Gå til innhold
Fiskersiden

Innvendig montert svinger


Frha
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg trenger bedre svinger nå og lurer på om noen har erfaringer med innvendig montert svinger.  Feks M260 montert permanent innvendig  eller bør man kjøpe den gjennomgående man skal ha, lage en midlertidig tank og montere den innvendig til båten skal på land for så å montere permanent ?

Her i området koster det fort 5000 å få båten på land.

Båter har innenbords motor med aksel , halvplaner med maxfart 20.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest av alt et spørsmål om skroget ditt. Gjennomskytende giver under ideelle forhold gir minimal forvrengning og noen få prosent tap av effekt. Men plasser den et sted der det er mye luft i støpen eller mye turbulens som passerer under skroget, og du kan omtrent like gjerne gjette deg frem til hvor fisken er. Her må det rett og slett bare testes på den enkelte båt.

Som et eksempel hadde jeg en P79 i en Hansvik for noen tiår siden som presterte mer eller mindre like bra som P66 på akterspeilet. Men jeg har også sett ekstremt mye eksempler på elendige resultater, primært fordi folk ikke har testet seg frem til optimal plassering før de monterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde plassert en B260 eller B265LM i en midlertidig tank for å montere den skikkelig når båten er på land. Avhengig av skrogtykkelse i forhold til frekvensene så kan skroget gi opp til 40% demping av signalet (tykkere skrog gir ikke nødvendigvis mer demping), men dette er ikke det største problemet med innevndige svingere. Skroget blir ved innvendig svinger en del av svingeren og vil forvrenge signalet. Resonansfrekvenesen til svingeren vil forskyve seg og andre effekter kan også oppstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.