Gå til innhold
Fiskersiden

Vurdering av komplett stang til nybegynner


Mathiasman
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har lyst til å begynne å fiske, da primært i Nordmarka etter ørret. Jeg har begrenset erfaring, men tenkte at det er enklere for meg å begynne med en haspelstang. Jeg var i kontakt med Skittfiske og sa at jeg ønsker utstyr som er midt på treet en plass, men helst ikke mye over 2 000 kr. Hos dem har jeg fått følgende tilbud.

- Berkley Fireline Ultra 8 150 m 0,12 mm

- Westin W3 Spin 8,6’’ L 3-15g

- Daiwa Exceler LT 1000

Dette skulle jeg få for kr 1 997. Vil dere erfarne fiskere si at det er en god pakke for en nybegynner? Hva mer behøver jeg? Jeg ser jo at det er en jungel av kroker å velge mellom, så der hadde det vært fint å få noen konkrete tips på antall kroker man burde ha, hvilke kroker jeg kunne brukt, burde man ha flere typer kroker for ovennevnt type fiske - gjerne fra Skittfiske så jeg kunne bestilt alt samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet! Husk at alle råd du får her inne må følges opp med bilder av fisk ;)

Jeg synes pakken ser riktig så bra ut, og er noe jeg ikke ville nølt med å ta med ut i marka selv. 

Det kan hende 150 meter 0,12 ikke fyller snella helt opp. Det kan kompenseres med tape, hyssing, tjukt snøre eller egentlig hva som helst som fyller spolen litt i bunn. 

I tillegg trenger du noe monofilamentsnøre til fortom, feks i dimensjonen 0,23. Man pleier å bruke om lag en halvmeter med mono-snøre mellom fireline og sluk. 

Det finnes en enorm verden av sluker og masse meninger. Jeg ville startet med noen spinnere og mindre sluker på 5-12 gram i forskjellige farger som kobber, sølv og varianter av dette, gjerne med litt rødt eller grønt i. Dessuten bør du forsøke mark, og da trenger du noen relativt små markkroker, noen splitthagl og noen enkle dupper. Med det kan du fiske både på bunn og med dupp. 

Jeg veit jo ikke hvor du bor, men når Torshov Sportsfiske forhåpentligvis snart åpner, kan du jo stikke innom der for litt tips. 

Dessuten bør du ha sykkel og god kondis! Det utvider fiskemulighetene i marka betraktelig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.