Gå til innhold
Fiskersiden

Sesongen i gang!


TT
 Share

Recommended Posts

Etter en kort kveldstur med to gutter i kano på Steinbruvann, erklæres markasesongen i gang. 
 

Vi padla vannet ned og opp, inkl et landhogg med toddy, gjemsel og «parkour». To wobblere hang bak kanoen, uten respons. 
 

Dette var mitt første forsøk på Steinbruvann. Jeg har planer om litt mer seriøs wobbler-vasking med litt mer padlesterkt mannskap, om kort tid. 9D13AEA3-F737-465F-A84C-00DC95155882.thumb.jpeg.2511cfbabbc3dd6aee993aeec23ae167.jpeg

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, erik skrev:

Nydelig!

Med endringen i lovverket rundt bruk av elmotor er det lov (men sikkert utopi) å håpe at det åpnes for bruk av elmotor i de større vannene i marka. Da kan kanskje jeg også gjøre en satsning igjen. :D

Når farkosten er kano, er ikke motor noe stort savn, synes jeg. Det er såpass enkelt å holde denne i grei fart. Særlig om 6 åringen i front byttes ut med en voksen ... Med elmotor følger også batterier osv, og da blir jo vekten på det som skal fraktes til vannet etter hvert ganske høy. 

Packraft har jeg så vidt forsøkt å dorge med. Det blir litt masete. Det skal ikke så mye motvind til før farten med en slik er ganske traurig. Så packraft bruker jeg mest som "bellyboat", dvs til fluefiske. 

Den største barrieren for "båtfiske" i de større vannene lenger inn i marka, er jo at farkosten må fraktes inn, og da blir alt annet enn packraft et litt større prosjekt. 

Steinbruvann er uansett lavterskel. Det merker man jo på antall folk langs vannet osv, men utpå er det jo fredelig. Vannet skal visstnok inneholde stor, fiskespisende ørret, og det er derfor jeg tenkte å gjøre noen forsøk. Normalt henger jeg en 5 cm Rappala bak kanoen, men jeg "tvinger" meg til å gå opp i størrelse her. Helt opp i 11 cm var jeg i går, selv om det føles litt "feil". 

Neste gang skal jeg også ta med ekkoloddet. Kanskje jeg til og med kan logge litt, om jeg får et lynkurs .... (Jeg ser vannet ikke er registrert på Dybdekart.no) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det ble en ny runde med wobbler-vask på Steinbruvann i går. Vi var også innom Romstjern, som ligger litt lengre inn. Begge vannene skal i følge OFA-kartboka, ha en stamme av stor, fiskespisende ørret. Dem så vi intet til, men det føles bra å ha forsøkt. 

Jeg tviler på at det blir mange nye turer hit, men det er jo ganske lavterskel, så en tur i ny og ne utelukkes ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå kjenner ikke jeg Steinbruvann spesifikt, men jeg synes "lite action" er en gjennomgangsmelodi i omtrent alle de vannene I Oslomarka (ene) jeg har fisket i. Årsaken til dette er nok sammensatt; tynne bestander av fin fisk, kanskje overfisket noen steder? Uansett tror jeg at den som skal satse i Oslomarka må forberede seg på at fisken ikke står i kø. Så kan det jo hende man en sjelden gang råker på? Dette er ihvertfall min tilnærming til Marka-fisket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
6 timer siden, Bonavar skrev:

Ikke bydd så mye på meg selv i det siste TT. Men om sesongen er i gang kommer jeg etter deg ,)

Bare kom, du! Jeg har ikke akkurat tømt marka for fisk. Jeg har vel strengt tatt ikke hatt napp. Selv ikke med mark og lett søkke i en av favoritt-elvestrekningene mine. Og akkurat det var litt overraskende ....

604AF6CC-5CB2-432C-B6C3-C635DDC396A7.thumb.jpeg.312c3c9f0677e0ae2efff69c8d476fb8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TT skrev:

Bare kom, du! Jeg har ikke akkurat tømt marka for fisk. Jeg har vel strengt tatt ikke hatt napp. Selv ikke med mark og lett søkke i en av favoritt-elvestrekningene mine. Og akkurat det var litt overraskende ....

604AF6CC-5CB2-432C-B6C3-C635DDC396A7.thumb.jpeg.312c3c9f0677e0ae2efff69c8d476fb8.jpeg

Slutten av Mai tidlig Juni skjer det vel mye husker jeg rett.. Blir noe kjedelig ja når man ikke engang får napp med dupp og mark !! Been there,done that TT :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er i alle fall årets første brunørret notert. 1A83ADC3-FF0E-4789-A09B-60BE786ADA3B.thumb.jpeg.d9558e4e17541a19f421b2e36ef36ed4.jpeg
 

Ikke verdens største, men artig like vel. Målebåndet er til ære for Colibri-cup. Jeg må jo ha inn et juni-lodd i trekningen. 
 

Jeg hadde trua på flere fisker, da den første kom etter 45 sekunder, men jeg endte opp med mye padling og spotting etter vak, og lite egentlig fisketid. Det var litt vind og ikke mye vaking, så det ble å lete opp områder i le. Flott dag i «båten» uansett. 
1D8F99AF-D194-4407-A904-95EE99290026.thumb.jpeg.89ffccb5b61c0a70b2e1e8b586f79df2.jpeg04C0FCFC-06B1-49AA-9D9A-5D5ECE042B7D.thumb.jpeg.474811d79015ca03004e86f5b07b1b83.jpeg5E1212CE-4EEF-4F87-8C9A-DA3E91456FAC.thumb.jpeg.9ce4c257cac87d29bede911825dad006.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cannonbang skrev:

Hei

Er det ikke litt hasardiøst å gi seg i kast med sånne fisker i en liten gummibåt?

:D:D:D

Jo, det er fullstendig galskap, men jeg liker å leve farlig :P

Det minner meg forresten om en historie for noen år siden, om en fyr som fisket fra kajak utenfor Tromsø og fikk på kveite. Kveita satte kurs mot Grønland med fyren på slep, men det endte god, i alle fall for fiskeren.

Åssen er det med deg @cannonbang, har du årskort på Brufoss i år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Har ikke kjøpt enda, men skal snart. tegner bra til i år, ganske bra fangster i de nedre delene så langt. fritt salg på årskorta, ikke nødvendig å forhåndsbestille på brufoss.

Ja, jeg ser elva er nede i 80 kubikk nå, så da bør fiskeforholdene være fine bare det kommer noe fisk ...

Det kan se ut til at det ikke blir noen trønder-tur på meg i år, så da satser jeg på flere (trøste-)turer i Lågen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
13 timer siden, Fiskenoob skrev:

Om du fisker i Steinbruvann, du har ikke prøvd å ta turen inn til Aurevann? Har vært der 3 turer med Packcraft selv i år, men kun småfallen abbor å vise til. Men vannet er fint og langt mindre befolket enn Steinbruvann..

Aurevann er et godt tips det!

Jeg var der en tur i fjor i forbindelse med en telttur noen foreldre arrangerte for klassen til en av døtrene mine. Som den fiske-opportunistene jeg er, lurte jeg packraft og fluestang ned i sekken, vel vitende om at det neppe kom til å bli mye brukt. Et stykke ut på kvelden satt vi foreldrene rundt bålet mens barna fløy som strikkballer høyt og lavt, da jeg plutselig fikk et "fiskerykk" over meg, og proklamerte at "nå får jeg vel vise dere hvordan en ørret ser ut". 

Padla midt ut på vannet og kastet på de sporadiske vakene jeg så. 20 minutter senere kunne jeg padle inn igjen med en brukbar ørret, for å innhente "Lars Monsen - cred's" fra resten av urbanistene. 

Jeg har hatt planer om å besøke vannet senere, feks for å harve litt på høsten, men det har så langt ikke blitt noe av. 

Grunnen til at vi besøkte Steinbruvann var rykter om noen få, storvokste, fiskespisende ørreter. Derfor ble det dorging med wobbler bak kanoen. Når man er i kano er ofte ikke mye mennesker på land noe stort problem. Man kan padle steder som er vanskelig tilgjengelig fra land (feks midt utpå eller langs skrenter og tett skog mv). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.