Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan snu en elmotor, att fram?


J.P
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg fikk en 17 fots plastbåt og gjort om den til fiskebåt, da primært til fluefiske. Ribba hele båten ned, forsterket akterstaven og la plater bak og foran som kasteplatformer. La opp kasse med batteri til frontmontert el motor og en 9,9 Hk 4 takt i hekken... 

Men elmotoren er beregnet til å ha i hekken, slik att når den står i bauen så vil de 5 gir som er framover bli revers og de to bakover vil bli framover. Ja det er bare å snu hele greia men da vi styrepinnen med kontrollen peket ut av båten og ikke inn i båten og det er jo litt upraktisk..

 

Så vet noen om det tar seg gjør og løsne selve hodet på motoren, snu det 180 grader?1791785648_IMG_46362.thumb.JPG.455ebd16e63f898d25d06d2f50451dfd.JPG

8C1C6143-3B74-454C-A115-85777567656C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, erik skrev:

Jeg kjenner ikke den elmotoren, men enkle elmotorer kan du «snu» ved koble pluss på minus og omvendt. Spør selger/ produsent.

Aha, det kan jo hende ja,,,, Men trur æ skal sjekke opp det før æ prøver på en slik løsning. Det er en 2019/20 model så da er det sikkert ikke så enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva slags komponenter som er inne i motoren, men sjekk med selger/ produsent før du tester. :)

 

Men for å svare på det opprinnelige spørsmålet, så er det sikkert mulig å snu den ved å vende motorstammen også. Stammen er typisk utskiftbar, men sitter gjerne FORDØMT hardt fast i motorhuset, så åpne toppen og se om det er enklere der.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propellen er beregnet for framdrift, ikke for å bakke, så sålenge huset med motoren peker feil veg så blir resultatet heller dårlig.

 

Min 26 år gamle Yamaha elmotor har trinnløs hastighetskontroll både forover og bakover. Men i forhold til lønna mi den gangen så kostet den mye mer enn elmotoren til Erik;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, erik skrev:

Det kommer an på hva slags komponenter som er inne i motoren, men sjekk med selger/ produsent før du tester. :)

 

Men for å svare på det opprinnelige spørsmålet, så er det sikkert mulig å snu den ved å vende motorstammen også. Stammen er typisk utskiftbar, men sitter gjerne FORDØMT hardt fast i motorhuset, så åpne toppen og se om det er enklere der.

Ja har sett litt på manualen for motoren, og det ser ut som det går å løsne toppen,,, Har sendt e-post med spørsmål om dette så avventer svar derfra først,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he. Jeg har en Motorguide Xi3 (24V/70LBS) frontmontert på båten, og en Motorguide R3-40 (12V/40LBS) aktermontert på jolla. Dog sikler jeg på en ny til jolla siden det har kommet børsteløse varianter med fjernkontroll nå. Min fader har kjøpt en og bruker den som dorgemotor (slowtrolling) på sin Hansvik 18. Foreløpig er motoren kliss ny men den overbeviser. Kjenner det kiler i lommeboka.... ;)

Men min erfaring med elmotor på båt begynte for over 20 år siden med en 12V/21LBS Mercury (i dag heter de Motorguide). I likhet med J.P lagde jeg meg brakett foran på båten (en Theri Micro Fun) og brukte den foran ved slowtrolling og spinnfiske.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i dag og testet litt på ferskvann,, Det går forholdsvis greit med "feil" vei på motoren men det er litt tungvint med å vri feil vei for å gå framover og håndtaket som sitter på utsiden,,, 

Det er litt kort stamme (røret ned til selve motoren) så når en står helt på siden av båten så vil propellbladet byene å piske i overflaten. Ser det er en avstandshylse øverst på røret, tar det seg gjøre å ta det av eller kappe det kortere. Ja det er bare å ta av men har det noe funksjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.5.2021 at 10.37, erik skrev:

Du tenker på denne?

1894722365_elmotorbakfrem.jpg.830f885a1f4b4eb5198ecb069371c4cc.jpg

Du kan fjerne den siden du uansett har motoren så langt ned den går, men det kan hende du får gnisninger mellom braketten og nederste del på av motorhodet og må legge noe mellom.

Ja, æ så for meg det kan bli litt knapt med plass for å trykke den røde knappen ned for å frigjøre når en skal ha den opp men trur æ kan løse det ved å først løfte motoren opp og så trykke på den røde for å frigjøre motoren,,, Tidenes lengste setting :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.5.2021 at 18.26, J.P skrev:

Ja, æ så for meg det kan bli litt knapt med plass for å trykke den røde knappen ned for å frigjøre når en skal ha den opp men trur æ kan løse det ved å først løfte motoren opp og så trykke på den røde for å frigjøre motoren,,, Tidenes lengste setting :-)

 

Anbefales IKKE å fjerne det avstandstykket! Ble bare prakk,,,, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, J.P skrev:

Anbefales IKKE å fjerne det avstandstykket! Ble bare prakk,,,, 

Noen må teste, men da vet vi det....

 

Jeg har en MG R3-40 som jeg har en plan om å kappe stammen på. Kikket litt på den i helgen og der ser det ut som det skal gå rimelig greit å løsne hode, kappe og borre nytt hull for bolten som fester hodet. Ergo bør den kunne snus også (noe jeg ikke skal siden jeg bruker min aktermontert).

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.5.2021 at 9.55, erik skrev:

Noen må teste, men da vet vi det....

 

Jeg har en MG R3-40 som jeg har en plan om å kappe stammen på. Kikket litt på den i helgen og der ser det ut som det skal gå rimelig greit å løsne hode, kappe og borre nytt hull for bolten som fester hodet. Ergo bør den kunne snus også (noe jeg ikke skal siden jeg bruker min aktermontert).

Ja, vis en ikke tester og bare forholder seg til teori så blir det nok mere prakk hehe

 

Ja sitter å ser på en MG Xi3 FW 54,,, så spørs om ferie pengengene går den veien ja.. Var i båten i dag og la opp strøm til akter i båten så kan ha el der også,,, så sprøs om det blir en permanent plass for den der og en Xi3 i fronten med tiden,,, Da blir det en operativ fiskebåt for ferskvanns fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.