Gå til innhold
Fiskersiden

Daiwa sneller..bare rot?


Monitor
 Share

Recommended Posts

Jeg er fornøyd med mine Certate13 sneller, men lurer på hva Daiwa skal med sin nye Daiwa Luvias Airity serie. 
Daiwa har fra før av en Luvias, en Airity, og nå altså også en Luvias Airity serie. Forvirrende.

Ikke bare forvirrende: Luvias Airity presser seg inn mellom Exist og Certate, og detroniserer dermed Certate. En strategisk blunder: Det er som om Mercedes plutselig sier at den nye C modellen er bedre enn E modellen. 
Hele "branding" av Certate knust, og hvem vil kjøpe en oppgradert Luvia til en pris 1000 kroner under Exist?

Muligens dette er den største strategiske tabben de gamle gubbene i Daiwa har gjort i nyere tid. 
Når sluttbruker blir mistenksom og skeptisk, så er veien vekk fra Daiwa kort. Jeg er i markedet for to nye 2500 sneller, men skygger nå både Certate og Luvias Airity. Veldig synd: I Norge sverger man i motsetning til mange andre land til Shimano, som er svindyrt i Norge. Daiwa gir mer snelle for penga i Norge.

Endret av Monitor
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, man kan jo på generelt grunnlag lure på hvorfor snelleprodusentene lager så mange overlappende modeller, selv om det er forståelig at de videreutvikler modellene. Men dette bør vel ikke bekymre oss, selv om det kan gjøre valget vanskeligere når man skal kjøpe ny snelle? Men hvorfor bry seg om dette hvis du har en snelle du er fornøyd med? For øvrig enig i at Shimano er overpriset, og veldig oppskrytt. Forstå meg rett; Shimano lager veldig mye bra, og jeg har selv mange Shimano-sneller. Men generelt sett er de ikke noe bedre enn andre. Når prisen på en vanlig ørretsnelle bikker et par tusenlapper blir forskjellen i kvalitet marginal. Man betaler veldig mye ekstra i forhold til det man får. Stella er flotte sneller, men ti laken pluss/minus for en vanlig haspelsnelle er hinsides. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett kjøpt Shimano de siste 20 årene, fra Twin Power og nedover. 
Jeg synes det er en viss forskjell på pris og hvor lenge de holder uten å trenge noe vedlikehold. Du merker kanskje ingenting på de første 100 turene men etter ett år eller to så begynner Shimano i prisklasse 1000-2000 å krangle mens en Stradic eller Twin Power (kjøpt før de ble latterlig dyre) holdt mye lenger. 
Shimano har blitt mye dyrere, særlig i det siste og har ikke lenger et system for service/reparasjon i Norge etter at de tok over distribusjonen selv. 
Før de får orden på det kommer jeg til å kjøpe andre merker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for all del, en dyrere snelle har generelt bedre holdbarhet. Hvor man skal legge lista bør derfor avhenge litt av hvor ofte man fisker. Jeg har stort sett kjøpt sneller i prisklasse 1000-2500 kr til vanlig ørretfiske. Merker slitasjen etter noen år. Forstår ikke denne voldsomme prisoppgangen på Shimano. Mulig de tror at merkelojaliteten hos fiskerne er så sterk at de kan tillate seg hva som helst, men det kan jo hende markedet straffer dem her? For det fins vel alternativer som er helt på høyde med Shimano til en billigere penge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/16/2021 at 2:22 PM, piscator said:

for all del, en dyrere snelle har generelt bedre holdbarhet. Hvor man skal legge lista bør derfor avhenge litt av hvor ofte man fisker. Jeg har stort sett kjøpt sneller i prisklasse 1000-2500 kr til vanlig ørretfiske. Merker slitasjen etter noen år. Forstår ikke denne voldsomme prisoppgangen på Shimano. Mulig de tror at merkelojaliteten hos fiskerne er så sterk at de kan tillate seg hva som helst, men det kan jo hende markedet straffer dem her? For det fins vel alternativer som er helt på høyde med Shimano til en billigere penge?

Det er den prisklassen jeg har handlet i også. 
Mulig Shimano vil melke økt etterspørsel siden salget av fiskeutstyr har gått opp under Covid-19? Tror fort det kan straffe seg. 
Prøver for tiden sneller fra Dam og Penn. Begge disse føles en smule mer grovmekaniske enn Shimano, men dette er ofte et bra tegn med tanke på holdbarhet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fiskemannen skrev:

Det er den prisklassen jeg har handlet i også. 
Mulig Shimano vil melke økt etterspørsel siden salget av fiskeutstyr har gått opp under Covid-19? Tror fort det kan straffe seg. 
Prøver for tiden sneller fra Dam og Penn. Begge disse føles en smule mer grovmekaniske enn Shimano, men dette er ofte et bra tegn med tanke på holdbarhet.

 

Jeg har to Penn Conflict-sneller, 1000 og 5000, som jeg har brukt i et par år. Foreløpig har jeg intet å utsette på kvaliteten. Andre har påpekt at denne snellemodellen er litt tung i sveiva, men jeg opplever det ikke slik. At snellene er litt "grove" kan jeg skive under på. 5000 snella har for kraftig fot til å passe skikkelig i snellefestet på en 10' fot Lawson-stang jeg mener å huske har kastevekt opp til 50 gram. Da har Penn tatt litt for mye Möllers, spør du meg ....:blink:

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, TT said:

 5000 snella har for kraftig fot til å passe skikkelig i snellefestet på en 10' fot Lawson-stang jeg mener å huske har kastevekt opp til 50 gram. Da har Penn tatt litt for mye Möllers, spør du meg ....:blink:

Jeg har en Penn Battle 2 i størrelse 1000. Måtte gå løs på snellefoten med en fil for å få den til å passe i stanga den var tenkt til. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fiskemannen skrev:

Jeg har en Penn Battle 2 i størrelse 1000. Måtte gå løs på snellefoten med en fil for å få den til å passe i stanga den var tenkt til. 
 

Det understreker at Penn har forbedringspotensial akkurat på dette punktet ... jeg har ikke merket noe på 1000-snella mi, men det kan jo være tilfeldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, TT said:

Det understreker at Penn har forbedringspotensial akkurat på dette punktet ... jeg har ikke merket noe på 1000-snella mi, men det kan jo være tilfeldig. 

Er nok avhengig av stang også. Dette var en Speedmaster Coregonus som har smalt og lite snellefeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.5.2021 at 19.17, Monitor skrev:

Jeg er fornøyd med mine Certate13 sneller, men lurer på hva Daiwa skal med sin nye Daiwa Luvias Airity serie. 
Daiwa har fra før av en Luvias, en Airity, og nå altså også en Luvias Airity serie. Forvirrende.

Ikke bare forvirrende: Luvias Airity presser seg inn mellom Exist og Certate, og detroniserer dermed Certate. En strategisk blunder: Det er som om Mercedes plutselig sier at den nye C modellen er bedre enn E modellen. 
Hele "branding" av Certate knust, og hvem vil kjøpe en oppgradert Luvia til en pris 1000 kroner under Exist?

Muligens dette er den største strategiske tabben de gamle gubbene i Daiwa har gjort i nyere tid. 
Når sluttbruker blir mistenksom og skeptisk, så er veien vekk fra Daiwa kort. Jeg er i markedet for to nye 2500 sneller, men skygger nå både Certate og Luvias Airity. Veldig synd: I Norge sverger man i motsetning til mange andre land til Shimano, som er svindyrt i Norge. Daiwa gir mer snelle for penga i Norge.

Forstår ikke problemstillingen. Daiwa har kommet med ei ny haspelsnelle med magnesium stativ, den havner dermed over Cerate med aluminiumsstativ i hierarkiet. Ei haspelsnelle er ikke et statussymbol, det er en bruksgjenstand, så jeg forstår ikke hvorfor du er så fornærmet. Må vel bare være bra å få flere modeller å velge i mellom.

For Daiwa er uansett multiplktorsneller mye viktigere enn haspel og der har de truffet innertier i år med Steez SV TW Limited Edition og ikke minst Zillion SV TW 1000, begge med den nye SV Boost spolen. Har flere Steez, men kunne ikke drømt om å bruke 7-8 tusen på ei haspelsnelle til fjellfiske. Kjøpte meg ei Daiwa Fuego 2500 LT i fjor for litt over tusenlappen, denne snella har det meste av haspelteknologi fra Daiwa. Så kan jeg heller kjøpe meg en ny oppgradert modell om noen år når denne begynner å vise tegn på slitasje. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir ikke jeg fornærmert om BMW kommer med nye modeller. Og BMW'en for meg er bare en bruksgjenstand, valgt etter hva som for egner seg best for å kjøre mellom Asker og Gudbrandsdalen. For å trekke båt og for fisking så har jeg jo et annet kjøretøy som er nærmere en traktor enn 5-serie BMW;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Den 18.5.2021 at 13.00, abbor skrev:

Forstår ikke problemstillingen. Daiwa har kommet med ei ny haspelsnelle med magnesium stativ, den havner dermed over Cerate med aluminiumsstativ i hierarkiet. Ei haspelsnelle er ikke et statussymbol, det er en bruksgjenstand, så jeg forstår ikke hvorfor du er så fornærmet. Må vel bare være bra å få flere modeller å velge i mellom.

For Daiwa er uansett multiplktorsneller mye viktigere enn haspel og der har de truffet innertier i år med Steez SV TW Limited Edition og ikke minst Zillion SV TW 1000, begge med den nye SV Boost spolen. Har flere Steez, men kunne ikke drømt om å bruke 7-8 tusen på ei haspelsnelle til fjellfiske. Kjøpte meg ei Daiwa Fuego 2500 LT i fjor for litt over tusenlappen, denne snella har det meste av haspelteknologi fra Daiwa. Så kan jeg heller kjøpe meg en ny oppgradert modell om noen år når denne begynner å vise tegn på slitasje. 

 

Å være kritisk er noe helt annet enn " fornærmet". Kritikken er at Daiwa velger å ødelegge branding av sin Certate serien, som ikke er statusbefengt." Luvias Airity" er også et merkelig navnevalg når de også har en Luvias serie. Kritikken går også på en vanvittig prissetting av Shimanoprodukter i Norge, også sammenlignet med Daiwa; En stang, som er på vei ut annonseres fortsatt til rett under 10.000 kroner, mens den selges for 239 euro i EU. En Stella koster 10.000, mens den ligger rett over 500 euro i EU. Foruten det har hverken Shimano eller Daiwa en serviceavdeling i Norge, noe som gjør at det er svindyrt ( og ulønnsomt) å eie de fleste sneller. Å kjøpe en Fuego, som varer minst ut i to sesonger, slik som du gjorde, er nok en av de fornuftigste kjøpene man kan gjøre. Miljøvennlig er det ikke med et bruk og kast opplegg fra disse aktører. Jeg kjøper mine neste sneller og stenger ikke i Norge; svindyrt og ingen service noe sted.

Endret av Monitor
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Og hvor mere man graver i den norske monopoliserte fiskeutstyrsverden, hvor verre det blir: 

kjøper du f,eks. en Daiwa Exist i USA så er det livstidsgaranti på den. Flere europeiske land selger toppspesifiserte sneller, med et servicekort, slik at du kan sende den til nødvendig service gratis etter to år. Daiwa anbefaler f.eks. at magseald system i alle fall på de forrige modellene trenger det. Gjør du ikke det, så kan du oppleve skrapelyder på spoledelen etterhvert. 
Hele vitsen for meg ved innkjøp av en ny snelle, er at den, forutsett alminnelig vedlikehold, ikke må sendes til Finland, etter utgått garantitid til,blodpris, men at den har så lang som mulig levetid, uten at snella forringes, og uten store ekstrakostnadene. 
Selvom BMW eieren ( jeg kjører en MB C250), tror det har med status å gjøre, så er det primært fiskglede, levetid og kvalitet jeg er ute etter. Å betale 8000 kroner for en sveivedings er latterlig, ikke aktuelt, og forkastelig. Skal du ha en ekstra spole til en Exist så koster det rund 2000 kroner, og da sitter det ikke engang karbonwashere i den! For det får du nesten en ny oppgradert Ballistic i EU ( ikke tilgjengelig i Norge ennå, akkurat som den nye Airity Luvias). 

Jeg rasker med meg noe utstyr neste gang jeg er i Nederland, og boikotter både Shimano og Daiwa i Norge, så lenge de legger opp til å loppe norske kjøpere for alt det er verdt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Kjøpte den nye modellen av Fuego 2500 LT (2020 utgaven) for 995kr hos skittfiske på Black Friday. Svært mye snelle for pengene, skal erstatte ei Stella 2500F som trenger litt vedlikehold og service. Jeg ga 3600kr (halv pris) for Stella snella for 17-18 år siden, nå kjøper jeg bare rimelige Daiwa haspelsneller. Har nå to Fuego 2500 LT av forskjellige årsmodeller og ei Saltist 3000. For Daiwa Steez multiplikatorsneller er jeg mer betalingsvillig, men ikke på norsk prisnivå, kjøper alle mine små multiplikatorsneller fra Japan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jaja. Veldig bra at mange ikke er bevisstløse, og ikke er med på kjøret til især Shimano, men også Daiwa i Norge. Å både ha de høyeste priser i verden, samt de høyeste vedlikeholdskostnader og lange ventetider, når ting skal sendes til UK/ Finland er ikke bra, men typisk norsk. 
Har nå kjøpt to Daiwa 16Certate 2500, hvorav den ene skal til en venn som gave. 3000 er mye penger, men så håper jeg at den gjør jobben minst like bra som Certate13, som den skal erstatte. Sikler selvsagt på en Exist 2000 for ferskvannsfiske, men 6k er alt for mye. 5800 var slett ikke dårlig for en Shimano Stella 2500 i Norge ( XXL), men jeg solgte den til fordel for den gamle Certate. Fisker mindre, og da tror jeg den dekker mye. Poenget er vel at man av og til kan få tak i dyre sneller i Norge til vanlige EU priser, men at jeg, som kan sende slikt til en EU adresse og ta de hjem ved anledning, er heldig der. Shimano har overtatt agenturet i Norge, og jeg er spent på om de fortsetter å betrakte Norge som SA, eller om de kjører europeiske priser på sitt. Å selge ting til vanvittig overpris, når konkurrenter gir deg dobbelt så mye til halve prisen, og med langt bedre service og garantier er nok ikke ett godt sjakktrekk. Gleder meg som er barn på å prøve ut Certate16!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.