Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiske Tønsberg


TT
 Share

Recommended Posts

Med fullvaksinerte svigerforeldre, blir det en tur til Tønsberg den kommende langhelgen. Jeg tar selvfølgelig med båten. Båten setter jeg ut på Vallø. 

Med båten kan jeg selvsagt sikte med inn på sjøørret (med HA som bonus ...), men jeg funderer på om jeg skal gjøre et forsøk på dypere vann. 

Jeg ser av kartet at om man drar rett øst ut fra Vallø, når man kjapt 100 meter, og det synker videre ned mot både 200 og 300 meter. Når det i tillegg er meldt lite vind, er det fristende å gjøre et forsøk. Det er ellers lenge siden jeg har bedrevet mer "klassisk havfiske". Jeg har en del makrell i fryseren, og tanken var å sende dette ned i dypet sammen med noe juggel. 

Men spørsmålet er; er det overhodet noe interessant å fiske på i dette området? Jeg veit selvsagt at torsken er fredet. Hva med sei? Jeg fant en eldre post som meldte om brukbar sei på halvdypt (70 meter) vann i dette området. Finnes det feks (små-) lange her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hatt stort håp om mye action egentlig. Er hardt trålet utenfor der og lange og brosme er det nok lite av. Mulig du kan finne de om du finner en isolert renne som ikke er trålbar. 

Lyr vil du alltids kunne få, men de går ikke på grunna der du får de på sommeren enda. De er ute å gyter på litt dypere vann nå. Tipper du bør prøve 50m og dypere.

Ville satset på pilk med 2-3 gummimakk som opphengere (2/0-4/0) først for å lodde stemningen og evt prøvd med agn etterpå. Med vallø som utg punkt ville jeg kanskje prøvd et sted som dette først:

https://kart.gulesider.no/?c=59.254737,10.534773&z=13&l=nautical&d={"m":[[59.263424,10.541039,null,0]]}

Se om du finner sei og lyr over toppen med noen drift og hiv noe agn nedi skrenten på vestsiden merket R etterpå i håp om smålange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har ikke så store forhåpninger, det hadde bare vært artig å prøve. 
 

Da blir det en stang med pilk/opphenger og en stang med agn. Så satser jeg på at værmeldingen holder. Og skulle været ryke, har jeg jo alltids sjøørretfiske innaskjærs. Det er jo ingen dårlig trøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.5.2021 at 12.06, Leon skrev:

Ville ikke hatt stort håp om mye action egentlig. Er hardt trålet utenfor der og lange og brosme er det nok lite av. Mulig du kan finne de om du finner en isolert renne som ikke er trålbar. 

Lyr vil du alltids kunne få, men de går ikke på grunna der du får de på sommeren enda. De er ute å gyter på litt dypere vann nå. Tipper du bør prøve 50m og dypere.

Ville satset på pilk med 2-3 gummimakk som opphengere (2/0-4/0) først for å lodde stemningen og evt prøvd med agn etterpå. Med vallø som utg punkt ville jeg kanskje prøvd et sted som dette først:

https://kart.gulesider.no/?c=59.254737,10.534773&z=13&l=nautical&d={"m":[[59.263424,10.541039,null,0]]}

Se om du finner sei og lyr over toppen med noen drift og hiv noe agn nedi skrenten på vestsiden merket R etterpå i håp om smålange.

Har du forresten noen favorittfarge på gummimark til lyr og sei? Jeg har noe liggende, blant annet gult og grønt, men fiskesjappa rett borti gata her har omsider åpnet etter uker med koronastengt, og det er gørr kjedelig på hjemmekontoret, så veien ut er ikke lang  .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan få på alle farger, men mine favoritter er gul, oransje, grønn og rød, med best suksess etter lyr på gul og oransje og de mørkere til seien. Dog ikke alltid fisken deler favorittfarge med meg. Sei har jeg ikke så mye greie på annet enn de millioner av 20cm småsei her omkring som spiser alt.

En annen erfaring er at feks VMC gummimakk har litt for lang hale, så mange ganger smaker fisken bare på gummihalen. De gamle Bunes gummimakkene med kort hale fanger mer fisk.

Knyt med 0,90 sene og 3-4cm lange løkker. Pleier å bruke 50-120cm mellom opphengerne. Veldig fint med litt avstand mellom når det går på flere fisk så det er lett å vippe en av gangen over ripa. Er det fart i fisken kan speedjigging funke bra, særlig når avdriften er for stor til å pilke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg får vel rapportere her. 
Det ble ingen tur på «havet». Jeg ble skeptisk til å sette ut båten på Vallø, da det er parkering forbudt med båthenger inne på området og mye aktivitet i havna for tiden. Jeg satte derfor ut båten hos bekjente på Nøtterøy i stedet. Det ble det to kveldsturer etter sjøørret. 

Den første var en ren dorgetur med en svoger, med himmelens sluser på vidt gap. Det ga intet resultat. 
 

Kvelden etter dro jeg ut alene, og da spinnfisket jeg. Etter å ha dorget i 30 år, blir det mer og mer spinnfiske fra båt nå. For selv om jeg jo er lat, vil jeg jo ha fisk, og når sjøørreten står grunt er spinnfiske overlegent. Dette ga kontakt med noen fisk, herunder en spinnvill en som havna i hoven. 3B6FFD57-820D-4DB0-B98D-503E5E2A28C3.thumb.jpeg.cba212a15e572c6d581ab61866eba892.jpeg

Ingen kjempe, snaue 40 cm, men artig for en bygutt. Dessuten fikk jeg parkert @Ølgylti sammendraget på Colibri-cup, og det er jo et mål i seg selv. 
 

En pose småmakrell er dumpet i fryseren til svigermor, så kanskje blir det havfiske neste gang. Om hun da ikke har spist opp agnet ... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.5.2021 at 13.06, Leon skrev:

 

Ville satset på pilk med 2-3 gummimakk som opphengere (2/0-4/0) først for å lodde stemningen og evt prøvd med agn etterpå. Med vallø som utg punkt ville jeg kanskje prøvd et sted som dette først:

https://kart.gulesider.no/?c=59.254737,10.534773&z=13&l=nautical&d={"m":[[59.263424,10.541039,null,0]]}

Tack.
Jag kommer att kunna rapportera om ett par veckor )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.5.2021 at 23.24, trondkevin skrev:

Ikke meningen å stjele tråden, men lurer på fiske fra båt ut fra Vallø selv... Noen gode tips til en (tidligere) landkrabbe som egentlig er glad i alt som biter?

Dersom makrell er av interesse, har jeg i alle fall fått bøtter av det i området rundt Teinebåene. Fra Vallø sikter jeg meg da inn på den grønne staken nord for selve båene, se her: https://kart.gulesider.no/?c=59.234328,10.560865&z=14&l=nautical&d={"m":[[59.239245,10.535631,null,0]]}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.5.2021 at 9.56, TT skrev:

Jeg får vel rapportere her. 
Det ble ingen tur på «havet». Jeg ble skeptisk til å sette ut båten på Vallø, da det er parkering forbudt med båthenger inne på området og mye aktivitet i havna for tiden. Jeg satte derfor ut båten hos bekjente på Nøtterøy i stedet. Det ble det to kveldsturer etter sjøørret. 

Den første var en ren dorgetur med en svoger, med himmelens sluser på vidt gap. Det ga intet resultat. 
 

Kvelden etter dro jeg ut alene, og da spinnfisket jeg. Etter å ha dorget i 30 år, blir det mer og mer spinnfiske fra båt nå. For selv om jeg jo er lat, vil jeg jo ha fisk, og når sjøørreten står grunt er spinnfiske overlegent. Dette ga kontakt med noen fisk, herunder en spinnvill en som havna i hoven. 3B6FFD57-820D-4DB0-B98D-503E5E2A28C3.thumb.jpeg.cba212a15e572c6d581ab61866eba892.jpeg

Ingen kjempe, snaue 40 cm, men artig for en bygutt. Dessuten fikk jeg parkert @Ølgylti sammendraget på Colibri-cup, og det er jo et mål i seg selv. 
 

En pose småmakrell er dumpet i fryseren til svigermor, så kanskje blir det havfiske neste gang. Om hun da ikke har spist opp agnet ... :blink:

Det er kun parkering forbudt uten oblat på oppmerkede plasser. På grusen kan du stå hvor du vil, så lenge du ikke sperrer for andre. Båtslippen er fin der. :-) fikk en plass til min 15foter der nå, så slapp mange slipp i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, TT skrev:

Dersom makrell er av interesse, har jeg i alle fall fått bøtter av det i området rundt Teinebåene. Fra Vallø sikter jeg meg da inn på den grønne staken nord for selve båene, se her: https://kart.gulesider.no/?c=59.234328,10.560865&z=14&l=nautical&d={"m":[[59.239245,10.535631,null,0]]}

Det er interessant. Takk for tips! Er de kommet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, trondkevin skrev:

Det er kun parkering forbudt uten oblat på oppmerkede plasser. På grusen kan du stå hvor du vil, så lenge du ikke sperrer for andre. Båtslippen er fin der. :-) fikk en plass til min 15foter der nå, så slapp mange slipp i år.

I utgangspunktet er dette riktig, og jeg har parkert der flere ganger, men det står at det er parkering forbudt for bil med henger også utenom oppmerkede plasser. Jeg har stått der parkert med henger før og det har gått bra, men denne gangen hadde jeg muligheten til å sette ut båten på Nøtterøy og ha den liggende noen dager, så da gjorde jeg heller det. For fremtiden har jeg dessuten merket meg at jeg kan sette bil med henger langs veien mot Ringshaug. Og det er jo kort fra båtrampa. 

20 minutter siden, trondkevin skrev:

Det er interessant. Takk for tips! Er de kommet nå?

Jeg vil tippe du kan få makrell, men at du kanskje må litt dypere i vannet og at du ikke kan forvente "bøttevis". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.