Gå til innhold
Fiskersiden

Line guide Abu Garcia Revo


Mortendur
 Share

Recommended Posts

Heisann. Kjøpt meg ny abu garcia revo x til litt tyngre gjeddefiske. Får markant flere backlash enn på andre multiplikatorer jeg har brukt. Legger også merke til at line guiden ikke går ut når man kaster ut. Altså fra høyre til venstre i takt med senen som slipper ut. Det gjør den på andre multisneller jeg har hatt. Det er eneste "feilen" jeg finner, da utgivelse av sene dermed vil bli ujevn, og større sjanse for vacklash. Den ser hel og grei ut da jeg åpner opp inni.

Noen med lignende snelle som kan fortelle meg om denne skal bevege seg på utkast også? Går fint på innsveiv.

Litt kronglete forklart, men håper på hjelp :)

20210530_115440.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at snøreføreren beveger seg under kasting kalles synkronisert snørefører, det gir svært gode kateegenskaper. Det er bare runde multiplikatorsneller som har synkronisert snørefører, den mest kjente er selvsagt Ambassadeur. Det er forskjellige måter for produsentene å redusere motstanden i en stillestående snørefører, å øke avstand mellom spole og snørefører er en, å bruke en traktformet snørefører med stor diameter mot spolen er an annen, den beste løsningen er Daiwa sin T-Wing snørefører (TW eller TWS i snellebetegnelsen ). Daiwa TW snørefører er smal nederst og bred oppe (derav T navnet), når en sveiver går snøret i den smale delen, når en skal kaste så tiltes T-Wing ned slik at snøret beveger seg i den brede delen av snørefører og motstanden reduseres og kastelengden økes. 

På en multiplikator uten synkronisert snørefører er det viktig å sentere snøreføreren før kast, dette kan på de fleste sneller gjøres ved å låse spolen med tommelen og samtidig sveive. Jeg midtstiller snørefører også på sneller med Daiwa T-Wing. Revo har ikke synkronisert snørefører. 

Backlash kommer ofte av snøret som er brukt, hva bruker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Den 5.6.2021 at 0.07, abbor skrev:

Det at snøreføreren beveger seg under kasting kalles synkronisert snørefører, det gir svært gode kateegenskaper. Det er bare runde multiplikatorsneller som har synkronisert snørefører, den mest kjente er selvsagt Ambassadeur. Det er forskjellige måter for produsentene å redusere motstanden i en stillestående snørefører, å øke avstand mellom spole og snørefører er en, å bruke en traktformet snørefører med stor diameter mot spolen er an annen, den beste løsningen er Daiwa sin T-Wing snørefører (TW eller TWS i snellebetegnelsen ). Daiwa TW snørefører er smal nederst og bred oppe (derav T navnet), når en sveiver går snøret i den smale delen, når en skal kaste så tiltes T-Wing ned slik at snøret beveger seg i den brede delen av snørefører og motstanden reduseres og kastelengden økes. 

På en multiplikator uten synkronisert snørefører er det viktig å sentere snøreføreren før kast, dette kan på de fleste sneller gjøres ved å låse spolen med tommelen og samtidig sveive. Jeg midtstiller snørefører også på sneller med Daiwa T-Wing. Revo har ikke synkronisert snørefører. 

Backlash kommer ofte av snøret som er brukt, hva bruker du? 

Det finnes Revo sneller med synkronisert snørefører (den opprinnelige Revo Toro serien og Toro Nacl, LJ 3 etc - men disse har vel ikke blitt produsert siden 2015). En tidlig Revo Toro eller Revo Toro Nacl vil være tilnærmet optimal for det aktuelle fisket, og har i motsetning til Revo X sentrifugalbrems, ikke magnetbrems. Nyere Revo Toro sneller har begge deler, men ikke synkronisert snørefører.

På sneller som ikke har dette så bør absolutt snørefører midtstilles før kast, som du sier - inklusive Daiwa T-wing.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.