Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske når det blåser.


yachuu007
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Jeg er en nybegynner havfisker, så jeg har ganske liten erfaring. I dette året har jeg kjøpt en båt og det gir nye muligheter for meg. Jeg prøvde å bruke ulike råd og metoder for å øke mine fangst i havet. I område som jeg har fyrtøyet båt og fiske, det blåser mye ofte (3-10m/s). Det gjør at det er veldig tungg for meg når jeg fiske. Jeg har en liten båt 16fot. Problemet mitt er avdrift i vind. Min båt beveger seg veldig fort, når det blåser, slikt at når jeg skal fiske på en dybt ca. 20-60m, båten er i et par sekund på 100m dybt og videre.. Jeg prøvd å brukt tung pilker (400-700g) for å få bunn, men det er fortsatt tung og lite effektiv når båten drivende så fort.  

Jeg lure på om har dokk noe tipser og råd for å fiske i en vindvær? (dregg? )

Jeg skal ikke vente bare på en perfekt dag, fordi da jeg få å fiske kanskje 10 ganger i året.

Tusen takk for alle tipser :) 

Endret av yachuu007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Ymse alternativer:

  • Anker
  • Frontmontert elmotor
  • Drivanker
  • Bakke mot vinden

Anker er relativt rimelig og fungerer godt. Pass på at du har god lengde på kjettingen (helst skal vekt av kjetting være lik eller større enn vekten på ankeret). Anker rundt 7 kilo holder båten din på plass under de fleste forhold der det er aktuelt å sportsfiske. Bare sørg for å ha langt nok tau, du må ha tau som er minst 50% lengre enn dybden det skal ankres på, helst det dobbelte.

Frontmontert elmotor med GPS-styring er desidert dyrest, men også det beste. Har du først brukt dette drar du aldri på fisketur uten.

Drivanker kan fungere der vind og (hav-)strøm går mot hverandre. Kjøp det største du får tak i.

Bakke mot vinden krever litt båtkontroll og et akterspeil med litt høyde så det ikke skvalper inn vann, men har ellers vært "fattigmanns elmotor" i alle år.

 

PS. Dropp pilken og les deg opp på å fiske med agn så får du garantert mer fisk enn nå.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik gir godt svar her, så er egentlig ikke nødvendig å si så mye mer. 

Men 7 kilo dregg pluss kjetting er ca 15 kilo, det er tungt å bale med. Og når du skal bremse men ikke nødvendigvis stå helt stille kan du gå langt ned i vekt. En kilosdregg med to kilo kjetting holder båten opp mot vinden, og koster lite krefter å dra opp. Men da glipper den av og til.. 

Biltema sin 200meters kveil er bra nok tau for slikt bruk. 

Og ja. Dropp pulken og bruk agn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Enig med de to foregående, bruk agn. Da kan du bruke litt tyngre lodd, og utnytte driften i båten. Sett deg litt inn i strømforholdene der du fisker, og prøv å utnytte periodene når strøm og vind går mot hverandre. Strømmen skifter vanligvis med flo og fjære. Er det bare vind og lite bølger så  går  det å holde båten "kjerringveien" dvs med bakenden mot vinden, men er det mye sjø så er det litt vanskelig, det slår over hekken hele tiden. Da må du holde baugen mot vinden, noe som krever ganske aktiv manøvrering. Her er agn det beste, da du kan sette stanga i en stangholder og konsentrere deg om båten, bare følge med stanga om det biter. Dregg eller drivanker er selvfølgelig alternativer, men på såpass grunt vann som du antyder så er det veldig statisk, og mye å holde styr på. Det med å holde baugen mot vinden må du nok trene litt på, det er litt tricky å få til, men med litt øvelse så går det. Du bare lar båten drive litt med vinden, og kjører opp igjen hele tiden så den ikke driver for langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.