Gå til innhold
Fiskersiden

Skilt i Stavanger om forurenset sjøbunm


FiskerStavanger
 Share

Recommended Posts

Hei!

Bor svært sentralt i Stavanger uten bil, men har begynt å fiske fra land litt etter ikke å ha fisket noe særlig som voksen. I noen kilometers hver retning fra sentrum er det skilt om at sjøbunnen er forurenset og at fiske frarådes. Har all tiltro til at det er mye forurensning på disse stedene og at det påvirker giften i fisker. Men er problemet såpass lokalt? Flytter ikke fisken nok på seg til at problemet er like stort over ett større område? Jeg fisker etter lettfangede fisker som lyr, sei og makrell. Forhåpentligvis får jeg torsk.

 

Noen tanker om dette fra andre som fisker en del? Er jeg på viddene når jeg lurer på om fisken ikke beveger nok på seg?

Er jo uansett bevisst over at hvor mye man spiser har en del å si når det gjelder tungmetall og at all fisk kan det bli for mye av. 

Endret av FiskerStavanger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

I områder med mye industri og båttrafikk vil det være naturlig at sjøbunnen er forurenset. Dette er også tilfellet rundt Stavanger. Dette betyr dog ikke at man ikke kan spise hvilken som helst fisk derfra. Fisker du makrell eller andre pelagiske arter (fisker som jakter i de frie vannmassene) vil det ikke være noe særlig stort problem å spise disse. Det som derimot kan være farlig er hvis du spiser bunnlevende fisk som torsk, brosme, lange, flyndrer osv. Å spise bunnlevende fisk fra forurensende områder trenger ikke nødvendigvis å være farlig å spise noen få ganger i året, men dersom en spiser mye av disse fiskene i lengden kan helseskader oppstå. 

Et generelt tips når det kommer til det å spise fisk rundt Stavanger, er rett og slett bare å fiske i de litt mer urbane områdene, ikke der hvor det er masse industri og andre ting som forurenser sjøen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.