Gå til innhold
Fiskersiden

Stusselige greier


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

 

 

Så satt jeg der, med bare tær, og ville ha berggylt 

IIMG_20210714_173707.thumb.jpg.a1889b226a05e4252bd48ff0ad7bbb97.jpg

Og gyltene var villige, så etter flere fisk enn minutter senket jeg skuldrene, tappet litt vin og myste rundt. 

Bergen en sommerdag. Glade mennesker og masse hud. Hensynsfull som jeg er, satt jeg litt unna de badende, ettersom de neppe ville verdsatt leppefisk som mumser reker rett ved sine edle deler, ingen sammenligning forøvrig. 

Planen min var sol på huden, vin under den og en kurant gylte til Havfiskern, og det så ut til å gå sin gang, lik solen, uten nevneverdig innsats fra min side, så tankene vandret. 

Jeg ble var at jeg så på en veldreid stuss kun ikledd noe som var nært multifilament, og ikke 0.40. Min evne til å aldersbestemme stusser har nok tapt seg, men flytemadrassen dreide seg og ansiktet, som da sannsynligvis var jevngammelt med nevnte bakdeksel, kunne plasseres et sted mellom døtrene mine, og ettersom jeg utilsiktet hadde siktet på utsikten var det en fordel at det var nærmere podinnen enn minipodinnen. 

Jeg grep meg i å savne tiden da slike var mer bytte enn gyltene, og gremtes litt over å tenke det, men ikke så mye, middelaldrende menn er rare, og ingen bryr seg en døyt om hva vi tenker og gjør, så lenge vi ikke tråkker over. 

Berggylt, bergnebb, grønngylt og Rødnebb beitet seg gjennom rognposen min, og en og annen av litt størrelse var innom, men mest imponerende var en ca 20 grams bergnebb som prøvde å svelge en hel reke, den var faktisk ikke borti kroken i det hele tatt. Og så rant det fint av snella. 

Yey, tenkte jeg til jeg strammet opp og kjente at dette ikke var noen gylte. 

Frxst torsk, 

IMG_20210715_001012.thumb.jpg.7d1e8d1ada6107cd8323f062aa8b7888.jpg

Men litt fin var den da. 

Stussene var kommet på land, og ettersom noen blikk var falt i min retning, og jeg derfor umiddelbart tolket det som... Nysgjerrighet på fisken, begynte jeg å gruble på hva jeg ville sagt hvis jeg snakket til dem, eller helst forsiden da. 

Hei, vil du se på gylten min? 

Har du lyst å prøve stanga mi? 

Lukter du også reke? 

Det var nesten fristende, bare for å se reaksjonen, men hva om det hadde falt i god jord, hva vet vel jeg, unge mennesker er også rare. Da hadde jeg stått som en bikkje med bil i munnen og tenkt, hva nå? 

Jeg ble reddet ut av grublingen av et par gamle kjerringer på min egen alder som var litt nysgjerrige, hvorpå jeg med upåklanderlig sjarm la ut om hvordan gylter teoretisk sett kan grave seg ned til PCBlagrene. 

Vanligvis når jeg pimpet vin og kjederøyker får jeg stemme som Rihanna, jeg sier e  e e, så jeg var såre fornøyd selv om de hadde litt undrende blikk. 

Men neida, det var ikke bare kvinnelige som kom bortom, en som faktisk visste hva jeg holdt på med la ut om egne bragder og komfortfiske, var nok ikke bare meg som hadde snust på vinkork denne dagen, ble avbrutt av et skikkelig run. 

IMG_20210715_001055.thumb.jpg.5f3946c74e8bdec9f255ae721e4976f9.jpg

39 cm berggylt, det er kurant nok. 

Men, 

Det er et men oppi det hele. Den følelsen jeg kjente mest underveis var savn. Hvorfor må podinner bli store så fort? 

Så når en ivrig jentunge på 6-7år kom og var entusiastisk ble jeg nok litt for ivrig på å vise og forklare, og skjønte ikke bæret når pappaen kom og var brysk. Meen, ville jeg latt podinnene låne fiskeutstyr av en halvnaken gubbe som lyser opp når en liten jente kommer bort? Nope. 

Jeg ble litt uffert av det, men det gikk over når en mamma med telefon kom forbi og accessoryungen stoppet opp og studerte fiskeutstyret, rekene, gylten jeg dro opp mens hun sto der, uten å si et ord, og uten at mammaen så bort fra telefonen. Neida, ingen kommentarer om hvilket kjønn det er som har omsorg i genene. 

Rundt dette tidspunktet hadde jeg spist opp rekene og da var det på tide å gi seg, men mens jeg klippet av tackelet slo det meg at jeg burde hatt en blåstål og. 

Vel, da har jeg begrunnelse for å komme tilbake og stusse litt over livet, universet og det andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyrisk! 
 

Hve gjelder podinner, er jeg glad min 14 åring fremdeles vil bli med på kanotur. Den starter så fort jeg får drukket opp morgenkaffen (og pakket litt ….). 
 

Hold deg til arter du har fra før, @Ølgylt
 

Havfiskern ble for avansert for meg. Jeg satser på loddtrekningen i Colibri-cup ….

Ha en fortsatt strålende (og stusselig) sommer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.