Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til dorging etter ørret fra packraft?


Sørauren
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har gått til innkjøp av en packraft som hovedsakelig skal brukes til fisking. Det å sitte stille å kaste fungerer helt topp, men jeg sliter med å få fisk ved dorging.

Har dere med erfaring fra dorging i packraft, kano eller båt tips til padletempo (sakte, normalt eller kjapt), hvor mye sene jeg bør ha ute, padle langs land eller midt på vannet, sluker og wobblere som kan være effektive? 

Pr nå vet jeg ikke om det er at jeg ikke er tålmodig nok, eller om jeg gjør det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt litt med det samme. Får mye mer ved å padle rundt og kaste på godplassene. Det positive ved dorgingen er at snittvekten på de fiskene jeg har fått er veldig bra.

Sommerens prosjekt er dorging etter storrøye. Regner med en del timer før den sitter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker endel fra packraft, men da nesten bare med flue, der jeg ligger stille eller i mer eller mindre ufrivillig drift. 
 

Jeg har forsøkt å dorge med raften, men opplever det som ganske masete. Jeg fisker også fra kano, og synes denne er svært mye bedre å dorge med. Fra kano etter ørret, går det i enten wobbler eller markdrag. Skulle jeg dorget med raften, ville jeg utelukkende brukt flytende wobbler, da denne ikke er sårbar for små stopp osv som lett kan oppstå med raften. Stopper det helt opp med mardraget, risikerer du jo fort bunnapp. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er typisk å få nok fart. Ved dorging med kano før smarttelefoner, var tommelfingerregelen at du skulle padle så hardt at det klukket rundt skroget. De fleste woblere og sluker vil ha 2+ knops fart før de går skikkelig, det er en svett jobb i en packraft. (Ganske svett i kano også….)

Velg derfor utstyr som går bra også i lavere hastigheter. Trim woblere, bruk brede og lette skjesluker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mye ørret fra kano, i det siste kun med flue men mye med sluk før. Har hørt et ordtak som sier at 90% av fisken står på 10% av vannet. Min teori er at man ved dorging bruker mye tid på plasser med lite fisk, men målrettet kasting på gode plasser gir raskere resultat. 

Selvfølgelig mange som er erfarne dorgere, og kan ta mye stor fisk, men jeg har bedre resultat med å kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker en del fra packraft og opplever også at man sjelden får god nok fart. Dorging med dupp kan fungere strålende og da kan man daffe avgårde i rusletempo. Bare husk å bruke nok bly så agnet holder dybden. Markdrag fungerer også i sakte fart. 
Ellers er det mest driving og kasting for min del. Det kan være ganske brilliant å ankre opp og avfiske områder. En nettingpose med stein er det mange som bruker som anker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.