Gå til innhold
Fiskersiden

Ferskvannsarter i Rogaland


Eiakv
 Share

Recommended Posts

Heisann! Jeg driver med en liten kartlegging av hva som finnes av ferskvannsfisk i Rogaland. Så langt har jeg kommet fram til at disse finnes eller sannsynligvis finnes i fylket: 

Ørret

Laks

Pukkellaks

Røye

Bekkerøye

Gullfisk

Sik

Sørv

Lagesild

Trepigget stingsild

Nipigget stingsild

Ål

Ørekyte

Gjedde

Suter

Karpe

Gresskarpe

Karuss

Er det noen som vet om flere? Og isåfall hvor de finnes? Rykter tas også i mot. Hadde vært kult å fått til en skikkelig oversikt.

Endret av Eiakv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 30.6.2021 at 22.07, Shoal skrev:

Hei, virker det som du har god oversikt, listen mangler ål, niøye, laksefiskene og (skrubbe).

Kjente ikke til at det er karuss i fylket.

Ål og laks har jeg jo helt glemt. Takk for det. Burde kanskje ha med pukkellaks også nå. 

Niøye regnes ikke som fisk (ikke lenger oppført på norgesrekordlista) så de tar jeg ikke med. Skrubbe er vel ikke en ferskvannsfisk, selv om den kan gå opp i elver.

Er karuss i Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Eiakv said:

Hvor da? :)

Foreløpig holder jeg det tett inntil brystet, men skal sende deg en mld på messenger hvis jeg får/ser noe. Har enda ikke oppsøkt stedet hvor den ble tatt :/ Gresskarpe på 5kg er ikke dårlig :)

Det er henholdsvis også karuss på Kvitsøy og Hjelmeland også. Gullfisken finner man også på litt nyere lokaliteter (desverre) på Bryne og Tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.