Gå til innhold
Fiskersiden

Vrakekspedisjon til dumpingen i Skagerrak


Recommended Posts

Sist helg la havet seg flatt i Skagerrak og vi dro ut til dumpingområdet for å lete etter vrak. :)

https://www.teamkrokodille.no/post/vrakekspedisjon-til-dumpingen-i-skagerrak

Hilsen Atle

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var jo et vanvittig stunt for spesielt interesserte! For så vidt uproblematisk når forholdene er så fine, men som du skriver er det langt hjem om forholdene endrer seg, og det vet vi av erfaring at de raskt kan gjøre til havs. Dette er et opplegg for de som vet hva de driver med, og som har utstyr til det. Og jeg vil nesten si at det av sikkerhetsmessige grunner er påkrevet å være minst to båter slik at man kan bistå hverandre hvis det oppstår problemer. 

Morsom leting etter vrak, men vet ikke om fisking på 650 meters dyp frister. Synes nesten 60-70 meter er i overkant, som er de største dypene vi vanligvis fisker etter kveite på i Nord-Norge. Det tar alt for lang tid å sveive opp, og blir for mye problemer med avdrift og strøm som presser på braiden når man fisker dypt. Krever for tunge søkker, og andre grep for å takle. Selve ventingen på napp kan man nok tåle, det er vel knapt verre enn å fiske etter karpe. Men vet ikke om håkjerring heller frister særlig. Det blir for drøyt på en måte. Rent personlig hadde jeg nok heller forsøkt hvitskate hvis jeg først skulle gjøre et slikt stunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, piscator skrev:

dette var jo et vanvittig stunt for spesielt interesserte! For så vidt uproblematisk når forholdene er så fine, men som du skriver er det langt hjem om forholdene endrer seg, og det vet vi av erfaring at de raskt kan gjøre til havs. Dette er et opplegg for de som vet hva de driver med, og som har utstyr til det. Og jeg vil nesten si at det av sikkerhetsmessige grunner er påkrevet å være minst to båter slik at man kan bistå hverandre hvis det oppstår problemer. 

Morsom leting etter vrak, men vet ikke om fisking på 650 meters dyp frister. Synes nesten 60-70 meter er i overkant, som er de største dypene vi vanligvis fisker etter kveite på i Nord-Norge. Det tar alt for lang tid å sveive opp, og blir for mye problemer med avdrift og strøm som presser på braiden når man fisker dypt. Krever for tunge søkker, og andre grep for å takle. Selve ventingen på napp kan man nok tåle, det er vel knapt verre enn å fiske etter karpe. Men vet ikke om håkjerring heller frister særlig. Det blir for drøyt på en måte. Rent personlig hadde jeg nok heller forsøkt hvitskate hvis jeg først skulle gjøre et slikt stunt. 

Hei, takk for tilbakemelding! Jeg er enig i alt du skriver, og har vel forsåvidt skrevet alt dette i innlegget også. Nå er det dessverre blitt sånn i Skagerrak at du må dra langt ut og fiske dypt for å treffe på de store fiskene, minimum 150-200m og dypere vil jeg si. Det er litt vanskeligere fiske sånn sett enn i Nord-Norge ja. :) Blir det ny tur til vrakene i dumpingområdet så blir det målrettet etter skate og andre arter enn håkjerring, jeg tror det kan være mye spennende som svømmer rundt der. Når det gjelder avdrift, så fisker vi med søkker på 800gram og noen ganger opp mot 1kg. Braid som benyttes er gjerne 0.28 og rundt deromkring, strømforholdene varierer, men vi er etter hvert blitt såpass kjent at vi vet hvor det er mye og lite strøm på generell basis, så det er som oftest ikke et stort problem. :)

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant at dere ikke bruker tykkere braid enn 0.28. Jeg bruker 0.30-0.40 braid under kveitefiske. Braid under 0.30 er for så vidt sterk nok, men den er mye mindre robust mot slitasje. Trodde det skulle være mye større forskjell på avdrift i forhold til tykkelse på braid enn det vi erfarte i praksis. Men når man erfarer såpass stor avdrift med en 400-500 grams shad og 0.30 braid på under 50 meters dyp, hva kan man ikke da forvente på større dyp? Har såvidt testet å fiske etter uer på 150 meters dyp +/- i Nord-Norge, men blir ikke helt "venn" med fiske på så store dyp. Så det er foreløpig uaktuelt å prøve seg på utsiden av eggakanten... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, piscator skrev:

interessant at dere ikke bruker tykkere braid enn 0.28. Jeg bruker 0.30-0.40 braid under kveitefiske. Braid under 0.30 er for så vidt sterk nok, men den er mye mindre robust mot slitasje. Trodde det skulle være mye større forskjell på avdrift i forhold til tykkelse på braid enn det vi erfarte i praksis. Men når man erfarer såpass stor avdrift med en 400-500 grams shad og 0.30 braid på under 50 meters dyp, hva kan man ikke da forvente på større dyp? Har såvidt testet å fiske etter uer på 150 meters dyp +/- i Nord-Norge, men blir ikke helt "venn" med fiske på så store dyp. Så det er foreløpig uaktuelt å prøve seg på utsiden av eggakanten... ;) 

Hei! Jeg skal ikke påberope meg årevis med erfaring, men den erfaringen jeg har så langt tilsier at 0.28/60lb braid holder i massevis. Vi bruker jo lange takler av mono samt over dette, topshot i mono, så slitasjen tas her. Utover en liten tur i Saltstraumen har jeg ingen erfaring med fisket nordpå, men kveitefiske nordpå kan jo ikke sammenlignes med lange og brosme i Skagerrak som er mye mer "snille" fisker. Kveitene som er i Skagerrak skal også være langt mer snille å ha med å gjøre enn de man får nordpå. Som du sier, du merker avdrift på 0.30 nordpå over 50m dyp, da er det desto viktigere å ikke ha for tykk braid når du fisker på 600m. Kan nevne at Morten Ruud fisket med 0.14mm braid ved vraket vi var på og han hentet opp to stk. hvitskater med den senen, men han er ekstrem når det gjelder valg av line da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår jo at det er viktig med så tynn braid som mulig for å redusere avdrift-problemer. 0.14 høres jo unektelig ekstremt ut, tatt forhold og dyp i betraktning. Det er jo tykkelsen jeg bruker på abbor og ørret! Jeg bruker for eksempel 0.23 braid til "all round" fiske i det salte, som fiske etter sei og torsk. Forstår jo at man bruker en lang topshot med mono for å motvirke slitasje. Skjøter dere topshoten til braid'en med Allbright-knute eller liknende, eller bruker dere virvler/splittringer? I sistnevnte tilfelle må jo i så fall de siste meterne hånddras? Under kveitefiske skjøter vi med virvler og splittringer. Men det betyr at vi ikke kan bruke så lang fortom av tykk nylon, 1-1.5 meter er normalen. Men dette er som kjent helt utilstrekkelig på store dyp, særlig når man fisker etter bruskfisk med ru hud. Og hvis man skal skjøte braid til nylon er det en fordel at braiden ikke er for tynn... med andre ord masse dilemmaer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, piscator skrev:

forstår jo at det er viktig med så tynn braid som mulig for å redusere avdrift-problemer. 0.14 høres jo unektelig ekstremt ut, tatt forhold og dyp i betraktning. Det er jo tykkelsen jeg bruker på abbor og ørret! Jeg bruker for eksempel 0.23 braid til "all round" fiske i det salte, som fiske etter sei og torsk. Forstår jo at man bruker en lang topshot med mono for å motvirke slitasje. Skjøter dere topshoten til braid'en med Allbright-knute eller liknende, eller bruker dere virvler/splittringer? I sistnevnte tilfelle må jo i så fall de siste meterne hånddras? Under kveitefiske skjøter vi med virvler og splittringer. Men det betyr at vi ikke kan bruke så lang fortom av tykk nylon, 1-1.5 meter er normalen. Men dette er som kjent helt utilstrekkelig på store dyp, særlig når man fisker etter bruskfisk med ru hud. Og hvis man skal skjøte braid til nylon er det en fordel at braiden ikke er for tynn... med andre ord masse dilemmaer her.

Hei, som sagt, jeg har ikke årevis med erfaring å vise til, men jeg har en ganske teoretisk tilnærming til dette med dimensjonering av både stenger, sneller og sene. Jeg synes mange overdriver fælt når det gjelder dimensjoner. Forstår at for f.eks. kveitefiske så er man nødt til det. Men i Skagerrak... Jeg tror ikke det. I starten brukte jeg knute direkte i svivel og videre til takkel, altså ikke topshot. Så gjorde jeg noen tester på strekkstyrke og vraket da selvfølgelig den løsningen. Nå kjører jeg FG-knute mellom braid og tophsot, og så svivel videre til takkel, det fungerer veldig bra synes jeg. Når det gjelder tykkelse på braid, den har jo så høy bruddstyrke at eneste grunn til å gå opp er jo stort sett slitasje. Selv J-Braid 0.13 har bruddstyrke på 8,5kg. De aller fleste som driver havfiske kjører vel maks 3-5kg brems på snella (antar jeg). Igjen, ser her bort fra kveitefiske. Med 0.28 er jeg da laaangt innafor på bruddstyrke og derfor er det det jeg benytter meg av. Men ja, jeg forstår hvor du vil hen og tynnere braid stiller større krav til knuter etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interessant med den utforskningen dere gjør av Skagerrak, selvom det ikke frister å snelle opp kilosbly i en uendelighet, men hvitskate skulle jeg gjerne hatt, så vi får se om jeg ikke tar en Terje vigen og ror ut dit en gang. 

Selv bruker jeg 0.20 til alt havfiske og har ikke hatt noen opplevelser der det har vært for svakt, men jeg sikter ikke mot svære fisk. 

Jeg liker at du avslutter med å mane til litt fornuftighet, det er en evne som ofte glemmes innen sportsfiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ølgylt skrev:

Jeg synes det er interessant med den utforskningen dere gjør av Skagerrak, selvom det ikke frister å snelle opp kilosbly i en uendelighet, men hvitskate skulle jeg gjerne hatt, så vi får se om jeg ikke tar en Terje vigen og ror ut dit en gang. 

Selv bruker jeg 0.20 til alt havfiske og har ikke hatt noen opplevelser der det har vært for svakt, men jeg sikter ikke mot svære fisk. 

Jeg liker at du avslutter med å mane til litt fornuftighet, det er en evne som ofte glemmes innen sportsfiske. 

Jeg har verken tatt hvitskate, blålange (ja vet den er fredet, men den dukker opp av og til som bifangst) håkjerring eller kveite i Skagerrak, selve om vi har fått tre av de artene i båten i fjor. Så jeg har som mål å klare å få opp et par av disse jeg også. Ja, jeg tror ikke det er noe problem å gå ned på dim for braid, bruddstyrken er mer enn bra nok så lenge man tar høyde for slitasje ved å ha en god topshot.

Jeg prøver å holde meg på jorda, jeg har ikke lang fartstid i havfiskemiljøet og lærer noe nytt på hver eneste tur. Derfor viktig å også poengtere at dette er ikke noe hvem som helst kan begi seg ut på. :)

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.