Gå til innhold
Fiskersiden

Tips for å møte Drømmefisken Drammenselva! Eventuelt bare en fisk.


FerskvannsCat
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Jeg håper noen barmhjertige fiske-entusiaster med mer erfaring enn meg kan dele noen fiske-garanti-råd med meg, som faktisk ennå ikke har hatt gleden av å dra inn min første fisk i Drammenselva. 

As we speak har jeg tatt en spisepauseog lagt fra meg den bittelille teleskopstanga med lite imponerende specs i og for seg, men det er jo som kjent ikke størrelsen det kommer an på så det til side. I tuppen har jeg en liten stålfortom og en Berkley pulse spintail i naturtro ørret-ish farger, noe jeg hadde opparbeidet meg urimelig stor tro på. Utifra foreløpig erfaring vel og merke. Jeg trenger virkelig en fisk snart, har nesten glemt hvordan det er å få noe på kroken, med det resultat at jeg med jevne og ujevne mellomrom innbiller meg at jeg har fisk på og sliter med å legge demper på den helt malplasserte entusiasmen  Mao på høy tid å få noe reelt på her altså! All fisk er morsom fisk for meg foreløpig, skjønt jeg fantaserer om en stor-nakket abbor i dag. Sjøørret eller laks hadde vært krem, gjedde hadde vært rasende moro og garantert fått opp pulsen. Så kresen er jeg igrunn ikke. Hvis noen føler seg rause og har lyst til å dele en liten oppskrift på suksess er jeg veldig takknemlig for det!

I første omgang og i påvente av kloke innspill tror jeg at jeg bytter til mitt alltid foretrukne agn, nemlig mark fra egen kompost. Skorter ikke veldig på utvalget av ymse agn egentlig og jeg har ingen motforestillinger mot annet enn marken,men det blir litt "random" hvis jeg skal velge etter eget innfall, og jeg er redd elvefisken min vil la vente fryktelig lenge på seg da. 


Har ikke gitt så mye lyd fra meg her inne, selv om jeg har hatt fiskefeber ganske lenge nå. De siste par årene har interessen tatt "litt" av, men av praktiske har jeg fisket mest i små skogstjern og bekker og artsmangfoldet er deretter. Den ikke så omfattende lista over arter begrenser seg derfor til ørret, abbor, stinter, horke og en og annen kreps  Har nok blitt ganske bortskjemt hva antall fisk angår på grunn av tilgjengeligheten på vann og mengden bitevillig ørret, så har fått noen jeg igrunn er ganske stolt av, selv om kilosfisken jeg har skjønt er første"milepæl" lar vente på seg.  Men nå er tida inne for å få noe nytt å prøve seg på kjenner jeg, og siden jeg har innsett at når det gjelder fiske blir man aldri utlært og at det slettes ikke er noe nederlag å spørre om hjelp, slutter jeg meg herved til forumet her .

Jeg setter forøvrig ut det meste av fangsten, med mindre jeg har lyst på middag eller om fisken er skadet. Sånn i tilfelle noen lurer. Ser ingen hensikt i å klubbe ihjel alt jeg kommer over bare for å ha gjort det.

Takker på forhånd for alle innspill, og ønsker alle en riktig god (fiske)dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammenselva er lang, og artsrik så det er mange muligheter.

Om du fisker med sluk/wobbler/stor flue i de roligste nedre delene av elva, og finner et område med mye bunnvegetasjon så er du nesten nødt til å få ei gjedde til å bite før eller siden.

Det tas en del stor abbor under de nederste broene, der kan du prøve med jigg f.eks.

De øverste delene fra utløpet i tyrifjorden og ned til åmot, er det ørret som gjelder. Mye fine høler og stryk og kulper som kan fiskes med liten wobbler/spinner/mark/flue. 

Laksen rår fra grensa mellom drammen og N. Eiker (dvs fiskekort og regler, men det er mye spennende muligheter utover laks her...) og opp til hellefoss. 

Området mellom hokksund og åmot er fiske forbudt dessverre. Mulig det blir noe sjøørretfiske der etter hvert.

Det er forøvrig masse arter karpefisker, og sik som kan fiskes, så mulighetene er mange. Ta med stang og agn etter hva du ønsker å fange og prøv deg frem, og gjør deg kjent. I drammen kommune er det fritt frem og gratis, de øvrige strekninger må man ha fiskekort.

Endret av Truls HJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.