeg tenker jeg vil sette av en dag til pause fra eksamener, men vet ikke hvor jeg skal sette pin'en på google maps enda ...

Jeg har hørt det er gjedde i Akerselva, men vet ikke hvor stor sjansen er for å få noe der, eneste jeg vet er at det er fryktelig nærme og lett tilgjengelig:lol: Ellers har jeg lest at Nøklevann, Sognsvann eller Båntjern kan huse noe. Noen her som kan veilede meg på en ikke for lang eller vanskelig tur? Har heller ikke tilgang på bil. (Legg gjerne ved evt. fiskekort osv.) Takk :D

Hei, og velkommen til Tigerstaden! jeg tenker studentlivet er ganske traurig for tiden... Både Nøklevann og Sognsvann har gjedde, men ingen av de vannene regnes som spesielt "enkle". Det samme vil jeg si om Bogstad og Østernvann. Har du sykkel, går det jo an å kombinere trim og fisking og forsøke seg litt forskjellige steder. 

Ikke så langt unna Valler stasjon på T-banen mot Kolsås i den delen av Oslo som kalles Bærum :P, ligger det et lite tjern som heter Dælivann. Der var det i alle fall i gamle dager ganske mye smågjedde. Det er et ganske tjukt vegetasjonsbelte rundt vannet, så man må lete litt etter plasser og komme til (ev. bli våt på beina ....). Dupp og agnfisk er fint å bruke på vegetasjonsrike plasser. Mort til agn fisker du lett i vannet. Bruk en minikrok og lag en liten blanding av hvetemel og vann som du ruller kuler av og klemmer rundt kroken. Det sitter ikke supergodt på kroken, men godt nok til å få noen mort.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at selv om det blomstrer i byens parker, klamrer vinteren seg fast noen steder. Det er mao ikke sikkert det er isfritt på aktuelle vann ennå. Nøklevann er nok isfritt, og jeg tipper Bogstad er det óg. Sognsvann og Dælivann kan være mer tvilsomt. Det var is på Steinbruvann ved Grorud sist fredag, og det ligger ikke veldig høyt. Det vannet kan for øvrig legges til listen over relativt lett tilgjengelige, men trolig litt treige gjeddevann. 

Det går ganske mye vann i Alkerselva nå. På de roligste områdene har det kanskje ikke så mye å si. Vannføringen kan sjekkes her http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/0006.00038.000/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TT skrev:

Jeg kan legge til at selv om det blomstrer i byens parker, klamrer vinteren seg fast noen steder. Det er mao ikke sikkert det er isfritt på aktuelle vann ennå. Nøklevann er nok isfritt, og jeg tipper Bogstad er det óg. Sognsvann og Dælivann kan være mer tvilsomt. Det var is på Steinbruvann ved Grorud sist fredag, og det ligger ikke veldig høyt. Det vannet kan for øvrig legges til listen over relativt lett tilgjengelige, men trolig litt treige gjeddevann. 

Det går ganske mye vann i Alkerselva nå. På de roligste områdene har det kanskje ikke så mye å si. Vannføringen kan sjekkes her http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/0006.00038.000/index.html

Takk for lenke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

prøv ved vulkan-der alle reastaurantene er. ved broen nedenfor der bilene går-så jeg selv en ble tatt på over 3 kg for to år siden. hørt om en på fire kg der og flere ganske store . de spiser seg bra mette på ørret der-spesielt siden det er satt ut mye ørret. bare ta de opp. gjedde er harakiri for ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, staalel5 skrev:

prøv ved vulkan-der alle reastaurantene er. ved broen nedenfor der bilene går-så jeg selv en ble tatt på over 3 kg for to år siden. hørt om en på fire kg der og flere ganske store . de spiser seg bra mette på ørret der-spesielt siden det er satt ut mye ørret. bare ta de opp. gjedde er harakiri for ørret.

Dette er på laksesona, så da må du ha eget fiskekort og holde deg til sesongen. 
 

Men for all del, fisk gjerne opp noe gjedde her, men da foretrekker jeg at den slås ihjel ..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Truls HJ skrev:

Det gjør ingen forskjell om man tar ut en håndfull gjedder. De hører hjemme der, så da synes jeg de like gjerne kan få være. Lite vits å slå ihjel en fisk bare fordi man ikke synes den skal være der. Vær snill med gjeddene, de er fremragende sportsfisk 

 

I utgangspunktet er jeg enig. Men akkurat når det gjelder den korte, anadrome strekningen i Akerselva, kjenner jeg at jeg blir litt konservativ .... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.